Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Dat heeft te maken met het verschil in dynamiek tussen wat je real-time hoort en wat je rendert in een bestand. Goede geluidskaarten kunnen makkelijk grote dynamiek-verschillen aan, terwijl het geluid in een WAV vaak een beetje wordt "geplet". Je kunt het proberen te compenseren door een hogere resolutie te gebruiken... of door het geheel eerst door een goede limiter heen te halen.
Dit is vergelijkbaar met master-opnames maken op een analoge tape, enkel zonder extra artifacten zoals band-compressie of ruis.
Interessant. Zou je hier wat meer over kunnen uitwijden want in theorie moet het niets uitmaken lijkt me. Of bedoel je met het realtime geluid akoestische instrumenten die je direct via je oor hoort en dus en grotere dynamiek hebben dan het 16 of 24 Bits wavje daarvan ?
Wat ik wel merk is dat m'n mix veel levendiger/dynamischer/organischer wordt als ik alles midi laat, afmix op m'n 01V96 en dan gelijk de mix op 2-track opneem (DAT of DAW) dan dat ik alle midi tracks als audio tracks opneem en dan de mix door een output paar weer afspeel. Dat zou in theorie ook niets uit moeten maken omdat dus zowel m'n DAW als m'n mixer digitaal zijn.