mijn MS-20 lekt?

Poster

Stamgast
heb net sinds een week mijn eerste MS20..
nu weet ik dat allerlei onregelmatigheden juist de charme van analoge synths kunnen zijn,
maar dit volgende is toch wel iets te veel van het goede?

- VCO 1 en 2 level staan beide dicht !!
- alle modulation parameters staan ook dicht..
- verder staat alles gewoon dicht/ default, en geen patching..

1. Als ik nu een toets aansla hoor ik ten eerste toch de VCO's, heeeel zacht, maar da's nog acceptabel..
Maar de LFO komt er erg hard doorheen..?

2. Als ik de Release van EG1 opendraai hoor ik een toch best wel hard resonant geluidje weg 'releasen'..?

Nou is dit bij een scheurende bass/lead niet hoorbaar, maar bij een wat subtieler geluid wel..

Ofwel; moet mijn bakkie is een goede onderhoudsbeurt krijgen
of is dit een 'welkom in de wereld die onvoorspelbare analoge jaren 70 synths heet' ?

Origineel geplaatst door 6 trak
wat ik mij dat afvraag is:

waarom wil je per se, als je alle knoppen op 0 hebt staan, nog steeds op het toetsenbord spelen? :confused:
daar is een synth in 1ste plaats toch ook niet voor bedoeld of wel dan? :geslaagd:

Topicstarter zegt: "Nou is dit bij een scheurende bass/lead niet hoorbaar, maar bij een wat subtieler geluid wel.."

De wens zit 't 'm dus niet in het geluidloos spelen, maar in het mooier maken van een subtiel geluidje.

Wat IK me dan afvraag is: waarom wil je dan per sé met een MS20 een subtiel geluidje maken! :geslaagd:

Origineel geplaatst door 6 trak
wat ik mij dat afvraag is:

waarom wil je per se, als je alle knoppen op 0 hebt staan, nog steeds op het toetsenbord spelen? :confused:
daar is een synth in 1ste plaats toch ook niet voor bedoeld of wel dan? :geslaagd:

Ja, begrijp ik ook niet goed, zo gebruik je toch geen synth. Ik heb wel geen MS20, maar dit gebruik lijkt me wel wat bizar!:confused:

Origineel geplaatst door Fat Jupiter
Ja, begrijp ik ook niet goed, zo gebruik je toch geen synth. Ik heb wel geen MS20, maar dit gebruik lijkt me wel wat bizar!:confused:

Zo gebruik je natuurlijk ook geen synth maar zo gek vind ik de vraag nu ook weer niet; op deze manier kom je er namelijk wel achter of alles naar behoren werkt.

@ Poster: ik kan het even niet controleren want ik zit op mijn werk, maar volgens mij hoor ik geen VCO’s op de mijne (ook niet heel zacht) als ik de regelaars ervan dicht heb staan. Wel een redelijke dot ruis maar dat vind ik acceptabel. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met de “LFO die er hard doorheen komt”. Op welke manier dan? Wordt er iets gemoduleerd en zo ja, wat?

Dat verhaal van de EG 1 vind ik ook vreemd…..als je alle modulatie uit hebt staan moet deze volgens mij namelijk geen effect hebben. Zou er dus op kunnen wijzen dat er iets mis is met je MS-20. Hoeft niet ernstig te zijn, maar misschien is het raadzaam om je synth eens te laten bekijken door bijvoorbeeld Boemstjak.

Origineel geplaatst door Fat Jupiter

Vaak wil je de VCO's van de MS20 helemaal niet horen ! Je kunt namelijk van alles extern patchen in de MS20 (drums !) en dan het keyboard voor trigger gebruiken en de keyboard CV om bijv de filter cutoff te regelen etc etc. Dan wil je er geen VCOtje doorheen hebben piepen. Waarschijnlijk moet er iets een klein beetje bijgeregeld worden. Niet zelf doen en van de pots acht die kleine zwarte rubbertjes afblijven want dan zit je met een erg ontregelde synth. Boemtsjak en Saint Eric zijn de namen die bij mij boven komen en die wellicht al via een pb'tje een eerste diagnose kunnen stellen.

bedankt allen voor de reactie..

het gaat mij niet perse om subtiele geluiden, en natuurlijk gebruik ik hem niet met alle VCO's dicht....
ik hoor de LFO (die geheel dicht staat) namelijk ook al er door heen komen bij wat steverige leads..
voornamelijk als ik de cut-off flink dicht draai, en het geluid niet echt 'scherp' is..

Ik heb alles dicht gedraaid om de oorzaak/bron van het probleem te kunnen isoleren..
Het komt er volgensmij op neer dat de LFO toch moduleert ondanks dat hij dicht staat..

@Hooihuis; ja de LFO moduleerd 'een' signaal, terwijl er in principe geen signaal is om te moduleren....
Je hoort de LFO roteren..
Zou je ook eens met mijn instellingen naar die van jou kunnen luisteren?

Ik zal Boemtsjak en Saint Eric ook eens PB'en voor een diagnose

Origineel geplaatst door Poster
@Hooihuis; ja de LFO moduleerd 'een' signaal, terwijl er in principe geen signaal is om te moduleren....
Je hoort de LFO roteren..

De LFO kan zowel het volume, de pitch als de filtercutoff moduleren (of een combinatie daarvan). Kan je eens nagaan over welke modulatie je het precies hebt?

Origineel geplaatst door Poster
Zou je ook eens met mijn instellingen naar die van jou kunnen luisteren?

Zonder dat ik de MS-20 nu voor me heb weet ik zeker dat je de LFO niet hoort werken als alle modulatie op nul staat, en zo hoort het ook. Het lijkt wel of jouw exemplaar voorzien is van onzichtbare patchkabels of zo! :) Ik denk dat je inderdaad het beste je licht kan opsteken bij 1 van de techneuten die jij noemt.

waar heb je die ms20 gekocht?

daar kan je de oorzaken ook zoeken..

Voor de zekerheid: Heb je niet toch toevallig de resonantie van één van je filters beetje (behoorlijk) openstaan? Dan kun je geluid verwachten, ook al staan je oscillators dicht. En als dan je LFO het oscillerende filter moduleert hoor je ook nog eens je LFO erdoorheen...

Het leuke van de MS20 filters is dat ze lekker uit zichzelf kunnen gaan oscileren bij hoge resonantie ;-)

Daar dacht ik ook aan maar hij meldt:

- verder staat alles gewoon dicht/ default, en geen patching..

Res op 10 is niet echt default (nah, misschien bij sommige MS20-gebruikers en op Oudjaarsavond !)

Dit probleem heb ik ook licht gehad met mijn minimoog. Het geluid "lekt" door naar de output.

Later bleek dat het oscboard slecht contact maakten.

Misschien kan dit je wat helpen ...

Origineel geplaatst door Hooihuis
De LFO kan zowel het volume, de pitch als de filtercutoff moduleren (of een combinatie daarvan). Kan je eens nagaan over welke modulatie je het precies hebt?

Zonder dat ik de MS-20 nu voor me heb weet ik zeker dat je de LFO niet hoort werken als alle modulatie op nul staat, en zo hoort het ook. Het lijkt wel of jouw exemplaar voorzien is van onzichtbare patchkabels of zo! :) Ik denk dat je inderdaad het beste je licht kan opsteken bij 1 van de techneuten die jij noemt.

inderdaad; alle modulatie staat op nul, en toch moduleerd de LFO 'iets'...
en niet bepaald subtiel; duidelijk en irritant hoorbaar..

cut off en resonantie staan op beide filters geheel dicht dus er kan geen sprake zijn van zelf oscillering..

Origineel geplaatst door Burp
Voor de zekerheid: Heb je niet toch toevallig de resonantie van één van je filters beetje (behoorlijk) openstaan? Dan kun je geluid verwachten, ook al staan je oscillators dicht. En als dan je LFO het oscillerende filter moduleert hoor je ook nog eens je LFO erdoorheen...

Het leuke van de MS20 filters is dat ze lekker uit zichzelf kunnen gaan oscileren bij hoge resonantie ;-)

nee, filters staan beide geheel dicht..

Back