track van beginneling

Dit is niet de muziek waar ik warm voor loop, maar dat is een kwestie van smaak.

Ik vind de beats niet zo mooi. Te stacato/kort ofzo. Mag van mij iets meer swingen.
Je leads klinken heel ruimtelijk, de beat niet. In dit genre mag wel iets meet variatie, iets creatiever qua breaks. Geluiden vind ik erg trancy en dat is de bedoeling. Goed dus. Je "lead" mag van mij wel een kortere attack hebben, zodat die iets prominenter aanwezig is. Verder vind ik dat de mix wel wat duidelijker mag zijn.Doet me een beetje aan de oudere hardtrance denken.

Lekker doorgaan, mooie hobbie :okdan:

hey,
bedankt voor je reactie!!
hoe kan ik meer swing in die beats krijgen?
en wat bedoel je met de mix mag wel wat duidelijker zijn?
hoe kan ik dat bewerkstelligen?
groet marcel.

Helmaal niet slecht, ik ben absoluut geen trance kenner, maar dit zit al aardig in de goede richting.

Meer variatie gaan zoeken binnen een nummer, probeer van een melodielijn een tweede te vormen die net een beetje anders is en wissel die bijvoorbeeld om en om af. Ook kun je veel meer met je beat, maak vier variaties eentje waarbij de hihat niet helemaal op de maat zit, en ga er eentje maken met een soort snareroffel, etcetera!

Verder kun je veel leren over je mix en je sound door je track door zowel speakers als een koptelefoon te luisteren en zou je de mening van mensen in je omgeving kunnen vragen.. daarna zet je de plus en minpunten op een rij en ga je de verschillende dingen binnen je track aanpassen en zo mixen dat het geheel steeds beter wordt!

Ook kun je een tijdslijn in je achterhoofd houden en je nummer stuk voor stuk opbouwen:

intro a b a b brug a' b' coda

bijvoorbeeld, allemaal heel makkelijk, een goede houwvast waarbinnen je allerlei truucjes en creativiteit kwijt kunt. Gaandeweg leer je vanzelf meer en ontwikkel je een eigen stijl.

Zoals Barry zou zeggen, fooral doorgaan! :biertje:

Ik bedoel met "de mix is niet duidelijk" dat ik de aparte geluiden teveel op elkaar vind zitten. Het wordt een beetje dicht gesmeerd (een cliché term, maar geeft het wel goed aan)Dat het dus lastig is de geluiden "afzonderlijk" te horen.

Meer swing? Veel hiphop jazz funk breakz techno etc etc etc te luisteren....Ik heb hier geen standaard truuk voor. Gewoon lekker spelen!

Vind het best ok hoor, je hebt er duidelijk feeling voor zeg maar.8)
Alleen de beat pompt niet, jammer, beetje hakkerig, vind het minder.
Zorg dat je beat gewoon strak in elkaar zit, dan is je basis altijd goed!:kroon:
De sfeer die het nummer creert verder ok:mega:
Ga zo door !

bedankt voor jullie reacties,
ik merk dat ik veel aan men beats moet gaan werken. zelf vind ik de beat ook niet zo speciaal heb er denk te weinig aandacht aan besteed, heb de beats met battery2vst gemaakt. zal ze in het vervolg wat levendiger proberen te maken.
meer variaties enzo.
ok later.

nou, je moet niet focussen op 1 ding (beats), maar het geheel: productietechniek.

ik las in je introductie thread ergens dat je reason gebruikt. opzich is dat echt een prima programma met genoeg mogelijkheden om uit te nutten. eq's, filters, compressie, die mastering dingetjes die erin zitten: experimenteer en leer.

luister veel naar referentie tracks van je favo producers en probeer de productie (het geluid) zo dicht mogelijk tegen die referentie tracks te krijgen. alleen focussen op je beats is niet voldoende: als je je toelegt op beats alleen verwaarloos je de rest namelijk.

los van productie techniek ("hoe krijg ik het geluid/de mix perfect") zit natuurlijk ook de creatieve kant: componeren (melodie en variatie) en arrangeren (opbouw). en als je helemaal into de synthese bent bouw je je geluiden helemaal zelf (sounddesign). dat zijn immers de bouwstenen van je productie.

als je al die facetten onder de knie hebt en dan over voldoende talent en creativiteit beschikt om aan de lopende band tracks te produceren, waarbij je al die facetten toepast op een kundige wijze: DAN ben je er ;-)

J.

hey josti,

ik maak geen gebruik van reason. ik gebruik uitsluitend hardware. en dan de battery vst voor de drums.voor deze track heb ik mijn access virus c gebruikt. ik zal nog effe mijn gearlist geven dan weet je waar ik mee werk.
gearlist:
access virus c.
roland xv5050.
roland e-15 syntheziser.
m-audio midisport 4x4.
dtm audio pc (aria).
genelec 8050a 8)
emu 1820m.
cubase sx 1.0.
dat was het helaas.
groeten marcel.

hey josti,

ja dat klinkt idd een stuk beter. maar is voor mij meteen een goed voorbeeld van wat je een beetje kan veranderen om het meteen een stuk beter te laten klinken. vooral je beats zitten een stuk beter in elkaar. daar moet ik maar eens meer mee gaan proberen.

groet marcel.

De beats van mijn versie komen voornamelijk uit de Machinedrum van Elektron, aangevuld met Battery VST met 909 clap, hihat, ride en een klein kickje wat voor de diepe "boemmmmmmmm" gebruikt is. Om wat meer swing in je beat te krijgen moet je in je sequencerprogramma eens zoeken naar 'groove' en 'quantize'. Ik heb hem op 1/16 50%-50% staan wat gewoon een soort van basic standaard groove/shuffle is.

De beats/drumtrack worden al gecompressed in de MD zelf, en worden samengevoegd met Battery in Cubase om vervolgens gesubmixed te worden. Er staat nog een beetje een limiter op om het wat harder in de mix te zetten.

Als je trouwens het sourcegeluid hoort uit de MD en je vergelijkt het met het eindresultaat dan hoor je echt mega veel verschil: het sourcegeluid pompt niet zo heftig. Het pompende effect ontstaat pas in Cubase. Ook de multiband compressor/finalizer die zijn toegepast op het eindproduct werken mee aan dat effect.

Verder zitten er 3 parts Virus in (bass arpeggiator, highpassfiltersweep pad, en de hyperzaag lead), 2 parts nordrack3 (bass fundamental en de 303-stijl accent) en de roland xv5050 voor het stereo mannenkoortje in the middle. verder nog een losse FX track waar heftige reverb opstaat voor de bongo (van spectrasonic) + kickboemmmm (het 909 kickje uit de battery).

Behalve wat Lexicon Pong delay + Midsize reverb op de 303 accent en wat milde eq's en channel compressors her en der zit er op de rest van het geluid eigenlijk weinig processing. Wellicht dat daar nog dingen kunnen worden opgeschoond omdat het geheel soms nog best "druk" is. Eigenlijk ben ik erg lui geweest en op de eindmix een dynamic eq (linear phase) en een finalizer heb gezet ipv. in de mix op te lossen.

Tja en het eindproduct valt een paar posts terug te horen ;-)

Cheers.
J.

de beat heeft genoeg "thump" maar mag wel een iets hardere klank hebben... het melodietje wat erin gefilterd is wel leuk... beetje techtrance achtig... break duurt iets te lang IMO... wordt ook meer van die euforische trance nu... niet mijn genre dit maar op zich niet slecht

@ Jostiii:

Als je die fundamental nou eens een octaaf hoger afspeelt met een kortere decay dan komt je kick ook uit de verf.
Die onderlaag wordt op een club PA één grote blubberbrei, laat je kick stampen en je basslijn de snelheid in de
track brengen, als je uit de basslijn wat laag draait gaat het zeker veel beter klinken.

Re: track van beginneling

Origineel geplaatst door soundmasters
ik dacht laat ik ook maar eens een trackje sturen. het nummer is eigenlijk nog niet helemaal af maar ben wel benieuwd naar jullie mening. ik ben nog niet zo lang bezig dus doe het rustig aan met commentaar.:D nou ik hoor het wel.
groet marcel.
http://www.soundclick.com/soundmasters

Je bent zeker op goeie weg. Niet teveel reverb gebruiken op claps e.d.(tip: beetje delay)
en kortere breaks ... en je mag je de broer van Tïesto wanen

btw welke toestellen (hard/soft) gebruik je?

:biertje:

Back