oude buizen

cream

Ouwe rot
Ik koop nu bijna alleen nog maar tweedehands en er valt me nu toch iets op. Ik zat even te kijken naar oude (buizen) compressors. Bestaan die dingen nog wel? Een hoop goede 'oude' fx processors zijn toch niet meer zo duur als ze waren. Dit leek me dan ook wel interessant. kan er toch geen 1 vinden. Mis ik iets?

Oude (=meestal goede) buizencompressors zijn nog steeds duur. Maar er wordt tegenwoordig weer steeds meer spul nieuw met buizen gemaakt. Van Behringer tot Avalon, dus zo'n beetje in alle prijsklassen en dus van budget merken tot zeer gerenomeerd.
Kijk bijvoorbeeld maar eens bij:
ART
SPL
TL Audio
Focusrite

maar wat maakt ze zo duur dan? buizen gaan toch ook niet eeuwig mee? Ze zullen wel goed zijn maar een heleboel oude goede dingen kan je nou toch ook voor 'niks' kopen. Revox bandrecorders, akai s950, lexicon lxp1 in mijn geval. Worden nog steeds gebruikt en de prijs is heel redelijk te noemen.

de prijs zit vooral in de naam, meestal toch.

je kan ze tegenwoordig ook zelf assambleren voor 1/5 tot 1/10 van de prijs. Op volgende site vind je een ganse comuity die dit al met veel succes doet: http://www.gyraf.dk/

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ga binnenkort eens luisteren naar iemand zijn zelfgemaakte ssl g compressor en zijn zelfgemaakte la2a kloon en alles eens goed bestuderen. Ik zou dat wel zien zitten, een zelfgemaakte 1176 of la2a, maar enkel als de kwaliteit goed kan zijn.

Buizenapparatuur is duurder omdat er (meer) en duurdere onderdelen in zitten.
Goede buizenapp. werkt intern op een hogere spanning dan transistors, meestal ergens tussen de 150 en 300 volt, hierdoor wordt de voeding al een stuk duurder, door die hoge spanning heb je soms weer inpedantie aanpassing nodig met weer dure transformators, ook alle condensators zijn duurder, weer door die hoge spanning.
En dan nog de buizen zelf, zijn ook duur vergeleken met transistors, daarom kan goed buizenspul niet goedkoop zijn, zo'n buizenampje van 45 euro is leuk voor distortion, want hij zal behoorlijk kleuren en dat is nou juist een eigenschap die een buis van zich zelf niet heeft.

Origineel geplaatst door cream
buizen gaan toch ook niet eeuwig mee?

Buizen moet je ook regelmatig vervangen. Dat is op zich helemaal geen probleem...buis eruit trekken, nieuwe erin, en daar waar gewenst of nodig ff de spanning opnieuw instellen.

Standaard precedures voor buizenapparatuur.

Origineel geplaatst door richard2000
Buizenapparatuur is duurder omdat er (meer) en duurdere onderdelen in zitten.
Goede buizenapp. werkt intern op een hogere spanning dan transistors, meestal ergens tussen de 150 en 300 volt, hierdoor wordt de voeding al een stuk duurder, door die hoge spanning heb je soms weer inpedantie aanpassing nodig met weer dure transformators, ook alle condensators zijn duurder, weer door die hoge spanning.
En dan nog de buizen zelf, zijn ook duur vergeleken met transistors, daarom kan goed buizenspul niet goedkoop zijn, zo'n buizenampje van 45 euro is leuk voor distortion, want hij zal behoorlijk kleuren en dat is nou juist een eigenschap die een buis van zich zelf niet heeft.

Wat hier staat klopt als een bus.
Alleen mag die 150 tot 300 volt wel opgetrokken worden naar 150 tot 600 volt. (schroef maar eens een Fender Twin reverb o.i.d. open....

Origineel geplaatst door waxx
de prijs zit vooral in de naam, meestal toch.

je kan ze tegenwoordig ook zelf assambleren voor 1/5 tot 1/10 van de prijs. Op volgende site vind je een ganse comuity die dit al met veel succes doet: http://www.gyraf.dk/

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ga binnenkort eens luisteren naar iemand zijn zelfgemaakte ssl g compressor en zijn zelfgemaakte la2a kloon en alles eens goed bestuderen. Ik zou dat wel zien zitten, een zelfgemaakte 1176 of la2a, maar enkel als de kwaliteit goed kan zijn.

Dit is iets te kort door de bocht denk ik.
Als je zegt dat je voor 1/5 van de prijs bjivoorbeeld een 1176 in elkaar kan zetten, dan geloof ik je wel. Ik heb meerdere malen van anderen gehoord dat ze dat gedaan hebben.

Maar een fabrikant, importeur en winkelier moeten er ook allemaal wat aan verdienen.
En daarnaast hebben die ook allemaal nog eens onkosten (uurloon, vaste lasten, transport, opslag en eventuele service).
Met die onkosten en winstmarges heb je niets te maken als je zelf bouwt. (en dan hebben we het eigenlijk niet eens over de ontwikkelingkosten).

Ik denk dus niet dat je voornamelijk betaald voor de naam.
Ik denk dat een bedrijf pas een goede naam krijgt als het zich bewezen heeft....en daar hangt een prijskaartje aan.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Dit is iets te kort door de bocht denk ik.
Als je zegt dat je voor 1/5 van de prijs bjivoorbeeld een 1176 in elkaar kan zetten, dan geloof ik je wel. Ik heb meerdere malen van anderen gehoord dat ze dat gedaan hebben.

Maar een fabrikant, importeur en winkelier moeten er ook allemaal wat aan verdienen.
En daarnaast hebben die ook allemaal nog eens onkosten (uurloon, vaste lasten, transport, opslag en eventuele service).
Met die onkosten en winstmarges heb je niets te maken als je zelf bouwt. (en dan hebben we het eigenlijk niet eens over de ontwikkelingkosten).

Ik denk dus niet dat je voornamelijk betaald voor de naam.
Ik denk dat een bedrijf pas een goede naam krijgt als het zich bewezen heeft....en daar hangt een prijskaartje aan.

natuurlijk betaal je iets voor de reclame, R&D en andere vaste kosten als je een fabrieksmodel koopt, maar daar gaat het niet over, naast die vaste kosten maken veel grote namen in de sector ook serieuze winsten op hun hi end

het gaat gewoon over oude buizentoestelllen die niet meer gemaakt worden door de originele fabriekant, die je wel kan namaken als je wil. Het is niet zo heel moeilijk als je iets van electronica kent, en alle info (partlists/bouwschema's/printplaatontwerp) hebt en het wordt veel gedaan tegenwoordig.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
[B

[/B]

maar van dat losse onderdeel moet ook het maken,vervoer,opslag, verzekering en nog meer betaald worden
hij gaat het handeltje in china inmekaar zetten, en compleet hierheen halen

Back