Wat betekent IMD at 10 kHz?

marjan

Ingeburgerd
Hallo! Heb een rmaa test gedaan omdat ik vrees iets in mn geluidkrt gesloopt te hebben (door speakeruitgang gitaarversterker -buizen 100 watt) in mn mixer te pluggen. Bij deze test kan ik niet voor Asio kiezen maar voor wavemapper en esdp ofzo. Ik heb de EMU1212m en een template bij patchmix gekozen van RMAA (die zit in die voorgekauwde sessies). Dit was het resultaat:

Summary
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.10, -0.26 Very good
Noise level, dB (A): -95.8 Excellent
Dynamic range, dB (A): 95.5 Excellent
THD, %: 0.0024 Excellent
IMD + Noise, %: 0.0060 Excellent
Stereo crosstalk, dB: -95.5 Excellent
IMD at 10 kHz, %: 4.137 Very poor

Wat betekent IMD at 10 KHZ? Ja, trillingen distortion..maar het zegt me allemaal niets. Wat voor effect heeft het op wat voor soort geluid van je opnames als je daar erg slecht op scoort. Is het een reden om een nieuwe geluidkrt te kopen?

Als de externe mixer aan staat scoor ik op sommige dingetjes ietsje slechter (1 x van erg goed naar gemiddeld en 1 x van excellent naar goed), betekent dat dat de mixer ook niet meer optimaal functioneert of is het normaal?

Tja, dit is wat het betekent...
Q. What are two-tone intermodulation products, and how do they differ from harmonic distortion?

A. When two tones are applied to an amplifier that is non-linear, the nonlinearity causes them to modulate one another, producing intermodulation distortion (IMD) in the form of frequencies known as intermodulation products. (For the mathematical development of this concept, see Reference 1). For two tones at frequencies, f1 and f2 (where f2 > f1), the second- and third-order IM products occur at the following frequencies:

Second Order: f1 + f2, f2 - f1
Third Order: 2f1 + f2, 2f2 + f1, 2f2 - f1, 2f1 - f2

If the two tones are fairly close together, the third-order IMD products at the difference frequencies, 2f2 - f1 and 2f1 - f2, may be especially troublesome because-as the figure shows -they are hard to filter out. Notice that the other second- and third-order IMD products-which occur at substantially higher or lower frequencies-can be filtered (if the only frequencies of interest are in the neighborhood of f1 and f2).

figure44lg.gif

Two-tone intermodulation-distortion specifications are of especial interest in r-f applications and are a major concern in the design of communications receivers. IMD products can mask out small signals in the presence of larger ones. Although IMD has been rarely specified in op amps operating at frequencies less than 1 MHz, many of today’s dc op amps are wideband types that can operate usefully at radio frequencies. For this reason, it is becoming common to see IMD specifications on fast op amps.

(vanaf http://www.analog.com/library/analogDialogue/Anniversary/13.html)

Als testprogrammaatje heb je dit gebruikt? http://audio.rightmark.org/products/rmaa.shtml

Voordat je de 'schuld' geeft aan je soundcard;
-Weet je zeker dat je het programma goed hebt gebruikt?
-Krijg je soortgelijke resultaten als je iets andere instellingen gebruikt?
-Ligt het niet bijv. aan het kabeltje waarmee je de terugkoppeling hebt gemaakt?
-Merk je in de praktijk ook dat opnames niet goed klinken? Of is het louter een getalletje, zonder dat je nadelige gevolgen tegenkomt?

Intermodulation Distortion
IMD (Intermodulation Distortion) is another form of distortion measurement. The non-linearity’s, which occur in the transmission system, such as compression and limiting, give rise to intermodulation products and harmonics, which lie within the speech band and therefore interfere with the speech signal.
The device under test (DUT) is stimulated with a signal being composed of up to 31 different frequencies. The DUT produces non-linear distortions so new frequencies will be added to the stimulating signal. These distortion products are measured and set into relation to the total output signal of the DUT, consisting of the stimulus plus the distortion products. The IMD value is a ratio expressed in dB or in %. The advantage of the IMD measurement function, in comparison to TH+N, is that its multitone stimulus signal comes much more closely to reality than a single tone test signal.

Woow, nu begrijp ik er nog veel minder van. Khz zegt me niets en alle in de uitleg genoemde termen al helemaal niet. Gaat het om heeeele hoge tonen of juist om heeeele lage, of gaat het om overstuurde (distortion) hoge of juist lage signalen?
Ik heb idd die van Rightmark gebruikt. En volgens mij heb ik t wel goed gedaan want je kan daar de voorgeprogrameerde mixerstripset voor gebruiken die specifiek bedoeld is voor rmaa.
Ik meen dat de soundcrd minder goed functioneerd maar ja of ik dat nu goed hoor? Misschien ben ik gewend aan de goede geluidskwaliteit en vind ik t niet meer zo goed. Over het algemeen zing ik normaal (rock) maar als ik heel hoog zing, dat doe ik soms in refreintjes, dan vervormd het geluid. Als ik de gain dan heel erg laag zet niet. Maar dan staat ie zo laag dat ik mn tracks in volume flink hoog moet zetten en of dat normaal is weet ik niet.

Even eenvoudig gezegd :
Als de IMD bij 10 kilohertz "very poor" is,
betekent dat niets minder dan dat de hoge tonen (vanaf 10 khz) heel snel vervormen,
dus dat je weinig helderheid kunt krijgen uit het apparaat...

Yep,
alleen ik betwijfel of jou stem boven de 10 kHz uitkomt,
dan mag je in het Guinness book of records :D

(misschien zijn het de harmonischen)

Oei,
nou als je hoge tonen zingt, zitten daar "extra" frequenties bij...,
eeh luister maar naar Mariah Carey dan weet je misschien een beetje wat ik bedoel...

oei nou ik weet niet of hij heel goedkoop was misschien ?
maar anders moet je eerst nog wat dingetjes opnemen om het zeker te weten dat ie niet goed is...

...eeh...ja wat is goedkoop, t is een van de goedkopere maar toch nog 225 euro.. Ik denk dat de mixer ook niet meer je van het is, heb zowieso 1 kanaal op geblazen en ik denk dat de main kanalen ook een opdondertje gehad hebben. Weet jij nog een goede geluidskaart en mixer? We willen gelijktijdig kunnen inpluggen en spelen ( minimaal 2 jackplugs voor gitaar en bas en 1 xrl voor condensatormic)

ik kan je niet helpen met computer hardware tips helaas...

Maar misschien staat er hier op t forum nog informatie over geluidskaarten enzo..

Origineel geplaatst door marjan
Harmonischen? Wat zijn dat?

http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonics

Klik op alles wat je niet begrijpt :). Even heel simpel:

Elk geluid kun je opsplitsen in een stel sinusgolven met een bepaald volume (verticaal in de grafiek) en een bepaalde frequentie - toonhoogte (aangegeven in Hz). 440 Hz is de A-noot boven de middelste C (C3) en een sinusgolf met die frequentie wordt als testtoon gebruikt. Een sinusgolf klinkt als een fluittoon en is ideaal om mee te testen omdat het 1 enkel lijntje in de grafiek is.

Op die manier kan er dus een grafiek worden gebouwd die er zo uitziet:

In de meest ideale situatie zou deze lijn vlak moeten zijn. Deze test wordt gedaan door op elk punt van de horizontale as een sinus te laten horen en vervolgens te meten hoe luid deze weer wordt gegeven. Als er iets kapot is aan je geluidskaart, op welke manier dan ook, dan zou je dit hier terug moeten kunnen zien - een pure sinusgolf kan dan vervormd raken wat vreemde pieken introduceert in de grafiek.

Als je overigens een geluidskaart + mixer tegelijk wil hebben kun je misschien kijken naar een Yamaha 01x. http://www.01xray.com/

Back