mfb 502

cloudman

ex nihilo creatum ens
Hoi lieve mede synthforummertjes,

iemand ervaring met de MFB-502?
Of zoals men deze wel eens noemt:

der kleinste 808-emulator (of zoiets)

heb de demo's gehoord. Klinken niet slecht, maar om nou keihard 808 te denken...
de prijs is natuurlijk heel erg lekker...

een linkje:

mfb 502 homepage

Ik heb er hier een liggen (waar ik eigenlijk weinig mee doe)

Vind het zelf meer een 606 dan 808 idee

Ik noem 'm ook wel 's m'n pocket-808. Gewoon omdat 't zo'n lief bakje is.
T'is gewoon stijltechnisch verantwoord en een kleinere analoge programmeerbare drumdoos is er niet.

Pro's:
> De sound. Is en klinkt analoog. Maar zeker niet 808-ish, heeft wel een beetje eigen karakter, maar geen hele dikke kick ofzo.
> Heeft meerdere uitgangen, en dat voor zo'n miniding.

Con's:
> Heeft nabewerking/fx nodig (droog door de koptelefoon is niet om aan te horen, sowieso omdat alles hard gepanned is door de main out).
> Programmeren is helemaal niet zo fijn met toetsencombinaties (shift inhouden + 3 keer op tom drukken terwijl in 'run' mode om bij de hoogste tom te komen en die te gaan programmeren, dat soort dingen, ik houd er niet van), denk een heel klein beetje aan het programmeren van een 303. Het is niet even lekker een beat programmeren, het is meer de handleiding zoeken zo van "hoe deed ik dit of dat ook weer". Contra-intuitief, moet elke keer weer terug naar de handleiding. Er staat ook verder niks bij de knoppen dat op extra functies zou kunnen duiden.
> Knopjes voelen stroef en zijn heel klein, hoezo "fine tune" :)
> geen midi out
> geen 'swing' (dacht ik toch)

Maarja voor die prijs..... realiseer je wel de Cons. Ik zou 't gebruiken als extra beatbron voor erbij, om een digitale beat wat verantwoorde backup te geven in de mix.

vindt die demo wel lekker klinken , simpel en analoog

bedankt voor de waardevolle bijdragen.

Het verwondert me wel dat de sequencer bijlange niet zo intuitief is als men zou kunnen/durven vermoeden.
Deze heeft maar blijkbaar weinig weg van de oude TR's.
Het geluid mag dan geen 808 zijn, ik kan wel opmaken uit de comments
dat die er best mag zijn. analoog, eigen karekter, iets in de richting van 808.

Wel jammer van de megakleine knopjes die dicht bijeen staan.
Dit zal de bediening allicht niet ten goede komen...

Zo blijkt nog maar eens dat mijn zoektocht naar de ultieme betaalbare drumcomputer blijft doorgaan.
had ik de centjes, kocht ik wel een 808,909,707 en een TOM of zo.
En uiteraard zou ik moeten de plaats hebben ook :) om al die beestjes te plaatsen.

backontopic,
heeft iemand ooit dit beestje door iets anders laten sequencen? een 626 bvb?

Back