geluidskaart dronken

marjan

Ingeburgerd
Hallo! Ik weet het er staan hier topics met 800 berichten over geluidskaarten maar ik zie ff de bomen door t bos niet meer. En er is ook geen verkoper bij ons in de buurt die me goed kan adviseren zodat ik weet wat ik moet kopen.

Ik zal eerst even vertellen wat de bedoeling is:

We willen op zijn minst met 3 mensen (basgitaar, gitaar, condensator mic) tegelijk in kunnen pluggen. Bas vanuit een gitaarversterker (via line out gitaarversterker), gitaar via voorversterkertje met effecten via line out ook naar line in en zang rechtstreeks in xrl ingang. Lijkt me haast dat je hiervoor een mixer moet hebben.

Daarnaast willen we uiteraard ook reeds opgenomen muziek mee kunnen laten spelen.

Verder moeten we natuurlijk ook individueel kunnen opnemen om een goed cd te kunnen maken. Want een goede cd is onze go uiteindelijk.

Nu doen we dit via een LEM-mixer en dat gaat goed. We kunnen zelfs met zn drieen met eerder opgenomen muziek meespelen en dan 1 van ons drieen opnemen. Verder gebruik ik de EMU1212m.
Door een gebruikersfout (speakeruitgang gitaarversterker -110 watt- in line in mixer) heb ik eea wat vernield, alles werkt nog wel maar niet meer optimaal. Ik wil optimale geluidskwaliteit maar stel daar en tegen geen eisen aan allerlei ingewkkelde inputmogelijkheden in de geluidskrt. Gewoon 2 jacks in en 2 jacks uit is voldoende. Adat ea ingewikkelde in en uitgangen zeggen me echt niets en ik gebruik het ook niet. Verder hoef ik ook niet allerlei effecten want die zitten wel in de gitaar(voor)versterkertjes en mixer. Moet ik nu gewoon een nieuwe emu1212m kopen en eventueel een LEM of behringertje of zijn er apparaten die een veel professionelere sound geven en die passen bij de manier waarop we hem gebruiken?

Re: geluidskaart dronken

Origineel geplaatst door marjan
...op zijn minst met 3 mensen (basgitaar, gitaar, condensator mic)...
...Bas vanuit een gitaarversterker (via line out gitaarversterker), gitaar via voorversterkertje met effecten via line out ook naar line in en zang rechtstreeks in xrl ingang. Lijkt me haast dat je hiervoor een mixer moet hebben...

Dus je hebt nodig:
2 maal line in voor de bas en gitaar, en eventueel is de gitaar voorversterker met fx stereo, dus dan 3 maal line in.
1 maal mic in voor de zang

Ik zou dit absoluut niet via een mixer opnemen, maar elk instrument en elke microfoon via een aparte ingang opnemen op een apart spoor. Droog opnemen, en na de opname effecten toevoegen (terwijl je naar effecten luisters tijdens het opnemen) geeft de meeste flexibiliteit.

De Delta 44 van M-Audio (circa 150 euro) heeft 4 inputs, wat voor jou nèt voldoende is.
Zie http://www.feedback.nl/?id=26&a=177 en http://www.m-audio.nl/delta44full2.htm

Op de pagina van feedback staan nog meer kaarten, maar de Delta 44 voldoet precies aan jouw eisen; 4 inputs (voor mic en line) en géén extra's zoals SPDIF e.d. Maar, let op, de Delta 44 heeft géén mic preamp aan boord.
d44.jpg

Als je géén losse mic preamp (zoals bijvoorbeeld je mixer) wilt gebruiken, kun je beter een andere kaart nemen.
Maar je kunt natuurlijk ook de Delta 44 gebruiken in combinatie met een mooie mic preamp (zoals de M-audio Audio Buddy).

Over de EMU; als 'ie stuk is, al is het maar voor een deel, dan kan hij ook de rest van je PC kapot maken, en so wie so zou ik géén half functionerende kaarten gaan gebruiken; die gaan geheid een keer voor problemen zorgen.

(Ik gebruik zelf géén M-audio, en heb er ook géén aandelen van :) )

Re: geluidskaart dronken

Origineel geplaatst door marjan

Ik zal eerst even vertellen wat de bedoeling is:

We willen op zijn minst met 3 mensen (basgitaar, gitaar, condensator mic) tegelijk in kunnen pluggen. Bas vanuit een gitaarversterker (via line out gitaarversterker), gitaar via voorversterkertje met effecten via line out ook naar line in en zang rechtstreeks in xrl ingang. Lijkt me haast dat je hiervoor een mixer moet hebben.

Nee, je hebt niet perse een mixer nodig, je hebt ook (veel) geluidskaarten die 1 of meer mic pre amps hebben met phantompower en uiteraard XLR ingang(en). Je ziet ook vaak zgn. Hi-Z ingangen op een geluidskaart, dat is dan weer geschikt om een gitaar rechtstreeks in je geluidskaart te duwen. Dan kan je met software ala guitarrig misschien wel betere resultaten halen dan met de line out van je gitaarversterker manier.
ik denk dat deze http://www.roland.com/products/en/FA-66/specs.html wel een leuke kaart is voor jullie. Maardat is wel een firewire kaart, als je met een desktop PC werkt is dat misschien weer onnodig duur.

Re: Re: geluidskaart dronken

Re: Re: geluidskaart dronken

Origineel geplaatst door MrM
Dus je hebt nodig:
2 maal line in voor de bas en gitaar, en eventueel is de gitaar voorversterker met fx stereo, dus dan 3 maal line in.
1 maal mic in voor de zang

Ik zou dit absoluut niet via een mixer opnemen, maar elk instrument en elke microfoon via een aparte ingang opnemen op een apart spoor. :) )

Het tegelijkertijd spelen is niet bedoeld voor het maken van opnames (ja "testopname" om te kijken of een geinproviseerd nummmer leuk is) maar om de herrie in huis te reduceren ivm slapende kindertjes.

Vervolgens nemen we een nummer voor de CD op. Individueel en track voor track. We hebben dus geen kaart nodig met meerdere line ins voor meerdere personen.

Back