wie is er niet groot mee geworden...

Zeker!
Dit was mijn eerste...die ik nog steeds in mijn bezit heb.
Hij werkt overigens nog steeds probleemloos, ook als rekenmachine :D

Attachments

• casio_vl-10_s.jpeg
    casio_vl-10_s.jpeg
    7,6 KB · Bekeken: 114
Ik vind 'em ook leuk :)
Ik ben er letterlijk groot mee geworden. Ik kreeg de VL-tone ooit voor mijn verjaardag en daarmee begon voor mij de interesse in (elektronische) muziek maken en synthesizers. Ik was een paar jaar eerder bij het uitkomen van Oxygene gefascineerd geraakt door elektronische klanken en muziek. Nu waren synthesizers toentertijd instrumenten voor de 'happy few', dus kon ik jarenlang slechts dromen. Met de VL-tone begon voor mij toch voorzichtig de verwezenlijking van een droom.

Ik heb hem nog steeds en hij doet het ook nog steeds....
......oh ja, hij is niet te koop ;)

groet

Tom

het was ook mijn eerste synth en ik heb 'm ook nog steeds :) en ook ik doe 'm niet weg :)

er schijnt trouwens ook een polyfone versie van te bestaan, de vl-5 ofzo
die zou ik ook erg graag eens willen hebben...

er schijnt trouwens ook een polyfone versie van te bestaan, de vl-5 ofzo

Nooit geweten. Grappig.
Een van de eerste dingen die ik met mijn Varios deed was spelen met VL-tone samples. Op die manier had ik na jaren eindelijk toch nog een polyfone versie.
Over de bruikbaarheid in tracks kun je je bedenkingen hebben, maar ik amuseer me bij tijd en wijle kostelijk met de VL-tone, zij het indirect.

groet

Tom

Re: wie is er niet groot mee geworden...

Ik

hier staat wat informatie over de vl-5, jammergenoeg heeft deze geen synthesizer functie.

zou er een mogelijkheid zijn om een VL-1 te voorzien van midi ?
dat lijkt me heel erg tof, en dan gelijk meerdere aan elkaar zodat je ze polyfoon kan bespelen.
8)

btw die casio rapman heb ik ook, ik gebruik hem nog af en toe om de gave pitchshifter !

Ik heb ook een VL-1, maar die ziet er net iets anders uit....klinkt ook een stukkie anders :D

Ik ben begonnen met de SK serie van Casio, de 1 en de 10 naar ik meen. De 1 dan gemod met een jack in- en uitgang.
Best okee dingetje om sampling mee te leren.

Cheap and cheerful! (and butt-ugly) :duivels:

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
}:| Dit is pas Rof !

vast niemand in het bezit van dit ding???

Nee, ik toch niet. Maar het ziet er wel leuk uit natuurlijk. Volgens mij werd dit zeker niet echt cool gevonden toen het ding pas op de markt kwam.

ik heb in 1980 (!) een VL-Tone gekocht, voor de volle winkelprijs die toen bepaald niet misselijk was voor een arme student! ik geloof dat ze toen bijna 200 gulden kosten ofzo. Anyway: veel mee gespeeld maar na een aantal jaar verkocht. 3 jaar geleden heb ik op 30 april een puntgaaf exemplaar, compleet met de handleiding en het plastic beschermhoesje, gekocht voor 1 euro.

En het is nog steeds een leuk apparaat! alleen de ritmebox geeft al uren retro plezier en met de user programmable patch kun je echt hele leuke dingen doen. en als ik me goed herinner is de gebruikte soundchip zelfs puur analoog

inmiddels heb ik ook een Casio PT-20. qua uiterlijk en qua sound duidelijk een grote uitvoering vd VL Tone. Geen user patch helaas maar deze heeft wel een hele "foute" begeleidings-automaat aan boord en een "one key chord" mode. Vette fun!

Helemaal niet... als je bedoelt: een analoge synth voice kan nooit uit een chip (IC) komen.

Legio voorbeelden, van SSM en CEM (menige analoge polysynth) tot de C64 SID (die gedeeltelijk analoog was voor de geluidssynthese, gedeeltelijk digitaal voor andere doeleinden).

Zie ook dit Wikipedia artikel:

Classification and complexity

Integrated circuits can be classified into analog, digital and mixed signal (both analog and digital on the same chip).

Digital integrated circuits can contain anything from one to millions of logic gates, flip-flops, multiplexers, and other circuits in a few square millimeters. The small size of these circuits allows high speed, low power dissipation, and reduced manufacturing cost compared with board-level integration. Analog integrated circuits perform analog functions like amplification, active filtering, demodulation, mixing, etc. Analog ICs ease the burden on circuit designers by having expertly designed analog circuits available instead of designing a finicky analog circuit from scratch.

en ook dit artikel:

An analog chip uses its active devices primarily in their active regions. This is the fundamental difference between digital chips and analog chips.

Digital chips use their devices in saturation or cutoff regions. Analog chips could also have passive elements (Inductor/Capacitors/Resistors) built into them. Digital chips typically don't have passive elements on the chip.

Verder hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_circuit en hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_circuit

Back