tb3031 of x0xb0x

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

De afgelopen jaren heb ik met succes twee grote zelfbouw projecten voltooid (een elektuur vocoder en een midibox sid), en ik heb de smaak van het zelfbouwen inmiddels helemaal te pakken.
Ik zoek een nieuw bouwproject en het lijkt me erg leuk om eens een tb303 kloon te bouwen.

Ik twijfel tussen de tb3031 van oakley systems of de x0xb0x.

Welke van de twee heeft de beste klank die het meest lijkt op een echte 303?
Ik weet dat de x0xb0x een sequencer aan boord heeft en dat is een heel groot pluspunt, maar uiteindelijk is de klank toch de belangrijkste graadmeter voor mij.
Wie kan me wat vertellen over de klank van deze twee apparaten?

Groeten,

Rene

xoxbox heeft naar mijn weten een veel betere klank als de oakley en natuurlijk een seqeuncer. Volgens mij stonden er vergelijkings samples op de site van ladyada?

Volgens mij stonden er vergelijkings samples op de site van ladyada?

Ja, maar daar zou ik niet teveel naar luisteren want die zijn erg brak en geven geen goed idee van hoe de x0xb0x klinkt. Ik zou even op de latere pagina's (vanaf dat de eerste exemplaren gebouwd zijn) van de x0xb0x thread kijken: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=41315 en op het forum van ladyada.net voor betere voorbeelden.

Of de x0xb0x een betere klank heeft kan ik niet zeggen. Ik heb zelf wel een x0xb0x maar geen Oakley. De x0xb0x is wel trouwer aan het originele 303 ontwerp (het analoge stuk is iets van 99+% gelijk aan een echte 303, Oakley is een nieuw ontwerp).

Voor de x0xb0x geldt wel een wachtlijst en vooralsnog is de derde run nog niet eens begonnen.

Bedankt voor de reacties. Ik heb geluisterd naar die sounddemo's op de x0xb0x site, maar daar werd ik niet vrolijk van. Zoals etaoin al zei is dat geen goede indicatie hoe hij klinkt. In de discussies in het x0xb0x forum kwam ik echter betere voorbeelden tegen en die hebben mij kunnen overtuigen voor de x0xb0x te gaan. De sequencer is toch ook wel mooi meegenomen.
Die oakly heeft ook geen midi en dat is toch ook wel een groot gemis.
Ik heb me dus op de x0xb0x wachtlijst gezet.
Ben benieuwd hoe lang het nu gaat duren.
Popel om weer wat te bouwen.
Het bouwen is gewoon erg leuk werk en geeft heel veel voldoening.
Een ander project dat nog op m'n lijstje staan is paia theremax.
Als die x0xb0x lang duurt bouw ik die misschien eerst.

Wat hebben ze met die 1-% anders gedaan dan?

Er zitten o.a. iets andere transistors in (andere variaties van hetzelfde type -- 2SA733P waar 2SA733AP zat in de originele, bijvoorbeeld), omdat de originele niet meer leverbaar zijn in de hoeveelheden die je voor serieproductie nodig hebt. En een BA6110 VCA ipv de BA662 die in de 303 zit, om dezelfde reden. Niets staat je in de weg om de originele onderdelen op te snorren natuurlijk, want het analoge deel is verder 100% hetzelfde. Maar er zit natuurlijk een verschil tussen 10 transistors ergens op de kop tikken en er 2000 nodig hebben voor 200 kits...

O, bedoelde je dat :)
Ik heb er nu een ba662, 2SA733P's met beta's 310 - 340 (op de juiste plek) en twee 2SK30AO's (ipv 2SK30AY) inzitten en de klank komt idd aardig dicht in de buurt van het origineel. Ik heb alleen geen echte 303 om mee te vergelijken .......

Het mooie van de x0xb0x is, dat als je de juiste onderdelen vind, het in princiepe een echte 303 is. Ik heb foto's gezien van een printplaat van een echte 303 en de onderdelen zitten op precies dezelfde manier op de print als bij de x0xb0x.
Ik moet erbij zeggen dat zonder de originele onderdelen de x0xb0x ook al heeeel goed klinkt. Niet slechter dan de echte 303 maar "anders" (ik vond hem zelf iets rauwer klinken voordat ik de onderdelen had omgewisseld). Sommige mensen vinden het mischie zelfs mooier dan de echte.

Back