Mpc 60

De Bezige Bij

Stamgast
Hallo allemaal,

Omdat dit mijn eerste post is, zal ik me even kort voorstellen:

Ik ben Boudewijn, 18 jaar, en ik kom uit Amersfoort.

Ik heb ooit al wel eens geprobeerd met mijn PC (Fruityloops) wat drums te layeren, maar na een paar uurtjes expirimenteren ben ik ermee gestopt omdat ik nimmer het gevoel had dat ik daadwerkelijk muziek aan het maken was, het was mij allemaal veel te statisch. Toen heb ik besloten om voor hardware te kiezen, en na wat research kwam ik erachter dat de MPC in potentie een goede machine voor mij is. Nu heb ik op eBay een MPC-60 gekocht, omdat ik het gevoel had dat ik daarmee een basis heb voor een setup die aan mijn wensen voldoet (het geluid van de 60 spreekt mij erg aan). De MPC in kwestie heeft OS versie 2.02.
De transactie is nog niet voltooid, dus ik heb hem nog niet in huis, maar ik heb alvast een paar vragen aan producers die ervaring hebben met de MPC-60:

Gaat de timing van de sequencer er daadwerkelijk op achteruit als OS versie 3.10 geïnstalleerd is? Graag alleen antwoorden als je ervaring hebt me beide OS versies, want aan uit de lucht gegrepen meningen heb ik niets, en daar zijn al genoeg forums mee volgeschreven.

Zijn er essentiële verschillen tussen OS versie 2.02 en 2.12?

Wat 12-bit met je drums doet is bekend, maar heeft 12-bit ook negatieve uitwerkingen op bijvoorbeeld andere samples?

Is het aan te raden om nog meer gear aan te schaffen voor bijvoorbeeld basslines (keys) en samples anders dan drums (S5000/6000), of kan ik met alleen mijn MPC-60 goed volwaardige beats maken? Meer gear is natuurlijk altijd beter, maar ik doel meer op essentiele, niet te missen gear voor bij je MPC-60.

ik dacht dat kwa timing niks veranderde
vond zelf 2.x fijner werken
12 bit kan fokkop zijn voor sommige geluiden
ik zou idd wel een S series erbij nemen voor key geluiden etc
(S5000 oid)
je kan met je mpc volledige beats maken als je alleen samplebased werkt (alla 9th wonder)
maar dan kan je nog geen basslines inspelen
mpc is alleen one shot sample shit
voor langere 12 bit samples zou ik nog een keertje een S950 erbij nemen (die klinkt nog rauwer als een mpc60) maar dat zou ik pas doen na een S5000

Volgens mij moet je op een mpc60 toch wel simplistisch basslines kunnen schrijven. Met os3.10 zou het toch dezelfde interface hebben als de mpc3000? Als dat zo is moet het wel lukken.

ja je hebt die 16 levels functie
wel handig voor dat (zat al bij eerste software), maar het is niet zoals een normale sampler dat je 88 toetsen kan gebruiken ofzo

Maar je hebt dan ook geen 7 of 8 oktaven nodig om een bassline in te spelen. Met een beetje creatief denken doe je alles met de mpc.

dat is wel zo,
tis maar waar je aan gewend bent
ik ben zelf begonnen met cubase maar toen uiteindelijk overgestapt op een mpc
(met modules dat wel)
maar deed ook veel alleen op de mpc
drums,bass sample, alles kwam uit die mpc

De MPC60 is gewoonweg te beperkt in sampletijd voor breeduitgesponnen composities te maken. 13 (of 26 met mem upgrade) seconden. Het is daarom aangeraden een tweede sampler erbij te pakken voor de langere geluiden (bij versie 2.02 kun je bv niet langer dan 5 seconden per pad samplen). Wat je dan kiest hangt ervan af, ga je met een rack-versie verder, vraag is dan of je datzelfde warme, niet echt cleane geluid van n s950 wil, of liever iets cleans als s2000. of in combinatie met een keyboard zoals een asr10. Maar hiphop & dnb zijn er uitermate geschikt ervoor. negatieve bijeffecten voor niet-drumsamples heeft het niet vind ik, geeft juist warmte aan de sample. :)

Ik denk toch dat ik eerst voor een S5000/6000 ga om wat meer diversiteit aan te brengen. Ook zit ik te denken om keys aan te schaffen. Maar ik ga eerst gewoon met mijn MPC-60 aan de slag, dan merk ik vanzelf wel wat ik als eerste erbij wil hebben.

Misschien een beetje off-topic:

Ik wil hierbij nog wel graag opmerken dat de statische drums waar je het over hebt waarschijnlijk meer aan jezelf dan aan fruityloops ligt. Misschien is het de manier van werken die je niet aanspreekt.

Ik bedoelde ook dat de manier van werken statisch was, niet de drums zélf, die klonken prima.
Ik miste gewoon het gevoel dat je bij harware wel hebt.

Back