mpc 2000 xl zone vraag

Nowald

Ouwe rot
Beste MPC 2000 XL gebruikers.. Ik werk nu een jaartje met een mpc 2000. DIt bevalt me prima op een paar kleine dingen na (hoe het beeldscherm zit, timestretch, het ontbreken van een mappen structuur etc). De mpc had al een aantal problemen en nu begint het scherm aardig onleesbaar te worden. Er moet dus een nieuwe mpc komen.

Mijn oog is op de Xl gevallen. Ik had alleen een vraagje over de zone functie van de 2000xl. Dit zou ongeveer ala recycle gaan en in een piece of cake chop je je bv 2 bar sample in 16 delen op die je aan de pads toe kan wijzen. Gaat dit echt zo makkelijk?

(ik heb blijkbaar te weinig tijd in de 2000 classic gestoken want deze functie was ik nog niet tegen gekomen, of is het echt Xl feature?)

Alvast bedankt.

Stel, je hebt een breakbeat van 1 maat (4 beats) als sample in de MPC 2000xl.

Je kunt, net als bij het maken van een loop dan een start en een eindpunt selecteren in de sample, bijvoorbeeld die toffe snare die je eruit wilt knippen om te gebruiken als los geluid. Je zorgt ervoor dat dat geluid 'scherp' staat en dan kun je de selectie exporteren naar een nieuwe sample in het geheugen.
Het is een soort van recycle inderdaad maar dan arbeidsintensiever.

-C-

Origineel geplaatst door mikemix
Die mappenstructuur v/d XL ga jij heel prettig vinden.

niets aan toe te voegen!
maar C... waarom quote je het dan?!

-C-

@ Mikemix: Dat hoop ik ook ;)
@ C738: Dat je een sample "schoon" kon knippen (en daar een nieuwe sample van kan maken) ben ik mee bekend. Wat ik me afvroeg was of je ook bijvoorbeeld een beat van 1 bar (4 beats dus) in 4'en kunt choppen zonder dat je een begin of eind punt hoeft te kiezen, dus dat de mpc de sample automatisch in gewoon 4 delen knipt...

Je kan een loop inderdaad in 16 stukken hakken, maar de MPC detecteert geen transients zoals ReCycle dat doet; je moet de snijpunten zelf goedzetten. Spreekt vanzelf dat dit nogal tijdrovend is. De nieuwe MPC2500 kan dit automatisch als ik me niet vergis, al zou het me sterk verbazen als dit met hetzelfde gebruiksgemak als ReCycle gaat.

Als je je MPC nieuw wilt en niet tweedehands zou ik zowieso voor de nieuwe 2500 gaan.

Bedankt voor de antwoorden... het gaat een afgetrapt 2e handsje worden; een 2500 zit er niet in ;)

Zo tijdrovend vind ik het niet, met de mpc 2000xl ben ik net zo snel aan het werk vanaf ongechopte loop als met recycle.

Terwijl je sampled tel je de aantal chops, je stelt aantal in in je mpc, je verplaatst de chop punten met shift+slider en je chopt. Daarna kan je gelijk de samples gebruiken

Persoonlijk vond ik de mpc2000xl veel beter werken dan recycle. Al die lijntjes met sloten, een potloodje, pijltje... Argh! Rotcomputers dan ook. De mpc was gewoon beetje draaien beetje luisteren, hatje omdraaien en patsboem... Een compleet nieuwe drumprogramma onder m'n pads.
Dat is eigenlijk het enige wat ik nog mis op m'n 3000. Zo'n slicer...

ja ik vind recycle ook niet zo geweldig, ik begrijp ook niet dat zoveel mensen beweren dat choppen met de computer zoveel sneller gaat.

je kan toch vanuit recycle je geslicedte loopje exporteren naar midi+audio en deze in je mpc gebruiken!
je legt dan alle die losse samples over je padjes etc...

[god daar heb je hem weer met zijn RS7000 gezeur]

De RS7k kan het vrij netjes, dat slicen. Veel instel mogelijkheden enzo. Maar het is niet echt een hele snelle methode. Vooral niet voor wat langere loops en veel hits.

R

[/god daar heb je hem weer met zijn RS7000 gezeur]

ik zie net dat het een pure MPC thread is.. Ok, lees maar over deze post heen!! :D

Origineel geplaatst door cangoeroes
je kan toch vanuit recycle je geslicedte loopje exporteren naar midi+audio en deze in je mpc gebruiken!
je legt dan alle die losse samples over je padjes etc...

Ik zit voor mijn werk al 8 uur + per dag achter de pc en loop bij de fysio voor rsi, dus ik wil de computer het liefst helemaal buiten het "muziek proces" houden. Ik ben blij om te lezen dat het slicen prima op de mpc zelf gedaan kan worden. Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga als mijn financiele situatie het toelaat op zoek naar een XL :biertje:

Vanuit Recycle denk ik dat je dan iedere sample los in je mpc moet zetten. Volgens mij wordt deze bak niet ondersteund. Slice je in de mpc dan is daarna een druk op de knop voldoende om een programma te maken.

volgens mij ondersteund recycle wel de s2000, en die wordt weer herkend door de mpc toch....

achja... heb liever ook gewoon een mpc! :)

Back