beknopt
beknopt
Er zitten menbraanschakelaars onder die knoppen.
Maar om welke DX7 gaat het?
Bij de eerste (de bruine) versie weet ik het zo 1,2,3 niet (meer).
Bij de latere zitten kleine schakelaars onder van ongeveer 6 X 6 mm en een mm of 4 hoog op 2 of 4 pootjes.
Ze zijn heel moeilijk schoon te maken omdat je ze niet uit elkaar kan halen en er ook niet ergens een gaatje inzit om met alcohol te weken en dan uit te blazen met perslucht. Deze membraanschakelaars zijn gewoon bij de elektronicaboer te koop. Ik meende dat ze iets van 1 tot 1,5 euro per stuk kosten. Het aantal maakt het mogelijk een dure grap.
Als er al regelmatig hard op gedrukt is, dan bestaat de kans dat het koperen membraan al naar de bliksem is. Het beste is de beurs open en nieuw er in, en dan ook allemaal anders begint over een week of wat de volgende te haperen.
Je vraagt of het moeilijk is, tja, hoe technisch ben je? voor mij is het een kwestie van tijd en een leuk stuk muziek er bij. Voor anderen zal het een heel gepiel zijn. Vooral omdat het uitsolderen van de oude schakelaars precies moet gebeuren. Er moet ook heel wat gesleuteld worden voor de printplaat waar ze opzitten er uit is. Ook dat moet met beleid gebeuren wil je de boel heel houden.
Dus hoe ver is jou technische kennis? als je voor het eerst een soldeerbout beetpakt dan kan je er beter niet zelf aan beginnen.