Spectrum Analyzer

ver1ver2

Ingeburgerd
Hey,

Ik vroeg me af op iemand me hiermee kan helpen: Ik zoek eigenlijk een analyzer om het geluid wat ik hoor (zoals t uit mn monitorspeakers komt) te zien in frequenties. Ik dacht dat t handig zou zijn, snel en leerzaam.. in ieder geval t zou dus gewoon n simpel aperaatje moeten zijn dat in 31 banden ofzo de frequenties weergeeft van wat ik hoor (dus niet zon ding van behringer mét equalizer en compressor enzo want deze is voor als laatste in mijn setup, niet om te bewerken).
Nu kan ik alleen maar van die hele dure apperaten vinden, terwijl op sommige ''hifi' equalizers er gewoon kleine analyzertjes op zitten, en software vaak ook weinig kost. (ik wil liever geen software om mijn cpu laag te houden).

Iemand n oplossing?

Groeten

Tom

Is een oude, losse equalizer voor een HIFI systeem geen optie? Die hebben vaak ook een spectrum analyzer ingebouwd, 10 bands of iets dergelijks. En kosten tweedehands hooguit een paar tientjes.

Attachments

• 1915234288425c3a8cc5767[1].jpeg
    1915234288425c3a8cc5767[1].jpeg
    29,3 KB · Bekeken: 104
Laatst gewijzigd:
gebruik een oude technics equlaiser met de pink noise en spectrum display ,je kan met de pinlk noise je zwakke plek in de boxen meten,deze is eigenlijk gemaakt voor huiskamers en niet de studio
echt veel gebruiken doe ik het niet maar wel handig om te zien waar je boxen afwijken .

http://www.vintagetechnics.com/equalizers.htm

qua software : Voxengo Span is gratis en belast je CPU ook niet erg....

BSS Varicurve.. Klaar !

varicl.jpg

Of gewoon Turtel zijn tip opvolgen.

Hmm, ik heb Steinberg Wave, en die zet ik dan op "monitor" en dan kan je ook de spectrum optie kiezen. Voila!

Hmm ja ik zie nu pas dat ie het geluid wil meten vanuit de monitors. dan houdt software wel een beetje op natuurlijk... Of je moet het meten met een verrekte goeie vlakke mic..

R

Dione heeft opzich een punt.. Softwarematig kan dat ook fijn, hetzelfde als met hardware. Moeilijke keuze..

Origineel geplaatst door Vintage
Dione heeft opzich een punt.. Softwarematig kan dat ook fijn, hetzelfde als met hardware. Moeilijke keuze..

Zonder goeie mic ben je nergens... En je moet de curve van de mic exact kennen/meten

Origineel geplaatst door Arv
Zonder goeie mic ben je nergens... En je moet de curve van de mic exact kennen/meten
True, true.

Spectrum Analyzer

Probeer dit eens, kost niets en erg klein.

Wel even "dubbel" uitpakken met paswoord pa0klt

Gr, Ton.

Attachments

• spectrum.zip
    14,1 KB · Bekeken: 141
Origineel geplaatst door Arv

Niet helemaal waar, het adviesburo wat op dit moment tivoli doormeet gebruikt een zeer goedkope (hou je vast) Behringer ECM 8000 meet microfoon. Dit adviesburo heeft ook de opdracht gekregen om de Amsterdam Arena akoestisch te verbeteren en is verantwoordelijk voor het akoestisch ontwerp van de Heineken Music Hall.

http://www.teamprojects.nl/

Roze ruis is referentie (omdat daarin de vermogensverhoudingen over het hele frequentiegebied kloppen geloof ik). Meet vervolgens akoestiekloos (dus heel dichtbij de kast) de karakteristiek van de speaker en daarna verderaf de kararkteristiek van de ruimte.

Het buro dat hier nu aan het werk is gebruikt Smaart http://www.siasoft.com/ Dat is wel een beetje een standaard voor gebruik bij PA toepassingen.

Is mischien een beetje te uitgebreid voor de toepassingen van de topic-starter...

Back