Mpc

RBN

Nieuwkomer
Hoi!
ik ben van plan een Mpc te kopen, voornamelijk om Hip Hop te maken, tot nu toe heb ik alleen nog maar met software (Cubase, Reason etc.) gewerkt.
is een Mpc een goeie keuze? zoja, welke?

MPC valt onder de categorie samplers/sequencers, maar okee ;)... um. Aanrader: hop even bij een muziekwinkel langs en ga de MPC2000XL en de MPC1000 uitproberen.

Je koopt geen MPC om hiphop te maken. Je maakt niet alleen hiphop met een MPC. Koop het ding om wat 'ie NU kan, niet wat er mogelijk ooit in een toekomstig OS verschijnt, want anders wordt je teleurgesteld.

Ik heb zelf een MPC1000. M'n review hier (afdeling Recenties) is vrij goed, maar dat zijn nog de wittebroodsweken ;). Ik kan zelf bijna niet wachten tot versie 2.0 van het OS komt (als dat gebeurt; 't blijft altijd hopen) zodat ik een harddisk erin kan mikken. Pas dan wordt het echt leuk voor mij, want dan kan ik alles wat ik op mijn PC hd heb dumpen op het ding zelf, en een beetje jammen.

Daar heb ik 'm voornamelijk voor. Als je dus hiphop gaat bakken, bouw jezelf een paar goede ritme-kits, en laat het ding lopen. Neem in de tussentijd de raps op en maak een paar patterns, dan is 'ie heel erg effectief.

In de categorie luxe en ook mooi: Roland MV8000. Maar het mooiste van een MPC is dat 'ie simpel is, en de MPC4000 en MV8000 zijn niet echt meer simpel te noemen.

Oh ja (maar dit geldt voor samplers in het algemeen) - zo'n apparaat koop je niet alleen om op zichzelf te gebruiken. Bij een 1000 zit er een kaartlezer in, harddisk moet er in gebouwd worden (wederom pas als OS2 uit is), bij de 2000XL wordt nog vrolijk met floppies gewerkt tenzij je er zelf een kaartlezer inbouwt of er een koopt waar 'ie standaard in zit (even zoeken op 't forum, er staat een volledige tutorial). Dan ook nog een SCSI harddisk of SCSI-cd speler (niet verplicht als je zo'n kaartlezer hebt).

En dan samples. Hop, haal maar van vinyl/cd/mp3/microfoon af en stop 't ding maar vol.

Hoi,

Er zijn heel veel Hip Hoppers die met de MPC werken en ook tot volle tevredenheid, dus je kan wel zeggen dat het een goede keus zou zijn. En welke, tsja.....is wat lastiger te beantwoorden. Ik heb zelf een 2000XL (gebruik hem alleen niet voor Hip Hop :) ) en daar kan je prima mee uit te voeten, maar je kan ook z'n oudere broertje 2e hands kopen (MPC2000, met volgens mij wat minder functies als ik het goed heb). Of de nieuwere versie, de MPC1000 (is ook wel weer een wat andere machine volgens mij).

Check de specs. maar even zou ik zeggen en probeer te bedenken wat je nodig hebt! In ieder geval kan je met elke MPC gewoon Hip Hop maken als je wilt.

Succes! :dj:

mpc is opzich wel een goeie keuze
lekker simpel mee te werken
alleen moet je de 1000 met de 2000 vergelijken
ikzelf vond de pads van de 1000 gewoon geen mpc feel hebben (ze zijn de halve formaat)
wat voor soort hiphop maak je/wil je maken (hook met me op misschien kunnen we wat shit heen en weer sturen)

Een Mpc1000 is pas echt een goede keuze zeker nu os.2 eraan komt, ik zou alleen nog even goed nadenken of hiphop wel een goede keuze is..

Geintje, kon het niet laten...

Effe serieus, mpc1000 rocks!! echt check www.mpc-forums.com hier heb ik ook veel info vandaan gehaald en tevens heel hiphop gebruikers Met os 2 is de mpc1000 het een echte mpc2000xl killer!! ipv 32mb 128mb geheugen... + compactflash kaartjes+hardeschijf!!! timestretch enz. enz.!!!

succes!

@ Grouphome: ik heb op deze site een aantal beats staan die ik heb gemaakt, de meeste zijn gemaakt met (de oudste versie van) Fruityloops.
Maar beetje deze stijl wil ik meer mee doen

thnx iedereen voor advies!

Origineel geplaatst door RBN
ik heb op deze site een aantal beats staan die ik heb gemaakt

Mep die biet gek ! :halleluja Mooie en echt een vette track man!

Ik denk dat jij op elke MPC wel goeie muziek maakt ;)

ik vind het lekker klinken. dit zijn hiphop beats die ik waardeer.

maargoed, een MPC is zeker een goede keuze. neem de tijd ervoor om het ding te doorgronden, en je kan er alle kanten mee op. :)

ok dan, thnx!
maaruh...voor degene die al met een mpc werkt; als je dit hoort, denk je dan dat ik met een mpc betere muziek kan maken, of zeg je vannuh: stick to software?

Origineel geplaatst door RBN
ok dan, thnx!
maaruh...voor degene die al met een mpc werkt; als je dit hoort, denk je dan dat ik met een mpc betere muziek kan maken, of zeg je vannuh: stick to software?

Afgezien van of je muziek beter of slechter wordt, je geeft een hoop op als je van soft naar MPC gaat.

je brengt een hoop offers, nl:

-geen piano roll editten
-geen uitgebreide functies om je midi te bewerken
-grafisch overzicht wordt heel erg beperkt
-beperkte sampling engine (geen keymaps, gewoon 1 toets 1 sample of eventueel meerdere samples onder 1 toets)
-geen effecten
-beperkte filters
-1 stap undo ipv unlimited zoals in veel software

Wat krijg je dr voor terug?
-een retestrakke sequencer
-geen geklooi met je besturingssysteem tunen / tweaken / service packs of andere shit
-een ontzettend dikke, directe klank
-een hoop fun ipv wat met je muis klikken
-het gevoel dat je zélf muziek maakt in plaats dat je wat zit te nerden met VST dingetjes die het voor je doen. (stylusRMX?)
-STATUS!
-gratis lidmaatschap van 'the church of MPC'

check www.mpc2000xl.com voor meer info.

-C-

De enige manier om er achter te komen of jij met een MPC betere muziek maakt is het zelf te proberen, vrees ik. Het is erg persoonlijk.

Origineel geplaatst door C738
Afgezien van of je muziek beter of slechter wordt, je geeft een hoop op als je van soft naar MPC gaat.

je brengt een hoop offers, nl:

-geen piano roll editten
-geen uitgebreide functies om je midi te bewerken
-grafisch overzicht wordt heel erg beperkt
-beperkte sampling engine (geen keymaps, gewoon 1 toets 1 sample of eventueel meerdere samples onder 1 toets)
-geen effecten
-beperkte filters
-1 stap undo ipv unlimited zoals in veel software

Wilde nog toevoegen: Beperkte synthese engine....je kunt nagenoeg niets editten in een MPC (behalve de 4000) en alle parameters zijn volgens mij offline. Dus een parameters aanpassen = pas horen als de sample weer opnieuw triggered. Geen fancy filter sweeps dus. Als je dit soort zaken wilt moet je het dus in een loop samplen.

Of Envelope parameters wel instant zijn weet ik niet....

Effecten kunnen natuurlijk weer wel....als je het FX board erin hebt.

Wat krijg je dr voor terug?
-een retestrakke sequencer
-geen geklooi met je besturingssysteem tunen / tweaken / service packs of andere shit
-een ontzettend dikke, directe klank
-een hoop fun ipv wat met je muis klikken
-het gevoel dat je zélf muziek maakt in plaats dat je wat zit te nerden met VST dingetjes die het voor je doen. (stylusRMX?)
-STATUS!
-gratis lidmaatschap van 'the church of MPC'

check www.mpc2000xl.com voor meer info.

-C-

Buiten het feit dat hier veel subjectieve zaken tussen staan mis je denk ik nog wat redelijk belangrijke voordelen aan de MPC. Het proces record -> play is continu dus je kunt er echt mee jammen en zelfs op het podium sequencen toevoegen.

Dat podium is dan meteen nog een voordeel....toch wat betrouwbaarder dan een laptop voor livewerk.

Het is overigens niet zo dat een MPC strakker kan sequencen dan bijvoorbeeld cubase omdat ze beiden sample accurate werken.

Verder is een voordeel van een dedicated apparaat natuurlijk het no-nonsense gehalte. Het apparaat doet wat het doet...niet meer niet minder.

Om even de beentjes weer iets dichter bij de grond te krijgen wat betreft MPC verafgoding.

Origineel geplaatst door Acidfever

Om even de beentjes weer iets dichter bij de grond te krijgen wat betreft MPC verafgoding.

geen opmerkingen over de RS? :D

Back