Wat heb ik nodig?

Elton

Nieuwkomer
Dag iedereen!

Ik heb met mijn band pas een cd opgenomen. Hij is erg mooi geworden:D
Nou zit ik met het volgende probleem:
Aan de cd zijn wat extra dingen toegevoegd. Ik noem wat strings, synth geluidje etc.
Nou klinkt dat op de cd heel leuk, maar live ga ik dat nooit voor elkaar krijgen om die dingen
naast mijn 'originele' werk mee te spelen.
Ik ben in mijn band pianist, dus heb ongeveer al mijn vingers nodig voor de piano.:frons:

Nou heb ik me laten vertellen dat je met een midi apparaatje de strings voor je optreden
kan opnemen, en tijdens het optreden mee kan laten spelen.
Met een pedaal of een toets op een klein klaviertje kun je het opgenomen stukje afspelen...

Zitten meer mensen met dit probleem? Weet iemand wat ik nodig heb?

Alvast bedankt!
Elton...

P.S.
Een extra toetsenist aannemen is uitgesloten ;)

Hangt van een aantal dingen af. (zoals budget, voorkeur van werkwijze, flexibiliteit). Je kutnt een hardisc recorder nemen die de tracks laat afspelen. (vrij duur); Een sampler waar je complete partijen als sample opslaat die je met één druk op een toets van een klavier triggert (ook redelijk duur); een mp3 of md speler die de complete partijen als stereomix afspeelt; een midi sequencer (hardware of laptop) waar de midi tracks in staan die afgespeeld worden via midi naar je synth's / modules.

Het ligt er maar net aan wat je wilt uitgeven en hoe flexibel je wilt zijn. Hou er rekening mee dat de drummer strak moet kunnen spelen, en bij voorkeur met een clicktrack. Hierover zijn al meerdere threads op dit forum geplaatst. Afhankelijk van de manier die je wilt gebruiken kunnen de mensen je hier wel verder op weg helpen.

Hmm, wat vind jij duur?

Maar het lijkt mij wel leuk om een extra klaviertje te hebben en dan dus zo'n sample (van te voren ingespeeld stukje) af te laten spelen met een druk op een toets. Staat ook wel leuk een 3e klavier. Ookal is het dan zo'n kleintje (heeft juist wel iets...):P

Wat betreft de drums lijkt mij gewoon een kwestie van, voor dat het nummer begint, met de metronoom van mijn synth het tempo te bepalen. Na een paar keer repeteren moet dat wel goed komen denk ik... Daar vinden we wel wat op!

Maar het is dus mogelijk om bijv. de string in de refreintjes (meerdere akoorden) van een nummer van te voren op te slaan in dat klaviertje, en vervolgens tijdens een optreden dit af te laten spelen door bijv. de 'A' aan te slaan?

Nogmaals Bedankt!

De vraag is, "wat vind JIJ duur?" oftewel, hoeveel wil je er aan uitgeven.

Je kunt in een sampler gewoon apart je couplet, je refrein of andere partijen / geluiden opslaan en deze onder 1 toets van je extra klavier zetten. Hou er bij de evt. aanschaf van een sampler rekening mee dat je voldoende geheugen erin hebt zitten. (geen 2e hands sampler met 16 Mb ofzo). Of in ieder geval iets waar je extern je samples mee kunt opslaan, oproepen.

Beter is nog om iets dergelijks in een laptop te doen. (veel meer geheugen / mogelijkheden). Er zijn voldoende programma's te vinden.

Drummer kan met metronoom meespelen, ja. Mits je synth een aparte uitgang heeft waar je het metronoon geluid mee naar de monitor / koptelefoon / in-ear van de drummer kunt sturen.

Origineel geplaatst door Elton
Hmm, wat vind jij duur?

Maar het lijkt mij wel leuk om een extra klaviertje te hebben en dan dus zo'n sample (van te voren ingespeeld stukje) af te laten spelen met een druk op een toets. Staat ook wel leuk een 3e klavier. Ookal is het dan zo'n kleintje (heeft juist wel iets...):P

Wat betreft de drums lijkt mij gewoon een kwestie van, voor dat het nummer begint, met de metronoom van mijn synth het tempo te bepalen. Na een paar keer repeteren moet dat wel goed komen denk ik... Daar vinden we wel wat op!

Maar het is dus mogelijk om bijv. de string in de refreintjes (meerdere akoorden) van een nummer van te voren op te slaan in dat klaviertje, en vervolgens tijdens een optreden dit af te laten spelen door bijv. de 'A' aan te slaan?

Nogmaals Bedankt!

Het ligt er aan wat voor jouw betaalbaar is natuurlijk, ik zou in jouw situatie het volgende doen:

-Een simpel midi-keyboardje aanschaffen (je kunt met de zoekfunctie op het forum hier meer info over vinden)
-Een sampler kopen, 2dehands (je kunt met de zoekfunctie op het forum hier meer info over vinden)

Zoek een sampler die de lengte van je samples (dus je refreintjes) aanpast aan het tempo. Is de orignele loop 100 BPM? en speel je live op dat moment 110 BPM? Dan maakt de sampler de loop korter, dit kan met behoud van toonhoogte, of niet (het gaat te ver om uit te leggen welke sampler wat doet, er is een hoop info te vinden met de zoekfunctie hier over)

De sampler kan je zo instellen zodat hij de sample/refrein afspeelt als je een bepaalde toets indrukt, je kunt aan elke toets een ander geluid koppelen, of een geluid koppelen aan meerdere toetsen (zodat de toonhoogte mee verandert, maar dit hoeft weer niet, tis maar net hoe je het instelt) Of je koppelt meerdere geluiden aan 1 toets, legio mogelijkheden.

Waar je met de sampler op moet letten is sample tijd/geheugen (dus hoeveel seconden kan je samplen) omdat je in jouw geval werkt met lange samples. En natuurlijk of hij de sample kan aanpassen aan het tempo zonder de toonhoogte te veranderen...

Met andere woorden, er zijn erg veel mogelijkheden, dit is maar 1 optie! Een hardware sampler vind je al vanaf 200 euro, een simpel midikeyboardje voor minder zelfs..

Succes!

edit: tja ben ik net klaar met mijn lange verhaal is meesha74 me voor...;)

En laptop is ook een goed idee! Ben zelf altijd een beetje huiverig voor laptop's op het podium, heb er al een keer bier in gekregen en nu plakt mijn keyboard als de pest. Verder doen de letter K,G,H en [Backspace] niet meer mee..:biertje:

Laptop is wel flexibel en makkelijker in te stellen voor de meeste mensen. Succes in ieder geval!

Ja, daar heeft syntax ook weer gelijk in: Ook ik zou zelf niet met een laptop het podium op gaan. (het blijft tenslotte Windows). Hoewel je tegenwoordig wel erg betrouwbare laptops hebt, mits je er niet teveel andere rotzooi op hebt staan. (internet, email, games etc.) Vergeet ook niet dat je dan nog een goede geluidskaart en midi interface moet aanschaffen.....

Kunnen jullie ook merken/types noemen van zo'n sampler/midi-keyboard?
Er is zoveel te vinden over die apparaten:o: Bij google weet je helemaal niet waar je aan moet beginnen...

Maar mijn laptop onstage... Lijkt me geen strak plan. Heb nogal een dure, laten we maar zeggen ;)

Hoeveel Mb's moet ik aan denken, bij zo'n sampler?

Hoe kan ik dit keyboard boven mijn dubbele toetsen bevestigen?:confused: Ik gebruike een Ultimate Apex...

Greetz
Elton....8)

Owja, dit is mijn gear....

Attachments

• my gear.jpg
    my gear.jpg
    14,6 KB · Bekeken: 109
Tja ik kan al je vragen niet antwoorden, in plaats van google kun je mischien beter op dit forum zoeken, alles in het nederlands, niet te veel informatie.

Samplers, zoek is op:

Yamaha sampler
Akai sampler
Roland sampler
EMU, ESI, enz...

keyboards, probeer dit is met de zoekoptie:

klein midi keyboard

Bevestiging:
Geen flauw idee, er zullen vast wel mogelijkheden voor zijn, kijk is op websites zoals www.musicstore.com en www.thomann.de

Samplers inderdaad van merken zoals Yamaha, Akai, Roland, Emu zijn Ok!

Tja, hoeveel Mb? Wel, hier een simpel rekensommetje:
1 minuut stereo audio van cd kwaliteit (16 bit 44.1kHz .wav-bestand) is ongeveer 10Mb. Je kunt zelf nu uitrekenen hoeveel je nodig hebt. Je kunt je samples natuurlijk altijd een wat lagere kwaliteit maken (mono, 32 kHz bijv.) Ik zou overigens niet lager gaan dan 16 bit. Volgens mij kunnen de meeste samplers dat ook niet eens.

Midi keyboards:
Roland (Edirol), M-Audio, Emu. Kijk bijv. hier eens.

Bevestiging. Tja ik weet niet of je die Apex kunt uitbreiden. Anders gewoon een extra (kruis) statief erbij.

Ik zou niet op Google gaan zoeken. Daar vind je door de bomen het bos niet meer. Je kunt beter op het forum zoeken naar ervaringen van sommige mensen. Kijk ook eens op www.feedback.nl voor actuele scherpe prijzen van één en ander.

Met een beetje klungelen met midi zou je de geluiden uit de sampler ook kunnen toewijzen aan een stuk klavier dat je toch niet gebruik (het bovenste of onderste octaaf van je hamerklavier bijvoorbeeld). Als je die ruimte over hebt op je klavier en het kan zo met de sampler, dan heb je geen extra midikeyboard meer nodig. Ik neem in ieder geval niet aan dat je meer dan 10 samples per song nodig gaat hebben, anders neemt het alsnog teveel plaats in.
Ik heb met mijn band pas een cd opgenomen. Hij is erg mooi geworden:D
Horen! 8o)

Ik was trouwens aan het zoeken naar een demo van je cd op het forum, en toen kwam ik deze vraag tegen:
Hmm, mijn stage-piano is idd aanslaggevoelig, evenals mijn synth. En ik gebruik maar één MIDI kabel.

Ik zal eens beschrijven hoe ik alles heb aangesloten...

MIDI out (Stage-piano) naar MIDI in (synthesizer)

Synthesizer Output (jackplug) L + R naar receiver/versterker.

Volgens mij heb ik het toch goed aangesloten...

Het geluid klinkt nu ook iets warmer, maar wel verderweg. Wil je een stukje bijv fortissimo spelen moet je echt kei hard rammen... Dat moet toch anders kunnen?

Hoe kan ik dit verhelpen?
Alweer een beetje oud, maarruh: weet je al hoe het komt? Ik zou denken dat het door het verschil in aanslag komt. Met zo'n licht klavier zit je bij normaal spel al heel snel bovenin de zwaarte van je aanslag, terwijl je daarvoor bij een hamerklavier echt moet staan rammen. Vandaar dat je via een hamerklavier bij normaal spel met een zachter speelt. En vandaar ook dat het zo slecht werkt om (e-)piano's op een licht klavier te spelen: alle nuances weg (helemaal onhandig bij rhodes en wurli's die distorten bij een harde aanslag, wat bij een licht klavier dus bijna altijd gebeurt).

Hier is overigens wel iets aan te doen: meestal kun je binnen een patch instellen hoe de aanslagcurve verloopt, zodat je het precies kunt zetten zoals je wilt (voor je hamerklavier dan, want bij je lichte klavier klinkt-ie dan weer anders natuurlijk).

Laatst gewijzigd:
Owja, dit is mijn gear....

Mooie poster! Mooi! :)

Dat zorgt voor inspiratie ;) Moet ook eens proberen! Werkt goed*D
Nee geintje, zijn inmiddels weg gehaald. Drie keer raden wat voor foto's er nu komen te hangen...
<----

Greetz
Elton <--

Back