Instorten markten

ALBINO SCORPION

sixfilth
Na dat we allemaal de afgelopen tijd hebben gemerkt dat de sampler markt compleet is ingestort, valt me nu op dat de Roland JP8000/8080 als een baksteen in waarde daalt (commerciele trance scene over?).

Wat wordt de volgende?
met ander woorden, wat denken jullie dat je nu absoluut niet meer moet kopen? Wat moet je nu snel de deur uit doen? wat gaan we straks heel goedkoop op de kop tikken?

ik denk dat alle va's het uit eindelijk moeilijk krijgen.

De analoge spullen hoeven zich nog geen zorgen te maken lijkt mij.

de rompler..

de rompler..

zie quasimidi quasar,soundcanvas,mc303,u series van roland,yamaha sy series,alles wat verouderd kwa geluid,een analoge synth niet denk ik als het geluid goed is..
verder alle va die net zo klinkt als uit je pc..b.v novation en virus..
Mischien ook de oudere fmsynths,dx7 is al geen drol meer waard..
Alle bakken uit begin jaren 90..verder heeft oude elektronika onderhoud nodig,wie wil er nu een synth met een brak toetsenbord of slechte knoppen..hoe beter gebouwd des te waardevaster..
Samplers met analoge filters en zo zijn ook niet zo erg in prijs gedaald..emulators,prophet 2000/2002 blijven altijd wat waard..
En als laatste,ik denk dat de produktie aantallen ook de prijs bepalen en natuurlijk het bedieningsgemak....
:D :D

Re: Instorten markten

Origineel geplaatst door ALBINO SCORPION
Na dat we allemaal de afgelopen tijd hebben gemerkt dat de sampler markt compleet is ingestort, valt me nu op dat de Roland JP8000/8080 als een baksteen in waarde daalt (commerciele trance scene over?).

Wat wordt de volgende?
met ander woorden, wat denken jullie dat je nu absoluut niet meer moet kopen? Wat moet je nu snel de deur uit doen? wat gaan we straks heel goedkoop op de kop tikken?

Dat is niet toch niet nieuw? Als een leverancier een nieuw model uitbrengt (of een concurrent), zakt de nieuwprijs van de oudere synths en dus ook de 2dehands prijs van die oudere synths. Clavia heeft onlangs de prijs verlaagd van de Nord Lead 3, ik denk vanwege de Access Virus TI. De Virus B en C zijn ook behoorlijk in prijs gedaald, dus dat de JP8000 mee zakt vind ik wel verklaarbaar. Overigens schrijven moderne synths heel snel af, je moet het niet als een belegging gebruiken :D Kwestie ook van vraag en aanbod, en er is behoorlijk veel aanbod de laatste jaren

alles wat nieuw wordt aangeschaft daalt in waarde!

nieuwkopers zijn duidelijk geen spekkopers :D

denk dat je beter gericht 2e hands kan zoeken voor de waardevastigheid ...
tenzij iets uitkomt met functies waar je al heel lang op zit te wachten...

De markt is helemaal niet ingestort. De JP's gaan nog steeds voor zo'n 500 euro weg. Misschien was dat zo'n 2,5 geleden nog zo'n 700, maar nu koop je een nieuwe Alesis Ion voor dat geld. Dus gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

JP-8000 was ook een soort van hype. Die is nu wel voorbij.

Was nog wel in prijs zal zakken:
MS2000: Die is er al ontzettend lang en naar mijn mening te duur voor de beperkte opties
Virus: Omdat er steeds om de zoveel jaar een nieuw model uitkomt blijft deze zakken.
Supernova: Teveel concurrentie van andere VA's.

Maar wat je wel/niet moet kopen ligt aan jou. Als je een synth 10 jaar lang gebruikt dan maakt het niet uit of de waarde hetzelfde blijft of hij helemaal afgeschreven is. Wil je iedere twee jaar je setup compleet verversen......... dan is het goed rondkijken.

Wat me opvalt is dat de prijs van de TR-909 behoorlijk gezakt is. Betaalde je er enige tijd geleden nog €1200 voor, tegenwoordig is dat steeds meer rond de €850 á €900.

Verder ben ik benieuwd naar wat de Machinedrum SPS-1 de komende tijd tweedehands zal gaan doen.

Een instorten van een bepaalde markt zie ik niet zo snel gebeuren als dat bij de samplermarkt is gebeurd. Elk onderdeel van de muziekapparatuurmarkt heeft zijn eigen toppers die een bepaalde status en bijbehorende prijs onderhouden.

Aangezien de VA-markt relatief gezien nog jong is, ben ik benieuwd welke apparaten daarin over een paar jaar een absolute 'vintage'-status hebben bereikt.

Re: Re: Instorten markten

Re: Re: Instorten markten

Origineel geplaatst door Sjaak
Clavia heeft onlangs de prijs verlaagd van de Nord Lead 3 ...

Dat heeft Clavia niet gedaan, maar de handel zelf...
Voor het geval mensen gaan speculeren dat er een NordLead4 komt ;)

Wout

Het lijkt mij dat alle analoge apparatuur op gegeven moment verslijt. Bovendien neemt het te veel ruimte in. Het lijkt me ook niet rendabel meer om nog analoge apparatuur te maken, voor bedrijven, zeker gezien de onzekere markt, en de ongekende mogelijkheden van software synthese. Het zal m.i. iets voor hobbyisten worden.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Het zal m.i. iets voor hobbyisten worden.

Ik weet het niet zo zeker hoor, er zullen altijd puristen blijven en zolang VA of softsynths niet dezelfde "kwaliteit"
leveren zullen er nog altijd analoge gear gemaakt worden door kleine bedrijfjes.

En die zullen ook aftrek blijven houden.

Tuurlijk met soft kom je heel ver, maar als je zelf iets in je hoofd hebt ga je er ook voor.

Nee niet soft of analog digitaal discusie maar wat wil je. wat is je smaak....

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Het lijkt mij dat alle analoge apparatuur op gegeven moment verslijt. Bovendien neemt het te veel ruimte in. Het lijkt me ook niet rendabel meer om nog analoge apparatuur te maken, voor bedrijven, zeker gezien de onzekere markt, en de ongekende mogelijkheden van software synthese. Het zal m.i. iets voor hobbyisten worden.

Het lijkt mij dat de software in VA's op een gegeven moment ook wel eens ten einde is of begint te crashen (correct if i'm wrong). Of dat die printplaatjes daarin ook minder worden naar verloop van tijd.

Zolang er nog verschillende klanten zijn met verschillende wensen zie ik niet in waarom het op een gegeven moment niet meer rendabel zou kunnen zijn om een bepaald soort apparaat te maken.
En om nu te zeggen dat de nieuwprijzen van VA's nou zo laag liggen...de prijzen van een Virus TI en Nord Modular G2 liggen op gelijke hoogte met een Andromeda of DSI Poly Evolver Kb (allen rond de €2300 bij Feedback).

Verder blijft hardwareapparatuur voor de podiumbeesten onder ons natuurlijk van cruciaal belang on stage. Het lijkt me ook dat veel bandtoetsenisten niet graag gezien willen worden met een laptoppie met keyboardcontroller, doet toch af voor het imago van 'traditionele' band.

Ook hebben verschillende apparaten, bestaande uit verschillende onderdelen, verschillende klanken. Elk apparaat zijn eigen charme.

De werkmethode varieert ook per mens. De een blijft liever puur hardwarematig produceren, de ander volledig softwarematig, weer een ander combineert de twee.

Ik denk dat in 't geval van de JP80x0 de Virus Ti een beetje de "boosdoener" is.

Er staat 'supersaw' bij de specs/omschrijving van de Ti en iedereen wordt "gek" en dumpt de oude 'Supersaw-koning'.. :D

En om nu te zeggen dat de nieuwprijzen van VA's nou zo laag liggen...

Check eens een Novation KS of een Alesis Ion. Zo'n vijf jaar geleden bestonden zulke bakken niet voor dat geldt. Ik geloof dat de goedkoopste uitgebreide VA toen voor zo'n 1000 euro wegging.

Origineel geplaatst door Alex Omega
Ik weet het niet zo zeker hoor, er zullen altijd puristen blijven en zolang VA of softsynths niet dezelfde "kwaliteit"
leveren zullen er nog altijd analoge gear gemaakt worden door kleine bedrijfjes.

Er is altijd een nice markt voor "specialties", dus ook voor analoge synths. De prijs is dan ook minder relevant

Back