TR-909 Bassdrum Model/Synthese

Mhika Ra

Slapende Songwriter
Hoi SFers!

Ik heb geprobeerd wat TR-909 geluiden na te maken.

Ik vroeg me af in hoeverre de kick in de buurt komt van een "echte" 909.
Een erg gevaarlijk vraag op dit forum, ik weet 't.

TR-909 BD TEST

Je hoort wat getweak met de Pitch Sweep.

Heeft er iemand verder pogingen tot soft-synthese van een TR-909 gedaan ?
Vooral het modellen van het ruis gedeelte van de snare is erg lastig.
De meeste bronnen van Tr-clones ken ik wel (denk ik) maar als iemand nog originele tips heeft....

Mhika Ra

Die kick komt aardig in de buurt, probeer eens 2 EG's voor je kick, een hele snelle voor het attack geluid, de klik zeg maar, en de tweede iets langzamer voor de body, oh ja en nog een voor je VCA, maar die kan je ook met de 2e EG aansturen.
Snare is makkelijk, gewoon die ruis door een HP heen gooien met een EG op VCA, en de sinus met 1 EG op pitch en VCA is voldoende.

Origineel geplaatst door richard2000
Die kick komt aardig in de buurt, probeer eens 2 EG's voor je kick, een hele snelle voor het attack geluid, de klik zeg maar, en de tweede iets langzamer voor de body, oh ja en nog een voor je VCA, maar die kan je ook met de 2e EG aansturen.
Snare is makkelijk, gewoon die ruis door een HP heen gooien met een EG op VCA, en de sinus met 1 EG op pitch en VCA is voldoende.

Snare is makkelijk ??

Eeh.. Nou niet echt hoor. De patch die je daar beschrijft zal klinken als een TR-808 snare.
Wat ik wil is een TR-909 snare (die heeft 2 triangle waveforms met zowel een stuk white noise Lo pass als Hi Pass filtering)
Hoe ik me ruis ook filter, het komt niet eens in de buurt van het 909 ruis geluid.

En hoe vinden we de KICK ???

waar heb je deze beats mee gemaakt ?

btw .... de kick klinkt best lekker ... maar persoonlijk kan ik er pas over oordelen als ik m ga verkrachten .... en dan pas zien hoe de kick overeind blijft staan ..... met name de 'plop'

ik weet t ...... dit klinkt raar :D

maar ik maak vaak herrie muziek... met t liefst zware distortion / overdrive en clipping de reden dat ik 909 kicks lekker vindt is omdat t karakter van de beat redelijk stevig blijft nadat je m gaat verkrachten of meerdere malen heb verkracht....

btw. misschien ook slim om een 192bit mp3 te gebruiken ..... aangezien 128 vele frequencies wegneemt..
met name de bass wordt minder mooi bij 128 bit en lager .....

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
waar heb je deze beats mee gemaakt ?

btw .... de kick klinkt best lekker ... maar persoonlijk kan ik er pas over oordelen als ik m ga verkrachten .... en dan pas zien hoe de kick overeind blijft staan ..... met name de 'plop'

ik weet t ...... dit klinkt raar :D

maar ik maak vaak herrie muziek... met t liefst zware distortion / overdrive en clipping de reden dat ik 909 kicks lekker vindt is omdat t karakter van de beat redelijk stevig blijft nadat je m gaat verkrachten of meerdere malen heb verkracht....

btw. misschien ook slim om een 192bit mp3 te gebruiken ..... aangezien 128 vele frequencies wegneemt..
met name de bass wordt minder mooi bij 128 bit en lager .....

De kick is gemaakt met synthedit (kan dus een VSTi-tje worden).
Het is inderdaad de bedoeling om er nog een overdrive tussen te gooien, en er mist nu nog het stukje ruis (wat een 909 bassdrum wel heeft)

Ik zal proberen vanavond nog een paar samples te uploaden (ook betere kwaliteit mp3, als da lukt)

Mhika

Hallo Mhika,

Ik heb je kicks ff vergeleken met mijn TR909 en wat me meteen opvalt is dat de decay veel te lang is.
Ik heb ook het idee dat er (vooral bij de laatste) al teveel overdrive inzit. Ze klinken verder wel goed.
Heeft iemand anders nog vergeleken?

Origineel geplaatst door Pace
Hallo Mhika,

Ik heb je kicks ff vergeleken met mijn TR909 en wat me meteen opvalt is dat de decay veel te lang is.
Ik heb ook het idee dat er (vooral bij de laatste) al teveel overdrive inzit. Ze klinken verder wel goed.
Heeft iemand anders nog vergeleken?

Hoi Pace,

Wat relaxed dat je de kicks hebt vergelijken met je TR909!

Teveel overdrive, dat zou goed kunnen kloppen. In het volgende setje probeer ik wat minder "harmonics" te maken.
Er zit ook nog geen lo pass filter achter, en dat gaat waarschijnlijk wel helpen. Denk ik.
Rond de laatste kicks in het mp3tje draai ik ook aan de "Pitch mod depth" knop.

Eerm, de decay te lang. Ik heb volgens mij de envelope van een "modded TR-909" gemodelled. :D
De envelope/decay moet wat punchier he ?!
Ik heb ff gekeken hoe het zit. Mijn decay duurt ruim 2 seconden. Het setje 909 samples wat ik hier (het welbekende 160 TR samples) geeft een minimale decay van 100 ms en een maximale decay van ong 500 ms.

Denk je dat dat een beetje klopt Pace ?

Mhika

Hoe heb je dit gemaakt als ik vragen mag? Met een synth of heb je wat algoritmes zitten schrijven (in Matlab misschien)?

Ik ben zelf bezig voor mijn thesis met een DSP te programmeren met de bedoeling TR909 sounds te modelen, vandaar mn vraag.

Re: TR-909 Bassdrum Model/Synthese

Origineel geplaatst door Mhika Ra
Hoi SFers!

Ik heb geprobeerd wat TR-909 geluiden na te maken.

Ik vroeg me af in hoeverre de kick in de buurt komt van een "echte" 909.
Een erg gevaarlijk vraag op dit forum, ik weet 't.

Nou, niet zo link als wanneer je over TB imitaties/emulaties begint, 8o)

Origineel geplaatst door Steven V
Hoe heb je dit gemaakt als ik vragen mag? Met een synth of heb je wat algoritmes zitten schrijven (in Matlab misschien)?

Ik ben zelf bezig voor mijn thesis met een DSP te programmeren met de bedoeling TR909 sounds te modelen, vandaar mn vraag.

De kick is gemaakt met synthedit (kan dus een VSTi-tje worden).

Origineel geplaatst door Steven V

Het is gemaakt in synthedit.

De schema's van de 909 staan hier

Mhika Ra

Ik heb nog ff een "poging" tot 909 snare ge-upped.

Geen 909 Snare

Ik zou graag nog wat kritiek horen van de experts wat betreft de KICK.

Groetjes,
Mhika

Het is gemaakt in synthedit.

De schema's van de 909 staan hier

Mhika Ra

Thanks!

Die uitgelegde schema's zijn goud waard!

Ik heb er een filtertje tussen gezet en de decay verkleind.
Voorbeeld 3 heeft weer een andere envelope.

TR-909 BD Test 2

TR-909 BD Test 3

EN? Wat vinden de puristen er van ?

Mhika

test3 is wel redelijk in buurt.. (laatste bd dan, de eerste 2? zijn meer stomper achtig :/)
erg loik gedaan!

Ik heb nog ff een "poging" tot 909 snare ge-upped.

Geen 909 Snare

Ik zou graag nog wat kritiek horen van de experts wat betreft de KICK.

Groetjes,
Mhika

Naar mijn idee heeft de snare van de 909 veel meer decay dan in jouw voorbeeld. Het lijkt idd meer op een combi tussen een 808 en 909 eigenlijk, er mag dus iets meer punch op wmb.

Wel lekker bezig verder!

Hoi Mhika Ra,

Ik heb op jouw verzoek maar even de minimale en maximale decay van de kick van mijn TR909 bekeken in Sound Forge. Ik kom uit op (min) 0,082 (max) 0,328 sec. Maar ja, zoals je o.a. op dit forum kunt lezen, zit er ook veel verschil tussen verschillende TR909's! Ik hoop dat je er iets aan hebt...

gr,

Back