beste manier om een gitaar op te nemen

speedo

Stamgast
Laat ik eerst zeggen dat ik lang op zoek ben geweest naar een goede VSTi voor elektrische gitaren. Helaas niks kunnen vinden, maar als iemand nog tips heeft....

Ik ben op zoek naar de beste manier om een gitaar op te nemen. Ik werk met een audiophile 2496. Iemand zei dat ik de gitaar gewoon rechtstreeks in de geluidskaart kon doen. Maar hoe komen de effecten er dan? Kan dat bijv. met guitar combo's van NI?
Iemand anders zei weer dat ik iets tussen je gitaar en je audiophile moet doen om m'n gitaarsignaal op lijnnivo te brengen. Dat kon volgens hem een simpel di-boxje (di=direct in) voor een paar tientjes tot en met de dikke effect processor. Dus gitaar-->gitaarkabel-->di-box-->kabel met tulpstekkertje-->pc.

Wat is volgens jullie de beste manier om een gitaarpartij op te nemen? Oja: wat moet ik doen om er 2 tegelijk op te nemen, dus in 'band' formatie? bvd :)

Gitaar opnemen....

Joh, dat kan op zoveel manieren. Hangt er helemaal vanaf welk effect je wilt bereiken. Maar eerst een wezenlijke vraag:

Wat voor een "sound" wil je? Rauw? Distorted? Clean? Veel Chorus?

Voor een speciaal effect is een goede microfoon plaatsen bij een losse gitaarversterker een optie, al dan niet in combi met een directe lijn naar de mengtafel of audio-input van je geluidskaart. Kan je een mooie rauwe sound mee creeren.

Wat ik vaak deed was gitaar rechtstreeks in een compressor die direct staat aangeloten op de mengtafel. Bij voorkeur een buizencompressor, maar die moet je dan maar net hebben. Moet je wel een compressor hebben met een instrument-ingang.

Gitaar-effecten zijn dan weer ander verhaal. Achteraf in de mix is een optie of je voet-pedaal er eerst tussen, kan ook.

Veel experimenteren, zou ik zeggen.

is dit niet een synth-forum?

Ik heb je tips gevolgd en het klinkt behoorlijk aardig nu, thnx. :) ja dit is een synthforum

TC'tje

Aardige VSTi is NI Guitar-Rigg. Vreet wel fors aan je CPU. Ik heb 'm zelf een poosje gebruikt, maar vond 'm niet overtuigend genoeg. Maar let wel; ook Guitar Rigg heeft een 'goed' basissignaal nodig. Dit is volgens mij alleen te bereiken door een zg speaker simulator(inderdaad een soort D.I maar dan anders). Deze heb je in verschillende maten en smaken. Een betaalbare die ik in het verleden wel gebruikte was de H&K Redbox. Tegenwoordig zit in vele gitaarversterkers standaard al een speaker- of cabinet simulator. Zonder deze simulator krijg je al gauw zo'n smoezelig dun overstuurd geluidje (of daar moet je van houden).
Ik gebruik nu zelf een Koch Pedaltone buizen preamp met inderdaad zo'n simulator ingebouwd. Kost wat, maar wát een sound! (Zowel clean als scheur)

Configuratie: Gitaar- Speakersimulator- Mengtafel- Geluidskaart. Als geluidskaart heb ik trouwens zelf ook de Audiophile 24/96.

Om meerdere gitaren tegelijk op te nemen? Tja....meerdere simulators via een mengtafel!?

koop een gitaar of keyboard versterker met line out. klein of groot maakt niet veel uit, wel de ruis die de versterker maakt
als volgt: gitaar,snoer, effecten,snoer, gitaar/keyboard versterker, lineoutcable, audiophile 2496, cubase of iets in die aard. suc6.
scheuren. :-)

Laatst gewijzigd:
Oke guys, thanks.

Ik heb het nu als volgt: De gitaar laat ik lopen naar een effectenboard van Korg, daarop zit een phone-ingang waarvan ik een kabeltje laat lopen naar de line-in van m'n geluidskaart.
Op zich klinkt dit goed, maar Scapaflow: kan deze manier volgens jou nou niet? Of is dit niet een goede manier?

electrisch , liefst via een speaker , dus hetzij met een goede microfoon( shure dynamisch en 'n condensator
( akg 5600)),voor een goede gitaarversterker,
of b.v aftappen van een voorversterker en mogelijk daarna nog eens afspelen via een (andere) goede speaker terwijl je er een goede microfoon ( condensator) voor zet.
soms is ook alleen een voorversterker geluid heel mooi, of een mix van beiden.

akoustische gitaar liefst met een ( of twee ) kleinmembraan microfoons of een groot membraan condensator of zo, gericht op de gitaar.
althans zo doe ik het meestal:kimono:

Eenmaal met een modeling kastje opgenomen, je wil niks anders meer. Inpluggen, preset kiezen, opnemen. Bijna alle grote acts nemen tegenwoordig zo op in de studio, want tijd is geld! (Pro Tools met Ampfarm meestal)
Mijn persoonlijke voorkeur: Line6 POD XT, alhoewel mijn ouwe Johnson J-station (100 eu op marktplaats) vind ik nog altijd super klinken.
Natuurlijk zijn er gearfreaks die zweren bij hun buizenversterker/kast combinatie en maar draaien aan de microfoons en toonregeling op de tafel. Kom op mensen, we zijn muziek aan het maken!

Origineel geplaatst door gringo
Eenmaal met een modeling kastje opgenomen, je wil niks anders meer.
ze zijn wel handig, heb zelf ook een pod xt, maar het ging om het beste geluid.en een echte speaker blijft verschil maken.( naar mijn mening)

Da's waar. Maar dat moet wel een heel goede versterker/speaker/ruimte/microfoon/plaatsing enz. zijn om de XT af te troeven. Nog maar te zwijgen over brom/ruis/AM zenders in het signaal en 110dB herrie in je opnameruimte! Doe mij die POD maar!

volgens mij gaat zelfs die ipod beter klinken in de mix als ik hem toch via een ( full range) speaker afspeel en opneem met een microfoon.
en dan mixen met het directe ipod geluid, ik ga het proberen! kijken of ik er wat meer "diepte" in krijg

Origineel geplaatst door speedo
Oke guys, thanks.

Ik heb het nu als volgt: De gitaar laat ik lopen naar een effectenboard van Korg, daarop zit een phone-ingang waarvan ik een kabeltje laat lopen naar de line-in van m'n geluidskaart.
Op zich klinkt dit goed, maar Scapaflow: kan deze manier volgens jou nou niet? Of is dit niet een goede manier?

Als jij tevreden bent met het geluid dan is het toch oké.

Schijnt ook aardig te klinken: http://www.m-audio.com/products/en_us/MAudioBlackBox-main.html

Origineel geplaatst door sunny pedaal
ik ga het proberen! kijken of ik er wat meer "diepte" in krijg

Ga eens met een gitarist in conclaaf over over de definitie van geluid.....de nacht is dan zo voorbij. Ik speel toch al erg lang gitaar en m'n geluid is 'het nog net niet'..:bekdicht:
Ik durf zelfs te stellen dat een gitarist méér soundengineer is dan een synth-geluids engineer. Als geluidsbron heb je per slot van rekening enkel maar een paar snaren, hout en elementen!

Midisys,
Heb je toevallig al gewerkt met die Toneport? Ben errugh benieuwd hoe dat klinkt in vergelijking met de POD XT en hoe de mic-modelling is.
Scapaflow, je hebt helemaal gelijk. Ik speel zelf 20 jaar gitaar en wissel nog regelmatig van gear en tools op zoek naar die """sound"". Het blijft een fascinerend instrument!!!

Origineel geplaatst door Scapaflow
Ga eens met een gitarist in conclaaf over over de definitie van geluid.....de nacht is dan zo voorbij. Ik speel toch al erg lang gitaar en m'n geluid is 'het nog net niet'..:bekdicht:
Ik durf zelfs te stellen dat een gitarist méér soundengineer is dan een synth-geluids engineer. Als geluidsbron heb je per slot van rekening enkel maar een paar snaren, hout en elementen!
hier om vindt ik gitaristen maar sukkels :bekdicht: OOHH ik speel zelf ook gitaar..
gitaristen lullen teveel en kunnen te weinig en hebben geen geld, voor iets echt moois. maar kankeren altijd over hun geluid dat het net niet is wat ze er van verwachten. maar het goed doen ho maar :( ik ken genoeg gitaristen maar ik heb jaren geleden met mezelf afgesproken dat ik nooit meer over geluid ga hebben, met deze figuren (alleen als ze zelf tevreden zijn is het wat anders). maar toch hebben ze ook altijd wat bazig over zich waar ik niet goed tegen kan. uitgezonderd een paar hier :D .

Goeie optie voor best of both worlds....de Sansamp Range. Das en een modeler en kan je zo Di-en in je computer maar is ook een goede amp. Ik heb de Trademark 10. Check:

http://www.tech21nyc.com/tm10.html

tm10_image.jpg

Wat dachten jullie van de waves GTR 2.0 een samenwerking van Waves en PRS (dat moet de puristen toch aanspreken)

www.waves.com

Attachments

• gif%5cimg%5cimg_guitar_intface02.gif
    gif%5cimg%5cimg_guitar_intface02.gif
    14,2 KB · Bekeken: 140
Ik gebruik Native Instruments guitar combo's. :okdan:
Nou ben ik zo'n gitarist die nooit lang zoekt naar het ultieme geluid, maar meer naar de ultieme noten . :D
En houd daarentegen ook nog eens van een clean geluid.

Ik ben nog steeds errug te spreken over mn Line6 Toneport UX2, erg veel waar voor je geld. Echt een no bullshit ding, klinkt goed, goede presets uit de POD XT, makkelijk te editten:halleluja

Back