oud nieuw(s)

ambi-j

synthveteraan
al zo'n 2 jaar sf-lid en mezelf nog nooit voorgesteld.

ik ben geen goed schrijver en alhoewel ik regelmatig op sf zit los ik zelden een reactie.

Ik ben Johan, alias Ambi-J en durf mezelf toch wel een synth-veteraan noemen.
Pas 50 geworden, pasioneel muzikant en van in mijn jeugd in synth's geïntereseerd
De kick is er gekomen nadat ik begin 70 een optreden van tangerine dream te hebben gezien in de aula van onze univ.: de groep was toen nog ongekend, er was nog geen 100 man aanwezig maar het was een openbaring.
mijn eerste synth "een digitale" bouwde ik midden jaren 70 met de hulp van een vriend in onze schooltijd: enkele ttl's: oscilators, delers, poortjes en pwm alsook vactor controll (led met ldr) voor een soort vca een wahwah pedaal als filter, nagalmveer en (bandopnemer)bandecho... alles met stekkerbusjes en kabeltjes te patchen: er zat geen klavier aan: een beetje Hawkwindachtge geluiden kon ik er goed mee nabootsen. Ik denk dat het de eerste synth in Leuven was. Ik heb er nog ergens een opname van.
Later ben ik aan de formant begonnen, de adsr, lfo's en vca lukten vrijwel direct maar in onze negorij was bv de dubbeltransistor (ua...?) niet te vinden. besteld... maanden op gewacht... geen vco's dus.
Stilaan genoeg geld bijeengespaard en een goeie telecaster (uit de sixties, nu waarschijnlijk veel geld waard) voor verkocht en een arp axxe gekocht. wel liever de minimoog gehad maar die was net iets duurder. goed mee geamuseeerd die axxe, eigenlijk had die toch wel veel mogenlijkheden om maar een 1 osc_synthje te zijn.
Ondertussen verschenen de eerste polymoogs en obx'en, echt betoverd was ik echter door de eerste prophets. dit alles echter veel te duur voor mij.

Begin jaren 80: in electuur verscheen er toen een reklame van de firma Synton voor een nieuw soort alles op 1 chip voor synth_modules: de Cems. ik meende hierin een oplossing te hebben gevonden om mijn zelbouw synt verder af te werken. Ik bestelde onmiddelijk van elke chip een sample en bouwde de voorbeeldschema's op de datasheets en jawel: het werkte: en nog goed ook. Hiermee moest het mogenlijk zijn om zelfs zelf een polyfone te bouwen! en de fantasie ging aan 't rollen: flink wat cems gekocht. en aan de slag.
Aan een junior computer (elektuur) had ik een klavier gekoppeld dat ik met behulp van diodes als geheugenplaatsen uitlas: die data stuurde ik naar een zelf ontworpen dac kaart met 4 sh's en 4 gates alsook een analoge mux met 1 adc: 4 analoge ingangen.
natuurlijk kon ik de data ook in het geheugen opslaan en terug afspelen: een 'digitale sequencer' begin jaren 80!. Ik had al snel door dat het verdraaid moeilijk was alles perfect in de maat te spelen en had zelfs een quantize routine geschreven: dit alles in 6502 asembler
de voice-cards zijn nooit af geraakt: wel een hoop experimentele modules, samen goed voor 2 voices. het grootse probleem had ik nog met digitale noise in het analoge gedeelte.
Het was natuurlijk overmoedig van een polyfone synth zelf te willen ontwerpen en bouwen: from scratch en met mijn beperkte electronische kennis.
Opnames van de combinatie axxe, zelfbouwsynths zijn te horen op de platen van exq's(new wave begin jaren 80)

Midden jaren 80 werden de polyfonen dan ook betaalbaar en een van de eerste dx7's was de mijne. de groep begon te draaien, werk drong zich op en later kwamen er nog kindjes ook.
zelfbouwspullen de doos in.

Mijn interesse voor analoog spul is er enkele jaren geleden geleden terug gekomen met de aanschaf van een va (nordlead1) dat knopjes draaien was eigenlijk toch plezant.
Ondertussen kinderen groot geworden en wat meer tijd, dus...
In 2004 ben ik dan aan de restauratie begonnen van mijn oude zelfbouw. de cems die ik nog liggen had heb ik hieraan opgebruikt. ik heb mij voornamelijk gebaseerd op de digisound schema's mits enkele aanpassingen) en heb nu ongeveer 3 uitgebreide voices
(6osc, 6egs, 3lpf en 3hpf 6lfo's 7vca's enz...
Ondertussen ben ik een oude door iemand anders gebouwde digisound aan't opknappen.
Verder heb ik een eenvoudige sequencer met quantiser ontworpen met een 16f84pic.
Ik heb ook nog een sjiek joystick ontwerpje (met 4 hoeken generator) in petto.
Als alles wat op z'n punt staat los ik er meer over in het forum zelfbouw.

hierna wat fotootjes en mischien later wat soundsamples

Attachments

• setup_r.jpg
    setup_r.jpg
    60,3 KB · Bekeken: 232
de junior computer met linksboven 4x cv gate en rechtsboven eprom brander

Attachments

• het ei.jpg
    het ei.jpg
    27,6 KB · Bekeken: 198
j_quad 2005 en nog niet af:
ongeveer 4x alles
linksboven vullen nog enkele doepfer moduletjes het gat op

Attachments

• j_quad.jpg
    j_quad.jpg
    71,8 KB · Bekeken: 192
sequencer in ontwerp: staat ondertussen een stuk verder: binnenkort meer

Attachments

• sequencer_.jpg
    sequencer_.jpg
    37,6 KB · Bekeken: 200
enkele gesloopte overblijfselen van de oude synth van begin 80

Attachments

• oude synth.jpg
    oude synth.jpg
    29,2 KB · Bekeken: 203
Hee mooi verhaal!

Echt leuk dat je weer aan de slag gaat! Je deed me meteen denken aan mijn schooltijd op de TI. Helaas heb ik toen geen synth gebouwd. Keep up the good work!

:biertje:

:biertje: Welkom!!

Er zullen velen zijn die blij zijn met Uw aanwezigheid! Zelfbouwers worden (terecht) hier op handen gedragen!

Wat zijn wij dan toch verwend met onze kant en klare software tegenwoordig.

En welkom! :peukie

weest gegroet

weest gegroet

Aangezien jou leeftijd en de mijne, had je me vader kunnen zijn. Ik vind 't echt jammer dat jij toen de tijd niet met
mijn moeder bent getrouwd.

Back