[Yamaha] S90 vraagje aan gebruikers

blouies

Stamgast
hey, heb even een vraagje over de S90 'classic' van yamaha.

ik ben wat aan het uitkijken naar een goede all rounder, moét een goed klavier hebben, minimum semi gewogen, een breed scala aan klanken, en eenvoudig in gebruik (dit is, zeer snel presets/klanken kunnen oproepen) extras zoals sequencer edm zijn voor mij minder nodig.

nu vraag ik me af, kan je bij de S90 enkel de preset geluiden oproepen, of kan je zelf keyboards samenstellen, bv laagste 1.5 octaaf zijn contrabas + cymbal, en de rest is rhodes, of ik wil een standaard 2/4 ballad drum rytme laten spelen, en daar een klank bij hebben. en kan je vlot je favoriete instrumenten in speed dials steken, bijvoorbeel de 14 meest gebruikte klanken via direct access ofzo?

ik hoor het graag, en ja, ik moet ook de manual eens lezen...wordt weekendwerk

Volgens mij kun je wel dergelijke multi's samenstellen. Zou me verbazen zou dat niet kunnen. Op een Promega kan het in ieder geval.

Je kunt splitten (uiteraard). In performance-mode kun je tot vier patches layeren, maar de patches bestaan ook al uit maximaal vier waveforms die je over het klavier kunt verdelen, dus een intelligente modeller kan meer dan vier geluiden over zijn klavier verdeeld hebben (niet dat je dat snel nodig zult hebben, maar goed).

Je kunt ook favorites instellen, daar heb je gewoon een knop voor en dan krijg je een lijst met je favoriete patches. In feite kan het ook anders natuurlijk: gewoon al je voorkeurspatches (of -performances) bij elkaar zetten in één groep (elke bank bestaat uit 8 groepen van 16 patches); dat vind ik eigenlijk handiger werken.

Wat betreft dat ritme dat je wilt hebben spelen: dat kan niet natuurlijk: de S90 heeft geen sequencer! Misschien kan het wel als je goed met je arpeggiator overweg kunt of als er zo'n preset in zit (er zijn performances met begeleidingsritmes, maar ik weet niet hoe die in elkaar zitten aangezien ik zoiets nooit gebruik), maar binnenin de S90 je eigen drumriff creëren met een sequencer zit er natuurlijk niet in.

Als dit onduidelijk is of geen antwoord op je vraag dan laat maar weten!

is zeker een antwoord!

nu ik zag op zo'n demofilmpje op de site hoe-ie meespeelde op een rytme, en ik wist niet goed of zijn laptop hier het werk deed, of inderdaad een presest/arpeggio, want het zou me toch maar gaan om de pure basics 2/4, 3/4 bossa/nova...
en met die demofilmpjes weet je nooit goed wat achter de schermen gebeurd en al voorbereid was. Want dat allemaal met één duwtje lijkt me altijd wat kras out of the box.

maar dus, als ik het begrijp kan ik perfect een bank maken met mijn 16 favoriete souds, waarvan sommige factory presets kunnen zijn, en andere zelf samengestelde! toch?

mooi, da's wat ik zoek!
heb je er één?
laamawete

Yep, heb er één. Niet bepaald in de buurt alleen, maar ik weet wel hoe hij werkt. En je krijgt 'm niet! :D

Favorieten: de user bank heeft 128 plaatsen = 8 groepen van 16 patches. Daar kun je natuurlijk zetten wat je wil, eigen patches of kopieën van presets. Ik heb in mijn eigen 8e groep bijvoorbeeld een choir, strings, rhodes, piano, lead, bass, brass, enz. zitten.

Ritmes: waar heb je dat filmpje gevonden? Ben wel nieuwsgierig naar wat-ie doet dan... Weet je zeker dat het niet ergens anders uit komt? En zoals ik al zei, er zitten wat ritmes bij de performances; misschien een hele handige arpeggiator voor een paar standaardriffs? (ik doe niks met drums of arpeggiators, dus I dunno)

de S90 heeft dezelfde engine als de motif, en op de motif is de arpeggiator inderdaad dusdanig handig dat er drumpatterns ingezet kunnen worden. Ook zijn er al redelijk wat voorgeprogrammeerd.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Helaas, dat gaat me hier niet lukken. Maar na wat mr. IJ. Handschoen zei gooi ik het maar op de arpeggiator! In ieder geval sowieso geen sequencer om je eigen beats in te zetten en die arpeggiator is ook niet programmeerbeer (volgens mij).

Heb zelf een S90 ES, de opvolger. De drum ritmes worden inderdaad met de arpeggiator gegenereerd, er zit ook nog een sequencer in die standard midi format 0 files kan afspelen. De Arp is niet rechtstreeks programmeerbaar, MAAR....je kunt wel arp's uit een Motif inlezen ;) De S90 is ook voice compatible met de Motif, qua sounds is hij volledig programmeerbaar net als de Motif

Back