Yamaha FS1R duur. Welk alternatief?

Met de Quantum heb ik vooral een heel erg duur alternatief wat ik echt alleen voor het FM deel zou gebruiken. Hij neemt ook erg veel ruimte in. Ik hoopte ergens een niet al te groot alternatief te vinden voor mijn FS1R, maar dat zit er niet in geloof ik. Dus ik ga hem voorlopig gewoon nog houden en me er toch maar weer eens wat verder in verdiepen. Misschien kom ik met een goede editor een heel stuk verder.

Anyhow met de Quantum heb je een goed alternatief: 6OPS x 3 ... vind dat meer dan genoeg :)
Die heeft ook nog eens 3 formant filters. Comb ... feedback..
Je hebt geen formant shaping in de Quantum/Iridium, alleen een formant filter. Je kunt volgens mij ook niet van die formant sequences maken om die typische FS1r vocoderachtige klanken te krijgen.

ah op die fiets.
Nou ja formant shaping kun je ook handmating met de juiste instellingen. ( specifieke ratio's, envelop settings ) bv op een DX7, Quantum etc.
Maar goed dat zal op de FS1R wel gemakkelijker gaan.

Met de Quantum heb ik vooral een heel erg duur alternatief wat ik echt alleen voor het FM deel zou gebruiken. Hij neemt ook erg veel ruimte in. Ik hoopte ergens een niet al te groot alternatief te vinden voor mijn FS1R, maar dat zit er niet in geloof ik. Dus ik ga hem voorlopig gewoon nog houden en me er toch maar weer eens wat verder in verdiepen. Misschien kom ik met een goede editor een heel stuk verder.
De Iridium heeft dezelfde specs als de Quantum maar dan zonder analoge filters en nog wat dingetjes, ook in desktop en core formaat dus compacter en goedkoper. Maar goed, ik vind die FM in deze serie ook niet echt de meest intuïtieve of gebruiksvriendelijke, Kernel mode is er achteraf bijgekomen als extra en dat merk je wel.

Ik heb zelf enige maanden geleden mijn FS1R verkocht. Daar heb ik meerdere maanden mee moeten leuren op zowel 2dehands als marktplaats, en heb hem uiteindelijk kunnen verkopen voor € 1000. Ik denk (lees: hoop) dat die vraagprijs van € 2000 dus nogal optimistisch is, en het lijkt me sterk dat ze het ervoor krijgen. In die periode hield ik ook de andere advertenties in het oog, en ik merkte ook wel dat de meeste vrij lang online bleven staan, tenzij de vraagprijs meer richting € 900 - 1100 ging.

Als je op zoek was naar een krachtige FM-synthesizer om zelf klanken te programmeren denk ik dat er intussen wel waardige alternatieven zijn, tenzij je heel hard met formants aan de slag wou. De Kodamo EssenceFM is bijvoorbeeld nog niet genoemd.
Maar als ik lees dat het vooral om de presets te doen is, dan denk ik dat je niet veel alternatieven hebt.

De Iridium heeft dezelfde specs als de Quantum maar dan zonder analoge filters en nog wat dingetjes, ook in desktop en core formaat dus compacter en goedkoper. Maar goed, ik vind die FM in deze serie ook niet echt de meest intuïtieve of gebruiksvriendelijke, Kernel mode is er achteraf bijgekomen als extra en dat merk je wel.
Op de quantum kun je ook gewoon DX7 syx importeren.
DX7 patches kun je naast de DX7 family ook op Dexed en wellicht Plogue OP7 maken.

Nou ja hij krijgt er iig een boner van. :D

1768387529455.png

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Klopt. Als je FM een beetje snapt is kernel mode ook goed te doen, maar het is niet de meest uitnodigende FM synth.

Back