Yamaha FS1R duur. Welk alternatief?

renepela

Ouwe rot
Ik ben al jaren in het bezit van een Yamaha FS1R. Een synth waarmee ik een haat/liefde verhouding heb. Aan de ene kant vind ik het een onhandig ding om te bedienen, vind ik FM synthese complex en begrijp ik eerlijk gezegd ook niet zo heel veel van het hele formant gebeuren in de FS1R. Maar als ik erop speel.... Wow!! Wat een geweldige synth. Er zitten geloof ik duizenden presets in dus er is genoeg bruikbaars al aanwezig.
Nou zie ik net op marktplaats echter twee FS1R staan voor boven de 2000 euro. Mijn eerste gedachte is dan: WTF!
Ik wist niet dat die dingen opeens zo duur waren. Of is die vraagprijs gewoon veel en veel te hoog?

Voor zoveel geld ga ik me afvragen of ik hem ga houden of toch een keer weg ga doen. Uiteindelijk is het voor mij vooral een preset bak, omdat editten gewoon een hel is. Maar wat zou een goed alternatief zijn? Ik betrap me erop dat ik met name de format gebaseerde presets heel vaak gebruik (bijvoorbeeld de koor klanken). Die zijn echt schitterend. Vooralsnog heb ik geen FM synth gezien die dat allemaal kan. Maar misschien zoek ik niet goed.

Met wat zoeken in Europa moet 1200 euro ook wel lukken denk ik. De laatste 3 op reverb gingen ook rond de 1300.

Die Formant FM van de FS1R vind je heel moeilijk in ander spul, ook niet makkelijk te vinden in soft synths. Kawai K5000 komt in de buurt wat hardware betreft, maar of die nu makkelijker in gebruik is... Bij makkelijk bruikbare FM denk je toch aan een Reface of OpSix, maar die hebben geen formants.

Tha, leuk, maar volgens mij bestaat er maar 1 van en zounhet veel geld een ruimte kosten.

Ik had er een simpele editor voor de Mac bij. Was nog steeds lastig. Klonk idd fantastisch maar ik kon er ook niet veel mee. Dankzij de zwakzinnige manual en ditto UI. Voor 400 euri verkocht in 2012. Daarna gingen de prijzen flink omhoog…

Dit is natuurlijk puur mijn mening: of iets duur is of niet is voor mij vaak bijzaak.
Geeft het je iets unieks waarbij je sterke gevoelens hebt en je niet zonder kunt dan zou ik hem houden.
Maar voor 1200 - 1300 euro kun je ook voor iets anders gaan. Die 2k lijkt me wat opportunistisch.
Zelf lijkt me die pokke interface niets en om hem als preset machine te gebruiken is ook weer zonde.

Ik zou zeggen multisamplen en daarna te koop zetten.
En daarna wat geld bijleggen voor een Quantum MK1 met fm, granualair en multisamples.
Daar dan je FS1R samples in laden.
Dat wil die gozer op MP iig ook gaan doen :-)

Met midiquest was het altijd prima te doen hoor, en er is inmiddels een prima editor in max4live Max for Live iLov Analog Editor. Take the control of your hardware in Ableton Live. En Yamaha FS1R Editor and Librarian ook voor de iPad.

Samplen van een FS1r kan, maar bij zo een uitgebreide synth lijkt me dat exact niet waarom je een FS1r zou willen. Als je niet van programmeren houdt of eigen patches maken dan zijn er zo veel betere opties...

De Montage reeks heeft overigens geloof ik ook 8 op fm? Maar geen formant idd.

Ja maar met de editors is het prima te doen, was mn punt. Als preset-player is het inderdaad flink overkill, en geen 1200eu waard lijkt me.

Ik begrijp van de op dat hij voornamelijk presets afspeelt.
Dat is vooral omdat ik het dus een drama vind om te editten op dat kleine schermpje en die priegel knopjes. En ook deels omdat ik FM synthese niet goed genoeg begrijp, zo eerlijk moet ik ook zijn.
Maar als ik de reacties zo lees is een FS1R dus zeker geen 2000+ waard (kon het me ook al niet voorstellen), maar is er ook niet echt een alternatief die dit ook biedt. De FS1R is best al een oude bak en je zo toch zeggen dat er in bijna 30 jaar wel iets is dat dit allemaal ook kan. Niet dus. Yamaha heeft zelfs in een Montage met FM-X niet al de mogelijkheden van de FS1R gestopt.
Dus ik ga de FS1R lekker houden en eens kijken of ik er meer van kan begrijpen en of een software editor de bediening wat prettiger kan maken. De klank van de FS1R bevalt me in ieder geval enorm.
Overigens heb ik het ding ooit voor iets van 200 euro of zo gekocht. Dus zelfs als ik er voornamelijk presets mee af speel is dat niet zo duur. de prijzen van nu zijn absurd denk ik.

Dit gaat ook op voor de SY99 bv, die kan weer van alles qua fm met de samples wat ook weer niet in de Montage zitten, zoveel gemiste kansen :)

Als je kan werken met de editors is de FS1r echt onvervangbaar vind ik zelf, iets als bv mn Iridium krijg ik niet zo spectaculair breed stereo en hifi met pads.

Ik bedenk me plots, heb ik mn SY99 niet ooit van jou overgenomen in een grijs verleden?

Ik ken de FS1R niet zo goed, maar de Waldorf Iridium en Quantum hebben zeer goede FM-mogelijkheden én een fantastische user interface. Qua FM kun je o.a. een grote hoeveelheid "kernels" op allerlei flexibele manieren aan elkaar knopen. En anders wellicht de TwistFM van Twisted Electrons?

Ik bedenk me plots, heb ik mn SY99 niet ooit van jou overgenomen in een grijs verleden?
Nee, ik heb nooit een SY99 gehad. Toen hij net op de markt kwam heb ik er regelmatig op gespeeld in de winkel, maar ontbraken de financiële middelen. Ik wilde er altijd wel eentje hebben, maar het is er eigenlijk nooit meer van gekomen en ik vind hem wat te groot om hem nu nog te kopen.

Ja de grootte was voor mij ook de reden om uiteindelijk afscheid te nemen. Maar het is wel een heel bijzondere synth. En heel Yamaha, ondanks alle knoppen en het grotere scherm verdwaalde ik er constant in.

De FS1r is geloof ik wat logischer qua opzet, maar dat kan ook komen omdat ik hem vrijwel enkel via een editor heb gebruikt, en de SY99 alleen via de synth zelf. Plus dat ik de SY99 op hetzelfde moment kocht als een Octatrack, dus ik was in één klap vrij kansloos in de studio.

De FS1r is uniek en zeldzaam, dat maakt hem duur. Die 1200-1300 herken ik niet zo, als ik ze te koop zie staan is het toch al jarenlang rond de 1750. En je ziet ze dus ook niet vaak. Houden of wegdoen ... zou je hem missen? Ik heb de mijne al vele jaren geleden verkocht maar kan niet zeggen dat ik hem mis. Maar die typische formant + fm sound zul je niet uit een andere synth halen denk ik .

• Duimpje
Duimpjes: 154
Ik heb de markt voorheen niet gevolgd, maar op Reverb zijn de laatste 3 verkochte dus rond de 1300 en blijkbaar op de Franse markt nog minder maar daar zijn er nu geen te koop dus dooie mus.

Je komt ze inderdaad niet veel tegen en dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat het om te beginnen al niet bepaald een commercieel succes is geweest. Ik heb de mijne ooit tweedehands voor (volgens mij) 300,- gekocht en ik zou hem niet meer kwijt willen, want het blijft een bijzondere en intrigerende synth. Met gemak de meest complexe die ik in huis heb, en dat heeft inderdaad heel veel te maken met de UI. Ik doe zelf alles vanaf het frontpanel want ik heb sowieso geen computer meer in de studio staan, maar na een uurtje of zo word je daar wel flink gaar van.....het voelt een beetje alsof je je gang aan het schilderen bent door de brievenbus.

De vele presets zijn de FM-voices en dat is een mooie bonus. Je kunt overigens ook echt wel zelf klanken maken zonder met FM of formants te stoeien hoor....voor elke performance kan je tot vier parts samenstellen en in elke part valt nog genoeg te editten met allerlei synthparameters (waaronder filters, envelopes etc.) zonder dat je aan de voices zelf komt. Editten op een ander niveau dus, geen hardcore FM worstelen, waarmee je echt mooie patches kunt maken.

De effecten van de FS1R zijn overigens ook erg goed en flexibel in te zetten, dat hebben ze destijds echt mooi gedaan. Maar OK, het blijft wel een beetje een rare bak :D

Vrij suf eigenlijk dat we talloze emulaties hebben van classic synths inclusief talloze DX varianten maar uitgerekend een unieke als deze nooit is gekopieerd.

Das meesstal omdat juist de populaire synths worden geemuleerd.
De FS1R is niet populair.
Te weinig geproduceerd?

Anyhow met de Quantum heb je een goed alternatief: 6OPS x 3 ... vind dat meer dan genoeg :)
Die heeft ook nog eens 3 formant filters. Comb ... feedback..

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Back