Accoorden op een orgeltje.

JohnnyBusca

rocket scientist
Ik heb een ontzettend fijn orgeltje en nu vroeg ik me het volgende af.

Dit onwijs te gekke forum kan daar zeker een antwoord op geven....

Er zitten toetsen op waarmee je een compleet accoord speelt. Een major en minor accoord. De volgorde van accoorden is als volgt: Bes, F, C, G, D, A

Dat zijn de meest gebruikte accoorden neem ik aan. Wat me opvalt is dat er precies 7 halve tonen tussen zitten en dat moet te verklaren zijn. Iemand?

Had iets met de circle of fifths te maken toch? Ik weet ook niet meer precies hoe dat zit. Maar daarmee kan je makkelijk onthouden welke en mollen en kruizen in een bepaalde toonsoort zitten. Als je vanaf c majeur steeds een perfect fifth (weet nooit hoe dat in het nederlands heet al mn theoriekennis komt van internet) omhoog gaat komt er steeds een kruis bij. Als je omlaag gaat komt er een mol bij.

De Kwintencirkel!

De Kwintencirkel!

Ha Johnny.. (mijn vader noemt mij ook altijd Johnny).. dat is dus de Kwintencirkel.. en ik zal het een beetje proberen uit te leggen (eerst even een tekeningetje maken).

kw.jpg

Dit is een kwintencirkel voor Majeur. Een trap naar rechts is een kruis erbij (of mol eraf).. en een trap naar links is een mol erbij (of een kruis eraf).

Vanaf de basistoonsoort van een stuk muziek (ik neem even Cmajeur als voorbeeld) passen G (eentje naar rechts.. ook wel 'dominant' genoemd) en F (eentje naar links) er het 'beste' bij.. hee.. en wat heb je dan.. het standaard rock 'n roll schema .. jiehoe *D

Als alternatief voor de G, kun je ook G7 spelen, oftwel de 'dominant septime'.. waarbij aan het G-akkoord nog een hoge-F toegevoegd wordt (wat weer de 'septime' van G is). Dit akkoord 'klemt' een beetje... men noemt het ook wel eens 'vragend'. En tja.. dat brengt een zeker spanning in de muziek. De vraag is overigens het beste beantwoord met het basis-akkoord.. en da's weer Cmajeur.

Dit kun je toepassen voor elke basis-toonsoort.. door gewoon op een andere plek te beginnen.

Is je basis-toonsoort mineur in plaats van majeur.. dan zul je bij iedere trap 3 mollen moeten optellen (of drie kruisen eraf).

Laatst gewijzigd:
Kijk! Dat zocht ik..

Vertel verder.. Ik kan niet wachten..

Aanpassen..

Aanpassen..

Hehe.. ik blijf mijn verhaal maar aanpassen. Ik ga er vanavond maar eens een écht mooi verhaal van maken.. misschien wel leuk voor 't forum :)

Okee, dat is duidelijk, maar waarom zit tussen elke stap 7 halve noten? Dat is natuurkundig te verklaren waarschijnlijk..

JB er staat een echte accordeon op MP.nl voor 25 E
meschien als je geluk hebt zit er een les boek bij.
Als ik ooit zn philps pialcordia mini zie dan weet ik je te vinden

7 halve is een kwint.. hehe

7 halve is een kwint.. hehe

Dat is wel te verklaren ja.. maar is meer muzikaal dan natuurkundig.

Stel je hebt een gewone standaard majeur toonladder van C. Die loopt (op een piano) over de witte toetsen van C naar C.

C . D . E F . G . A . B C

De tonen in deze ladder verhouden zich tot de basis C in intervallen die 'goed' in het gehoor liggen (consonanten). In de muziekleer benoemd met de latijnse termen prime, secunde, terts, kwart, kwint, sext, septime en octaaf.

Als je op basis van deze tonen drie-klanken (accoorden) gaat maken die goed in het gehoor liggen.. dan zijn dat er 7, voor elke basistoon eentje. Hierbij gebruik je natuurlijk alleen tonen uit deze ladder (anders heb je een andere toonsoort te pakken).

1. C E G (grote terts = 4 halve noten , kleine terts = 3 halve)
2. D F A (kleine terts, grote terts)
3. E G B (kleine terts, grote terts)
4. F A C (grote terts, kleine terts)
5. G B D (grote terts, kleine terts)
6. A C E (klein, groot)
7. B D F (klein, klein)

Als je deze akkoorden gaat spelen, dan merk je dat 1, 4 en 5 klinken zoals de toonladder (majeur, vrolijk). 2, 3 en 6 klinken mineur (droevig).. en 7 is een buitenbeentje (een verminderd akkoord namelijk).

Goed.. we hebben dus het basis-accoord (Cmajeur, oftwel Cgrote terts.. oftewel Cgroot) plus F en G. Nou ligt G toevallig 7 halve noten (een kwint!) hoger dan de basis.. en F toevallig 7 halve noten lager dan de basis (ook een kwint).

En tja.. omdat je dit eeuwig kunt herhalen.. en gewoon de eerstvolgende als basis kunt nemen (Gmajeur in dit geval).. hebben ze er maar een cirkeltje van getekend :)

Lees ook: Godel, Escher, Bach door Douglas R. Hofstadter..
Een zeer intressante verhandeling over de overeenkomsten tussen wis/natuurkunde (godel) schilderkunst (escher) en muziek (jawel: bach). Dit is nauwer verweven dan je in eerste instantie zou denken... Dit boek is wel een bitch om doorheen te komen :stupid

Gödel Escher Bach..

Gödel Escher Bach..

Nou ja zeg.. daar zat ik dus nét aan te denken toen ik dit bericht schreef..

Inderdaad een interessant, en erg pittig, boek..

Geef De Aap Een Banaan, Frts !
Friesche Boeren Eten Alle Dagen Gort

Back