Hoe koptelefoon aansluiten op (semi)pro geluidskaart?

Frank H

Trance around the world
Dit zal ongetwijfeld een beginnersvraag zijn, maar goed met de search en Google kan ik niks vinden.
Ik ben van plan om m'n SB Live met Logitech boxensetje 8o) toch maar eens te vervangen voor een Emu 0404 of Audiophile 2496 met Phonic P6A monitors.

Maar hoe sluit ik hier een koptelefoon op aan? Als ik de kaarten bekijk zie ik geen headphones aansluiting o.i.d. Op de site van Feedback zie ik hier ook niet zo snel plugjes voor. Wie helpt? :)

Mja ik dacht al dat dat misschien de oplossing zou zijn, maar om nou zo'n ding speciaal voor de koptelefoon aansluiting te kopen.. verder heb ik een mixer totaal niet nodig. Is er geen andere oplossing?

er is wel een andere oplossing ... weet alleen niet meer wat ... er is me wel eens uitgelegd op een ander forum wat ik hiervoor zou moeten kopen .. kan t alleen niet meer terug vinden ... maar er is vast wel iemand anders hier op t forum die dat weet ....

maar wat ik ff wil zeggen .... waarom idd geen klein mixertje ? dan heb je gelijk volume control en andere basic eq settings in hand bereik ... zonder dat je elke keer naar je geluidskaart settings moet grijpen met de muis .. wat vooral erg lastig is, wanneer je net als mij ook wel es games speelt .. tis gewoon erg handig om dan ff naar je mixer te grijpen dan dat je op je pc gelijk overal mee moet stoppen of minimaliseren om ff je geluid wat zachter te zetten .....

dus qua gemak zou ik zeker een mixertje kopen in jouw geval .....

tenzij je natuurlijk een geluidskaart met breakout box o.i.d. koopt waarbij je ook externe volume knoppen heb..

btw.... een mixer heeft meer voordelen ... je kan ook je muziek die je op de pc maakt door je mixer routen en weer terug je pc in ... zodat je je muziek wat kan equalizen en gelijk een beetje meer karakter mee geeft of dingen als geluid oversturen op je mixertje en dat weer laten binnen komen op de ins van je geluidskaart etc. etc.....
mixertje heeft velen voordelen .... als je een beetje degelijke mixer koopt dan .... niet zo goedkoop mogelijk willen scoren

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Frank H
Mja ik dacht al dat dat misschien de oplossing zou zijn, maar om nou zo'n ding speciaal voor de koptelefoon aansluiting te kopen.. verder heb ik een mixer totaal niet nodig. Is er geen andere oplossing?

Heb je ook meteen een volume knop op je bureau. Is toch wel erg handig

Ik heb al een volumedraaiknop op m'n toetsenbord zitten. Maar als er geen andere oplossing is moet ik idd maar een goedkoop mixertje kopen, heb ik er ook nog wat aan als ik in de toekomst 1 of meerdere echte synths ga kopen :)

Ik heb al een volumedraaiknop op m'n toetsenbord zitten. Maar als er geen andere oplossing is moet ik idd maar een goedkoop mixertje kopen, heb ik er ook nog wat aan als ik in de toekomst 1 of meerdere echte synths ga kopen :)

precies :)

maar zoals ik al zei ... je heb er nu ook al wat aan hoor ..... als je wat gaat expirimenteren kom je er wel achter ...
ga je echt geen spijt van krijgen :)

zorg iig dat er gain knoppen op zitten zodat je geluid kan oversturen (niet alleen oversturen trouwens, gain knoppen zijn sowieso erg handig en mogen niet missen op een mixer).....

je hebt kans dat dat ding oip je toetsenbord niet meer werkt als je een nieuwe kaart hebt. Ik heb een terratec phase22 en die gebruikt niet de standaard windowsdrivers, waardoor de volumeknoppen op mijn logitech internet navigator toetsenbord niet meer werkten. ik heb even bij de geluidsinstellingen op het configuratiescherm gekeken en inderdaad, bij 'volume' staat een grijze balk die niet te wijzigen is :(

Je zou je koptelefoon met een verloopstekker wel aan moeten kunnen sluiten denk ik, anders misschien een koptelefoonversterkertje of inderdaad een mengpaneeltje

of een usb audiophile 2496
die heeft wel een koptelefoon aansluiting!

Thanks voor de reacties mensen. Zo'n USB geluidskaart is echter zoveel duurder dan een PCI kaart dat ik dan beter een mixertje erbij kan kopen. Ik ga denk ik voor een Behringer UB 502 of 802, daar doe ik vast geen miskoop mee :)

Ik heb een m-audio 2496 pci. De tulpjes die er uitkomen heb ik gewoon omgestekkert naar jack. Als ik me monitors gebruik verwissel ik gewoon ff de kabeltjes. 8o)

Verre weg de goedkoopste oplossing maar wel irritant natuurlijk! Ik wil nu eigenlijk iets kopen waar ik twee paar monitors en me koptelefoon op aan kan sluiten en dat je dan kan switchen zegmaar. Ik heb zoiets weleens gezien in 19 inch vorm bij een muziekwinkel waar ik monitors ging beluisteren. Weet iemand misschien hoe zn apparaat heet?...

Ik ga denk ik voor een Behringer UB 502 of 802, daar doe ik vast geen miskoop mee :)

kuch kuch.. :stupid

Mensen hier op het forum hebben een allergie voor behringer... het is soms een beetje over het paard getilt maar wen daar maar aan.. Ik zou dan de UB1002 kopen die heeft net ff iets meer. met 4stereo ingangen en 2 mono die zijn voorzien van phantom-voeding (tbv van condensator microfoon) Tevens zit er een FX-se3nd op en kost maar 50 euro bij de feedback.nl

http://www.playback.fr/produits.php?prodid=3151

Behringer is prut, voor 110 euro heb je een yamaha mg 10/2, klinkt al een stuk beter, is ontzettend stil, heeft een fijne analoge overdrive..

behringer is dan wel 2x zo goedkoop, t ruist als de neten, de constructie is hmmwa, de faders/draaiknoppen slijten errrug snel.

Kortom van een behringer krijg je binnen notime spijt, weggegooid geld..

Als je dan toch perse behringer wil zou ik dat 2 kanaalsmixertje proberen, zo belachelijk goedkoop dat je er geen buil aan kan vallen..

Origineel geplaatst door EviL 3°3
Ik gebruik de kleinste van de UB reeks als vervanging voor monitor matrix en koptelefoon aansluiting.
En dit is RUISLOOS , denk dat de ruis komt van jullie gehoorbeschadigingen :bekdicht:

Tuurlijk.. :mega:

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Mensen hier op het forum hebben een allergie voor behringer... het is soms een beetje over het paard getilt maar wen daar maar aan..

Zoals ik al zei, een gebed zonder end. :z

behringer is dan wel 2x zo goedkoop, t ruist als de neten, de constructie is hmmwa, de faders/draaiknoppen slijten errrug snel.

En wat moet ik precies verstaan onder 't ruist als de neten'? Zo erg dat je het ook nog hoort als het volume hard staat of alleen als het zacht staat? Dat heb ik nu ook een beetje en vind ik op zich niet zo'n probleem.

Als je dan toch perse behringer wil zou ik dat 2 kanaalsmixertje proberen, zo belachelijk goedkoop dat je er geen buil aan kan vallen..

Denk dat ik dat idd maar doe. Ik ga echt geen >100 euro uitgeven voor een mixer waar ik voorlopig niks mee doe behalve de koptelefoonaansluiting gebruiken. Zodra ik geld heb voor hardware spul heb ik ook wel geld voor een betere mixer :)

Back