RME 9652 HDSP hoe naar monitoren?

bigboom

Raymond Hofman
Ik ben van plan over te schakelen van mijn Motu 828 naar een RME 9652 HDSP kaart vanwege de mogelijkheid hier direct 24 kanalen middels ADAT naar mijn PC te kunnen laten gaan. Echter ben ik zelf nog niet zo bekend hoe dat ADAT precies in zijn werk gaat. Op de RME 9652 HDSP zit b.v geen directe output die ik naar mijn monitoren kan leiden. Dus ik neem dan zomaar aan dat je 1 ADAT I/O als output moet gebruiken om dat signaal dan b.v via een mixer weer naar je monitoren te laten gaan. Wie weet of dit, ten eerste, simultaan kan. Dus kan ik 24 inputs gebruiken en deze tegelijkertijd ook als output laten fungeren? En ten tweede, wat is de makkelijkste weg om dit naar mijn monitoren te laten gaan. Ik heb geen digitale mixer en lijkt me ook een beetje overdreven om op die manier het geluid naar mijn monitoren te laten gaan. Als A/D, D/A converter heb ik de RME ADI 8 PRO en de CREAMWARE 16 ULTRA besteld. Klopt het dat ik op deze converter gewoon 1 I/O moet reserveren voor de output van de 9652 kaart zodat ik dan vanuit de converter het signaal naar mijn monitoren krijg? Wie kan me een beetje op weg helpen? Alvast bedankt.

evt zet je nog een passieve volume controller (Fader) tussen je DA converter en je monitors. Is wel zo prettig om snel het volume te kunnen regelen. Deze kost bijv. maar 79 euro: (weet niets over de kwaliteit !)

Attachments

• 172867.jpg
    172867.jpg
    15 KB · Bekeken: 128
Je haalt inderdaad de oplossing zelf al aan, gebruik één stereo uitgang op je ADI-8 Pro waar je je hele mix via Totalmix naar routeert en sluit hier je monitoren met een insert kabel op. Kost je wel een uitgang, maar ok.

Als je de uitgang om één of andere reden niet kunt missen, zou ik in ieder geval niet overwegen om de RME AEB4-O expansion board te gebruiken voor je Hammerfall kaart. Probeer in theorie zo laat mogelijk in de keten je monitorpunt te bepalen. Anders kunnen er dingen na dat punt met je geluid gebeuren die je niet kunt horen.

Je haalt inderdaad de oplossing zelf al aan, gebruik één stereo uitgang op je ADI-8 Pro waar je je hele mix via Totalmix naar routeert en sluit hier je monitoren met een insert kabel op. Kost je wel een uitgang, maar ok.

Als je de uitgang om één of andere reden niet kunt missen, zou ik in ieder geval niet overwegen om de RME AEB4-O expansion board te gebruiken voor je Hammerfall kaart. Probeer in theorie zo laat mogelijk in de keten je monitorpunt te bepalen. Anders kunnen er dingen na dat punt met je geluid gebeuren die je niet kunt horen.

Ik heb inderdaad naar die uitbreiding zitten kijken. Waarom raad je me die niet aan? In principe, als ik daar de monitoren op zou aansluiten zitten ze toch ook op het "einde van de keten"?

(wat ik gelezen had betreffende die uitbreiding is dat deze hetzelfde signaal gebruikt als een ADAT-uit die daarvoor geselecteerd is dus dat deze min of meer gekoppeld is?!)

Wat ik zelf onduidelijk vind is of je tegelijkertijd de ADAT als input en als output kunt gebruiken...want ik zie op de kaart geen aparte slots voor de ADAT-in en ADAT-uit. Dus stel ik sluit 24 analoge inputs aan op 2 a/d converters en sluit vervolgens deze aan op de kaart middels 3 ADAT kabels. Kan dan simultaan op 1 van deze ADAT aansluitingen 6 kanalen IN gestuurd worden en (dus tegelijkertijd) 2 kanalen OUT. Of is het met ADAT zo dat deze sowiesow tegelijkertijd 8 IN en 8 OUT kan versturen (wat me sterk lijkt)

Want als dat niet kan betekent dat ik 1 ADAT out geheel moet reserveren voor de output. En dat vind ik eerlijk gezegd een beetje zonde.

Nee je hebt tegelijk 24 ADAT outs en 24 ADAT ins. De analoge out of in boards van RME geven geen extra ins of outs maar staan parallel met bijv 4 kanalen van ADAT1 of 2.

Ja dat klopt je kan maar 8 kanalen @ 44.1 kHz of 4 kanalen @96 kHz door zo'n draadje persen.
Maar op de 9652 zitten 6 ADAT poorten ( 3 in, 3uit)

Echt wat jij wil kan gewoon. Het enige waar ik over zou nadenken is hoe je geluid hard genoeg de converter instuurt om gebruik te maken van de resolutie en voor de output geldt dat als je via totalmix of je sequencwr je monitors zachter wil zetten je aan dynamiek inlevert; je gebruikt dan bijv. maar effectief 8 bits van je 24 !.

Ow...dat heb ik dan helemaal verkeerd gezien. Ik dacht dat er maar 3 ADAT poorten waren, vandaar....

Het enige waar ik over zou nadenken is hoe je geluid hard genoeg de converter instuurt om gebruik te maken van de resolutie en voor de output geldt dat als je via totalmix of je sequencwr je monitors zachter wil zetten je aan dynamiek inlevert; je gebruikt dan bijv. maar effectief 8 bits van je 24 !.

Dat is zeker interessant om over na te denken. Waar doel jij precies op? Is het aan te raden om voor te versterken voordat je het geluid de converter instuurt? En sja, qua output, wellicht dat die fader van jou een optie is om daar het volume mee te regelen. Alleen in beide gevallen zit je weer met het probleem van de kwaliteit van de betreffende A/D,D/A converters die daarvoor worden ingezet.

Als je een AD converter zacht instuurt gebruik je niet de volledige 24 bits om je signaal te coderen en heb je in je computer je signaal gedegradeerd tot bijv 18 bits. Daarom zou het fijn zijn om de AD ergens rond de -10, -5 dBFs in te sturen. Meestal zijn AD converters zo gecalibreert dat 0 dBFs overeenkomt met een signaal niveau van +26 dB en dat is erg hard. Ik weet niet wat voor apparatuur je eraan wilt hangen maar ik heb maar 1 synth die zo'n hard signaal afgeeft, m'n Waldorf pulse.

Wat betreft je afluister output. Het idee van zo'n fader is juist dat ie analoog is. Je laat je DA converter dichtbij maximaal signaal afgeven (dus 24 bit), dan komt er dus +26 dB analoog signaal uit wat je met zo'n passive fader verzwakt tot een normaal niveau. Zo heb je dus 24 bits resolutie met een laag volume. Bovendien is het handig om snel het volume laag te zetten mocht je computer eens crashen...

Van die inputs zou ik gewoon eerst uitproberen en mocht een signaalbron echt te zwak zijn (-25 dBFs of zo) dan kan je altijd nog kijken naar een DI-Preamp combinatie. Je raakt met die voorversterkers namelijk wel je total recall kwijt.
En misschien hoor je het verschil niet eens.

Ik heb hetzelfde 'probleem'. Na hevig twijfelen tussen en HDSP 9632 en HDSP 9652 dan toch besloten om voor de 9652 te gaan en inmiddels besteld. In de eerste plaats omdat hij wat 'zwaarder' is dan de 9632 en er zitten meer in-, en uitgangen op.
De twijfel kwam mede voort uit het feit dat de 9652 geen hoofdtelefoon uitgang heeft en geen directe uitgang voor monitoren. Ik heb gelukkig nog een AKAI DPS24 staan die ik als mixer kan gebruiken, maar ik vind deze qua klank wat plat en vrees dat hiermee een deel van het geluid (aan klankkleur) verloren zal gaan.
Wat ik mij nu afvraag is of het raadzaam is er een AEB4-O bij te nemen. Als ik het goed begrepen heb moet het dan mogelijk zijn een totaalmix naar 2 van de uitgangen te sturen waar ik mijn monitoren (KRK V88) aan kan hangen? Of is dit te simpel gedacht?
Op die manier zou mijn probleem opgelost zijn lijkt me.

Thanks alvast voor antwoord.

Nick,

je gaat je monitoren rechtstreeks op de monitoruitgang van de HDSP 9652 aansluiten en dan via TotalMix je level controllen?

Dit idee had ik in eerste instantie ook, maar ik kies denk ik voor een losse studio controller om mn monitors te levelen. Zie de CentralStation. Ik vind het prettiger om het monitorvolume met een knop te kunnen bedienen en daarnaast te kunnen schakelen tussen in/outputs.

Overigens, mijn setup bestaat uit een RME DIGI 9632 met twee ADI-8 Pro's (totaal dus 16 analoog in en 16 analoog uit).

Origineel geplaatst door nick74
Wat ik mij nu afvraag is of het raadzaam is er een AEB4-O bij te nemen. Als ik het goed begrepen heb moet het dan mogelijk zijn een totaalmix naar 2 van de uitgangen te sturen waar ik mijn monitoren (KRK V88) aan kan hangen? Of is dit te simpel gedacht?
Op die manier zou mijn probleem opgelost zijn lijkt me.

Inderdaad

Hey Sten en Backdrop, thanks voor jullie snelle antwoorden.

Ik kies er inderdaad liever voor om de monitoren direct op de 9652 aan te sluiten omdat ik altijd wat terughoudend ben met tussenstations (in dit geval een conrtoler zoals Sten aandraagt). Misschien een nare tic van me, maar alles wat aan de keten wordt toegevoegd leidt toch weer tot verkleuring van de klank en daarom wil ik de monitoren liefst direct aansluiten op de bron. Vandaar dat ik sterk overweeg een AEB4-O aan de 9652 te koppelen. Overigens kun je bij die V88 aan de achterzijde het volume aanpassen waardoor een extra controler overbodig wordt.

Let wel: deze oplossing geniet alleen voor monitoring mijn voorkeur. Uiteraard gaat er ook een uitgang naar de DPS24 en een uitgang naar versterker van de stereotoren om die als referentie te gebruiken (testen hoe het geheel uiteindelijk op huis-, tuin- en keukenapparatuur klinkt zeg maar).

Thanks again voor jullie suggesties! :)

Nick,

Daar heb je gelijk in, maar hou rekening met het feit dat RME TotalMix geen passieve versterking heeft op het analoge circuit (in tegenstelling tot professionele monitor controllers).
De RME versterkt/verzwakt het signaal in het digitale domein waardoor je DA convertor zacht wordt ingestuurd en er minder bits gebruikt worden voor de DA conversie (zoals Backdrop beschrijft).

De dure monitorcontrollers hebben overigens vrijwel geen kleuring (iig te verwaarlozen in de gemiddelde studio).

Waarmee ga je de TotalMix faders controllen? Met een midi faderbox o.i.d. ?

Ik ga het eerst proberen middels die AKAI DPS, dus RME => DPS => monitoren. Mocht dat niet naar tevredenheid zijn, dan zal ik overwegen een AEB kaart aan te schaffen. Misschien dat het best meevalt met die DPS en ligt het aan het feit dat mijn huidige geluidskaart half rot is (ernstig aan vervanging toe!)

Naar wat ik begrepen heb moet het mogelijk zijn om die DPS ook als midi controler te gebruiken, dus moet ik in staat zijn middels diens faders en potmeters de boel te kunnen regelen. Ik moet me daar nog in verdiepen, maar mij lijkt dat het theoretisch mogelijk moet zijn.
Tot nu toe heb ik altijd die DPS gebruikt met recording en masteren. Wave editing sluisde ik door naar pc en gooide het vervolgens weer terug. Dat is het nadeel van die DPS, want er zit slecht een klein lcd scherm op en de FX zijn ook wat beperkt.

Zodra de boel is aangesloten en loopt zal ik je laten weten hoe het bevalt en of ik er tevreden mee ben.

Nick

Je hebt toch ook nog die spdif output?
Zo ja dan kan je er een mpx100 als DA converter tussen hangen en nog je volume regelen.
Of anders een (met versleten loopwerk) DAT recorder. :)

Niet eens aan gedacht... heb inderdaad een MPX1 staan. Smart thinking.. thanks! :-)

Back