AKAI CD BRANDEN. Welke snelheid??

gremlin23

Compleet gestoord!
Hey jongens,

Ik heb prongelijk een oud !origineel! AKAI CD'tje gebroken. Don't ask me how..
Gellukkig heb ik hier een jaar of twee geleden een backup van gemaakt met Nero.
Nu heb ik op 3 verschillende snelheden geprobeerd ( 16, 24 en 32) de CD te branden en helaas is het materiaal niet helemaal naar behoren. Wanneer ik de samples bespeel hoor ik allemaal jitter en ruis vooral op de samples van een hogere pitch...
Moet ik ze op een nog lagere snelheid branden?
Gewoon op 1 speed?
Op het internet heb ik verschillende websites bekeken. Daar heb je voorstanders van het '1 speed' branden als ook voorstanders die zeggen dat tegenwoordig het beter is om cd's op volle snelheid te branden (dat de cd writers hier naar zijn gemaakt). Ik heb echter niks specifieks kunnen vinden met wat AKAI CD's betreft..

Heeft iemand hier al eens ervaring mee gehad? Enig idee hoe ik dit moet oplossen?
Misschien ligt het aan de CD Brander in mijn computer. Ik heb ook nog een andere PC met een NEC CD-WRITER misschien zal dat een verschil uitmaken.
Ik experimenteer liever niet te veel. Heb al een paar CD's verpest.

Volgens mij moet ik ze op een nog lagere speed branden. 4 speed?

Ik wacht liever toch een antwoord af van iemand met 'eigen ervaring' :)

Alvast bedankt!

8o)

Als je de heren van Akai belt en het allemaal uitlegd(t - dt ???) zullen ze je vast wel een nieuwe sturen nadat je jouw cd hebt ingestuurd.

de snelheid van het branden heeft nutuulk geen invloed op de sample rate van de samples o.i.d. (maar dat wist je wel toch?) ...bij een lagere speed heb je minder kans op fouten aangezien de laser beter zijn werk doet, bij data cd's maakt het niet zoveel uit maar wel bij audio cd's (die moet je ook niet hoger dan 4 speed, hooguit 8 speed branden)

ik weet niet pcies hoe akai apparatern omgaan met sample audio rechstreeks van een cd...
is dit raw data zeg maar? dus incl. verschillende sample rates die hij rechstreeks inleest/afspeelt?

Nee, Akai cd's zijn gewoon data. Daar komt niet door een brandfout zomaar jitter en ruis in terwijl de rest (programs, volumes, etc.) allemaal goed blijft.

Als je een image gemaakt hebt is dat gewoon 1 grote bak met data. Nero kan daar geen onderscheid in maken (voorzover Nero uberhaupt de Akai cd-structuur kent) en kan dus niet alleen de samples slecht wegschrijven en de rest goed.

Wat wel zou kunnen is dat de cd-rom die aan je Akai hangt je gebrande cd niet kan lezen. Da's voor een oude scsi cd-rom niet heel gek namelijk... Maar dan zou eigenlijk de Akai moeten klagen over leesfouten.

Ik dacht nog 1 cdtje te hebben verpest maar ben uiteindelijk achter het probleem gekomen.
Één van mijn ram geheugen sticks is "gefried"=( . Zodra de samples gebruik gingen maken van deze module kwamen de problemen. Het zat ook nog in de eerste socket.
Na het weghalen van de ram stick doet alles het weer!
Ik kan nu een paar cdtjes de prullenbak ingooien hehe :)
Volgende keer kan ik dus gewoon branden op 48 speed, toch ??

Bedankt voor jullie reacties en hulp.

ik blijf ze op 2 speed fikken en hier werken ze altijd perfect...

Het gaat er niet om of je cd brander is gemaakt om op 100 speed of wat dan ook te fikken, het gaat erom of je PC het zelf aankan... (En het cdtje...)

Ik zou gewoon 2 speed gebruiken. Brand ze desnoods als je naar bed gaat.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Als je de heren van Akai belt en het allemaal uitlegd(t - dt ???)

Das met een t, vervang maar door het werkwoord lopen, het allemaal loopt, dus stam+t :geslaagd:

Maaruh, de allerlaagste speed kiezen, dat werkt vaak het zuiverst.

Origineel geplaatst door Slipperman
ik blijf ze op 2 speed fikken en hier werken ze altijd perfect...

Het gaat er niet om of je cd brander is gemaakt om op 100 speed of wat dan ook te fikken, het gaat erom of je PC het zelf aankan... (En het cdtje...)

Ik zou gewoon 2 speed gebruiken. Brand ze desnoods als je naar bed gaat.

Heb het gewoon op 48 speed gebrand :)
Alles lijkt het perfect te doen. Hopelijk blijf het zo...:walker:

Origineel geplaatst door gremlin23
Heb het gewoon op 48 speed gebrand :)
Alles lijkt het perfect te doen. Hopelijk blijf het zo...:walker:

Dat moet ook geen probleem geven, echter wordt het "dunner" gebrand
waardoor op de lange duur eerder problemen/lees fouten kunnen optreden.
Daarom zijn die Plextor's zo geliefd ;)

echter wordt het "dunner" gebrand

en dat schijnt nu juist niet zo te zijn, ik heb me laten vertellen dat het chemische proces precies hetzelfde bij 40 speed als bij 1 speed. De diepte van de putjes die gebrand worden blijft hetzelfde, het probleem schijnt in de aanvoer van de data te zitten, en de verwerking van de brander, maar het heeft niets met de laser te maken.
(kwam een vriend van me laatst mee, die heeft gesproken met iemand die bij de ontwikkeling van cd's betrokken was)

Origineel geplaatst door Tactic
en dat schijnt nu juist niet zo te zijn, ik heb me laten vertellen dat het chemische proces precies hetzelfde bij 40 speed als bij 1 speed. De diepte van de putjes die gebrand worden blijft hetzelfde, het probleem schijnt in de aanvoer van de data te zitten, en de verwerking van de brander, maar het heeft niets met de laser te maken.
(kwam een vriend van me laatst mee, die heeft gesproken met iemand die bij de ontwikkeling van cd's betrokken was)

Komt het er dan uiteindelijk op neer dat ik toch (voor de zekerheid) de cdtjes op lagere snelheid moet branden?:erm:

JA !

Want dat is het geen wat je ook al uit mijn post kon afleiden... Zoals ikal zei, je brander kan het hebben maar kan je systeem het ook?

Kijk die branders hebben een kleine 2 MB buffer die telkens aangevuld moet worden vanaf je harddisk. Hoe je je brander in je IDE chain hebt hangen maakt al veel uit voor de dataflow en de snelheid ervan, oude ATA, nieuwere ATA maakt ook veel uit. En wat windows gebruikt aan resources etc. Het speelt allemaal een rol in goed branden...

Plextor is gewoon gewild voor goede kwaliteit lasers enzo maar idd het proces is het zelfde op welke snelheid dan ook. Maar de vuistregel is altijd:

Hoe lager de brandsnelheid, Hoe minder kans op fouten in het branden (bytes die missen etc.)

Origineel geplaatst door Tactic

Heee, weer een broodje aapverhaal de wereld uit, beter.
Blijft het lowspeed verhaal wel overeind echter is het een datastroom probleem.

Plextor's staan ook goed bekend om hun betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid,
erg prettig als je je geld ermee moet verdienen.

Heee, weer een broodje aapverhaal de wereld uit, beter.

hohohohoho dit is ook maar wat ik gehoord heb. Niet alles wat ik zeg is per definitie waar :D .

(ik heb een ssl gekocht!)

Back