Holophonic Sounds

Tarabass

Ik vast niet!
Hallo,

Ik las laatst een stukje over holophonic sounds. Ik heb een paar samples gehoord en het klinkt werkelijk heel mooi en realistisch.. Maar wat ik nu schrijf is ook alles wat ik er van weet.

Iemand ervaring met deze techniek, en met het toepassen van holophonic geluid in muziek? En wat is het nu precies en kan ik het zelf ook zo opnemen?

Luister eens naar Roger Waters - Amused to death (q-sound) en Pro's & Cons of Hitchhiking.

Ik had er nog nooit van gehoord. Op een website, kan hem niet zo gauw weer vinden, stond dat het een nieuwe techniek is en een hele vooruitgang voor de muziek en game industrie betekende. Sampletjes erbij als voorbeelden. Je kan er cd'tjes en games kopen.

Er schijnt inderdaad al patent op aangevraagd te zijn in '87. Het wordt ook 4d-sound genoemt. Hmm, weer wat geleerd..

En als ik het nou goed begrijp wordt het geluid opgenomen op 1 microfoon die bijv. midden in een kamer staat?

ik ben ook wel benieuwd hoe dit nou precies werkt..

ik vond dit zonet: opendir

en daar staat dus n voorbeeldje in mono, stereo en holophonisch..

dat is vast met 3 (of 2) mics opgenomen.. maar zou je 't ook kunnen 'pluginnen?' :)

Ik krijg een lege map te zien waarvan de plaatjes het niet doen? De mainsite zelf werkt ook niet..

Het grote nadeel van holophony is het feit dat het alleen maar werkt als de luisteraar een koptelefoon op heeft. Het is dus alleen maar een leuk speeltje voor in de huiskamer.

Een echt goed 3D systeem is WaveFieldSynthese, een gecombineerd Duits-Nederlandse onderneming, die helaas nog in de kinderschoenen staat. Daar is een 3D effect, waar de plaats van de luisteraar er ook nog eens toe doet, zoals de werkelijkheid is. Men kan op eigen initiatief door de opname heenwandelen, dus bijvoorbeeld door een symfonieorkerst, dus al lopend laat je de strijkers achter je en kom je bij de blazers voor je. Andersom kan ook, namelijk je kunt de 'virtuele bronnen' door de ruimte laten bewegen, dus een saxefoonspeler loopt door de ruimte langs je... Het componeren van electronische muziek krijgt er een dimensie bij, vergelijkbaar met een choreografie bij ballet. In Delft staat een proefopstelling.

Wout

Ja, nou, het zit eigenlijk zo...

Ja, nou, het zit eigenlijk zo...

deze geluiden zijn met Q-sound gemaakt, inderdaad net als de cd van RW (Amused to death) en ook een cd van Madonna is er in afgemixed.
Punt is dat je een hele goede afluistering nodig hebt om het te horen.
Tijdens concerten van Roger Waters en Pink Floyd krijg je meestal quadro te horen (dark side of the moon en animals zijn ook al quadrafonisch!!!).
Grasmaaiers die om je heen draaien en reuzebijen in de Kuip, geweldig.
Anyway, toen ik nog met Windhoos werkte had ik een plugin die Q-sound maakte.
Later met de Mac heb ik deze niet meer gekocht.
Het is een beetje een gadget. Het werkt echt maar de gemiddelde nederlander hoort het niet.
Wel spooky trouwens want bij het intro van RW zit een geluid van een blaffende hond en die hoor je echt ACHTER je met een stereoset, dus niet met Dolby5,6,7.1.:biertje:

Kijk ook eens op de site van Q-sound

wout, klinkt interessant :)
weet je hoe da tongeveer in zn werk gaat? het zal vast niet werken met 2 luidsprekers als ik dat zo hoor.. of zijn de wonderen echt de wereld nog niet uit :)

wbt die link:
:stupid

toen ik die link postte stond 't er nog wel.. maargoed, jammer..
ik heb ze onderhand ook alweer weggegooid die voorbeeldjes..
het klonk in ieder geval ehm.. ruimtelijk :) (alsof je daar wat aan hebt)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het grote nadeel van holophony is het feit dat het alleen maar werkt als de luisteraar een koptelefoon op heeft. Het is dus alleen maar een leuk speeltje voor in de huiskamer.

Of voor games..

@gi_joe:

Het schijnt dus juist goed op een koptelefoon te werken. Is gewoon stereo..

ehmm.. ja.. holophonie werkt met 2 luidsprekers (of n koptelefoon)..

maar wat ik me eigenlijk afvroeg was hoe dat nou zat met wavefield-synthese..

Back