W-30? (editor)

Meinte37

headbangend lid
Wie gebruiken hier de Roland W-30 eigenlijk nog (en waarvoor en hoe veel/vaak)?

Ik heb er zelf eentje (op het moment defect, weliswaar) en ik ben net begonnen met een editor in Java te schrijven. Voor dat laatste wil ik eigenlijk de animo peilen, zowel voor gebruik als voor mede-implementatie.

De features die ik in gedachten had:
0) kunnen lezen en schrijven van W-30 disk images [noodzakelijk]
1) Web applicatie met database om hele images en/of losse Patches en Tones te kunnen down- en uploaden
2) editing zoals de SMFW30-applicatie (maar dan wel volledig)

Ik denk dat in de praktijk feature 1 de leukste is (en de minst bewerkelijke). Momenteel ben ik nog bij feature 0; zodra die (in enige mate) af en gedocumenteerd is, ga ik 'ns kijken of ik er een Sourceforge-project o.i.d. van kan/wil/ga maken.

Inderdaad, ik gebruik sinds jaar en dag de W30 als MIDIclock master. Z'n sequencer stuurt zn' interne soundgenerator aan, maar ook de Virus C en via een MC500 MkII een D20 en DX7.

Om eerlijk te zijn heb ik niet echt nood aan een computersturing voor de W30. Alles wat je nodig hebt wordt vrij duidelijk in het LCD weergegeven en als je er echt vertrouwd mee bent, dan vind je zo je weg.

Dus aan mij heb je niet zo onmiddellijk een 'klant' (zeker omdat ik nog altijd geen computer in m'n studio gebruik), maar mijn mening is natuurlijk niet voor iedereen ;) .

Succes met het programmeren in ieder geval :okdan:

:doei:

Momenteel mik ik niet echt op "computerbesturing" van de W-30, want daar is de W-30 zelf ook tamelijk goed toe in staat. Ik mik meer op een soort van Patch-, Tone en Wave-librarian. Misschien dat in de toekomst daar meer disk based formaten (zoals die van de S-serie of van Akai) onder kunnen gaan vallen.

Jah... zo'n tone en patch librarian zou zeer welkom zijn. Ik gebruik al sinds jaar en dag een W30, vooral voor drum-samples vanwege de 12 bit sample rate en 16 bit output, plus de 8 outs... lekker uitmixen op de mengtafel. Ik heb er twee staan, waarvan een in de verkoop, maar die ander blijft.

Voor zoiets wat mij betreft veel animo! Want er is zoiets als dat progje S-Disk, maar daar wordt je niet veel wijzer van. Als je dat kunt verbeteren... mijn zege heb je! :okdan:

SDisk tranfert alleen naar en van disk images. Ik ben bang dat je daarvoor nog steeds SDisk zult moeten gebruiken. Wat ik hoop te verbeteren is wat je met die disk images kunt, nl. meer dan ergens opslaan.

daar dromen we al jaren van
er is overigens links en rechts wel al wat werk gedaan voor de w30 zoals je , zoals ik zie ook al gemerkt hebt,
maar een complete oplossing is nog niet beschikbaar, net zo min als het makkelijk converteren van sampels.
smac voor de mac gaat vind ik nog het best, echter zelf gebruik ik de w30 al vanaf pas uitkomen tot nu maar nog altijd zou ik een s760 willen hebben om de geluiden te kunnen inlezen en oberzetten naar ander formaten.
er bestaat trouwens een gebruikergroep voor de w30 bij yahoo. daar zitten ook enkele lieden die in het verleden met software ervoor zijn bezig geweest.
kortom, graag, ik ben nog altijd blij met mijn w30
groet, sunny

Ik ben lid van die yahoo-groep, althans de mailinglist. Ik heb ook wel meer software gevonden dan alleen SDisk en SMFW30, maar dat was voornamelijk de W-utils: een stel losse C-programmaatjes om Patches, Tones en Waves van een disk image af te plukken. Al met al wel leuk, maar niet direct bruikbaar en/of integreerbaar en/of herbruikbaar.

Aan SMFW30 wordt volgens mij al jaren niks meer gedaan en het is niet waarschijnlijk dat dat ooit anders wordt. Bovendien was de editor al niet compleet (zo zat de Tones-mapping voor Patches niet in [schermpje 43 of 47 o.i.d.]) en is verder bouwen op die code base waarschijnlijk niet erg practisch.

Mijn eerste doel is om die disk images uberhaupt te kunnen lezen en schrijven, zonder daadwerkelijke edit-functionaliteit daarbij. Eerste hindernis is dan al een adequate beschrijving van de diskstructuur: ook die is nergens compleet te vinden, m.n. de Tones-mapping voor Patches is niet beschreven. Die beschrijving ga ik m.b.v. XML doen, wat me ook in staat stelt annotations te gaan definieren op Patch-/Tone-/Wave- en parameterniveau. Die annotations ga ik later gebruiken zodat je (zelf) een diskimage kunt voorzien van extra commentaar waar op een W-30-disk zelf geen plaats voor is, maar dat wel heel handig is voor een bibliotheek. Bovendien is het dan een (relatief) koud kunstje om geluidsfragmenten in de database op te nemen :D

Als dat eerste doel gehaald is, is het relatief eenvoudig om een database/bibliotheek van disk images aan te leggen en te ontsluiten via een web applicatie. Conversie van samples is dan ook niet zo heel moeilijk meer, trouwens ;)

Origineel geplaatst door Meinte37
SDisk tranfert alleen naar en van disk images. Ik ben bang dat je daarvoor nog steeds SDisk zult moeten gebruiken.

Oi, daar was ik eigenlijk al bang voor. Dat S-Disk heeft bij mij nooit soepel gewerkt. Asl je iets zou kunnen maken dat S-Disk ook overbodig maakt... dan /me zou blij zijn.

Ik blijf graag op de hoogte van je vorderingen. Ik zal ook wel altijd een W30 in de studio behouden.

Tja, ik weet niet hoeveel ik aan SDisk kan of ga doen. Ik denk dat het probleem ook meer zit in de hardware support voor DD-schijfjes en het feit dat disk drives en disks steeds brakker lijken te worden, zowel bij gebruik van nieuwe PC-drives als de W-30-drives. SDisk doet niks meer dan disk images van en naar DD-schijf pompen en dat leunt nogal op de hardware. Als daarmee iets misgaat... Ik moet zeggen dat ik zelf niet echt problemen heb met SDisk, i.i.g. dat ik problemen nooit aan SDisk zelf heb menen te moeten wijten.

Wat nog wel interessant zou zijn, is om een koppeling met SCSI te maken, dus bijv. dat je de PC interface't met een SCSI-chain zodat je aan de ene kant de W-30 en aan de andere kant de PC hebt. Als je dan rechtstreeks disk images van en naar de W-30 kunt pompen, ben je niet meer gebonden aan dat brakke DD-gedoe. Zelf weet ik te weinig van SCSI om te kunnen overzien hoeveel werk daarin zit.

Als iemand een goed optie heeft gevonden, dan stel ik mijn library beschikbaar, ik heb nog veel Roland diskettes met sounds..

Origineel geplaatst door Tactic
Als iemand een goed optie heeft gevonden, dan stel ik mijn library beschikbaar, ik heb nog veel Roland diskettes met sounds..

Daartoe ben ik ook bereid. Heb iets van 50 disks vol met kant en klare bruikbare samples en geluiden. Laat maar weten.

Ik heb nog geen datum voor een mijlpaal in gedachten, eerst maar eens die structuurbeschrijving in XML doen en kijken of ik daar wat persistence mee kan doen. Ik houd jullie op de hoogte, hoewel ik eerst nog even geen tijd ga steken in een projecthomepage. Het is voor mij een combinatie van liefhebberij en nog wat meer kennis op beroepsvlak ('k ben Java ontwikkelaar) opdoen.

zoals ik al opmerkte : ik vind het een erg fijn idee.
heb trouwens , waarschijnlijk overbodig maar toch, nog ergens iets gevonden wat dacht ik te maken had met de software van de w30 en programeren. doe het er maar bij misschien heb jij er wel ierts aan , anders sorry voor de verspilde tijd.
te gek idee, sunny ( 400 disks, momenteel bezig ze op scsi -hd te zetten, loopt als een trein)

oh, ja:

Attachments

• w30bootrom_103.zip
    19,4 KB · Bekeken: 85
en dit is me ook onbekend ( dat was het, no more webspace needed)

Attachments

• hackview.zip
    4,3 KB · Bekeken: 73
Zo te zien is de laatste een disk image voor een "custom" system disk, die de totale ROM-inhoud op datzelfde schijfje zet en is de eerste de disk image van het resultaat :okdan: Ik was eigenlijk niet van plan direct iets met de ROM te gaan doen, omdat ik denk dat reverse engineering direct op HEX-formaat minstens zo snel werkt als de ROM disassembleren om te kijken waar de bytes voor gebruikt worden.

Back