Oude speakers

j0ris

Ouwe rot
Je komt wel eens wat oude speakers van gerenommeerde merken tegen op marktplaats enzo. Dingen die 20 jaar geleden redelijk wat kostten, en nu voor weinig weg gaan. Aangezien mijn budget beperkt is, vind ik dit wel interessant.

Maar gaan speakers in de loop der tijd (>20 jaar) niet een beetje slijten? Tweeters die steeds minder fris worden ofzo?

En zou je dit soort speakers uberhaupt kunnen vergelijken met huidige budget monitors a la Alesis Monitor 1 MKII? Of is er inmiddels toch veel vooruitgang geboekt in de speaker technologie?

monitor gold

monitor gold

ik heb van iemand uit een stuud,..erg grote mooie [van toen ,...]
high end speakers van tannoy 315 d monitor gold [[google]
picturse volgen ,...maar deze moeten eg op zo,n 5 meter afstand beluisterd worden een goede voorversterker hebben [heb ik niet dus t komt niet eg tot zn recht
zoals zoveel mensen met grote speakers op kleine luisterafstand ,..
ik heb ook een genelec 1031 die is eg loepiezuiver
de lieariteit straalt/ druipt ervanaf,...
eerst horen dan weten ,...

Oude powered van philips klinken erg mooi.de 541 electronic en ze zijn Tropicalized:D

Re: monitor gold

Re: monitor gold

Origineel geplaatst door R-ond
ik heb ook een genelec 1031 die is eg loepiezuiver
de lieariteit straalt/ druipt ervanaf,...
eerst horen dan weten ,...

die staan juist bekend om hun kleuring.... :confused:

Vertrouw je oren, als ze voor jouw goed klinken, is dat goed genoeg. Vergeet wat mensen zeggen over componenten die verlopen etc, als het goed klinkt, is het goed.

Re: Oude speakers

Maar gaan speakers in de loop der tijd (>20 jaar) niet een beetje slijten? Tweeters die steeds minder fris worden ofzo?

Ik heb in de huiskamer een tijdje een Philips setje gehad waarvan juist de woofers vergingen. Letterlijk. Dat waren papieren conussen met langs de rand een soort kunststof. Die kunststof verviel over de jaren tot stof zodat de conus er uiteindelijk gewoon los in hing. Dus ja, ze kunnen echt fysiek vervallen, afhankelijk van het materiaal.

Klopt ja, er zijn series philips speakers die foam randen hadden, die vergaan inderdaad , maar genelec heeft ook een tijd speakers gebruikt die vergingen..

Origineel geplaatst door Tactic
Vertrouw je oren, als ze voor jouw goed klinken, is dat goed genoeg. Vergeet wat mensen zeggen over componenten die verlopen etc, als het goed klinkt, is het goed.

eens

Slijtage valt meestal erg mee. Ik denk dat je een groter verschil zult merken in klankkleur e.d. Luidsprekers (maar ook versterkers e.d.) van een jaar of 20 terug klinken meestal donkerder en minder gedetailleerd.

Bedankt voor de reacties!

Ik heb zelf tot nu toe twee paar oudere speakers beluisterd... Philips MFB532 en Tannoy T125. Allebei >20 jaar oud, en het was inderdaad vooral de klankkleur die me in beide gevallen niet echt aansprak.

De Philipsen hadden oa. een raar soort midden, weet niet precies hoe ik dit moet omschrijven.

En uit die Tannoys kwam sowieso niet erg veel hoog, maar ook leek het dat 1 van beide tweeters nog wat minder fris was dan de ander.

Zolang het allemaal een beetje bij me in de buurt is maakt het natuurlijk niet zo veel uit om voor niks te gaan luisteren. Maar ik begin toch te denken dat ik beter voor wat moderners kan gaan.

mocht je tannoys gebruiken gebruik dan concentric speakers , makkelijk te reconen en drivers zijn altijd wel te krijgen, dat oudere speakers per definitie donkerder kleuren met minder detail ben ik het niet zo mee eens maar goed, we ziijn in de loop der jaren gewend geraakt aan meer hoog in de producties omdat
1. de geproduceerde apparatuur van mindere qualiteit is (meer vervorming en phaseshift door goedkope componenten)
2. digitalisering
bij voorkeur kijk ik liever achteruit de tijd in dan vooruit, maar goed wie ben ik hehehe

Kijk of je oude Tannoy's te pakken kunt krijgen. Dit is echt veel beter spul dan alle oude Philips/Jamo/Akai zooi. Persoonlijke fav's; vrijwel alle dual concentrics (woofer/tweeter in 1), oude M20's, Little red's, Eclipse enz. Sommige oude speaker's willen na vele jaren wel eens dof worden door slijtage/veroudering van de condensatoren in de scheidingsfilters. Die dingen zijn makkelijk zelf te vervangen.

Origineel geplaatst door Tactic

Je kunt wel zeggen dat je op je oren moet vertrouwen, maar dat gaat m.i. alleen op als je ook een referentie punt hebt. m.a.w. Als je niet weet wat 'goed klinken' is, kun je ook niet zeggen dat het goed is. Voor een deel is de luisterervaring natuurlijk wel subjectief en kun je zeggen "als het goed klinkt, is het goed", maar zeker als je het hebt over monitoring in een studio gaat die vlieger niet helemaal op.

Re: Re: monitor gold

Re: Re: monitor gold

Origineel geplaatst door hansbakker
die staan juist bekend om hun kleuring.... :confused:

kleuring ik gbeloof dat elke broadcast en beetje pro stuud wel zon genelec setje heeft staan
[voor de close -afluistering]
en het heet niet voor niks lineare afluistering ,..bij verschillende db elke frequencie ...linear weergeven ,...

iig ouwe tannoys zijn fattie ,...
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=monitor+gold+concentric+tannoy+385&meta=
http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy15.htm

die chevion met de hpd 315 a speaker hebik ,..wel een afgeluisterd in een grotere dode studio ruimte met ook een ok versterker erachter ,..= wel erg belangrijk ,...!
klinken massive
[plaatje is weer de berkely geloof ik 15"inch concentric speakert

Attachments

• berkley1.jpg
    berkley1.jpg
    19,3 KB · Bekeken: 145
Tweedehands speakers is voor mensen met weinig budget zeker een optie, maar dan niet ouder dan een jaartje of 10. Foam en ook rubber vergaan op den duur. Had laatst een setje van 15 jaar oude Philips: ze vergruisden bij de minste aanraking en toen ik wat stevige muziek draaide heb ik ze volledig gesloopt. LOL.

Origineel geplaatst door gringo
Dit is echt veel beter spul dan alle oude Philips/Jamo/Akai zooi.

Ik zou Philips toch niet op een hoop gooien met jamo..., want jamo is ECHT troep, ik heb eens een jamo speaker van iemand gerepaat, was een 100watt (:D yeah right) box waarvan de woofer opgeblazen was, bleek gewoon een Philips driver te zijn, die best wel goed klonk, alleen jammer dat die woofer een 30 Watt type bleek te zijn na navraag bij Philips....
Had die het nog knap uitgehouden op een 2x60 watt continu AKAI versterker....

De jamoos zijn nooit meer gerepareerd, bij nader inspectie bleken de tweeters ook al overleden, maar dat hoorde je toch haast niet want de midtoners namen dat gewoon over omdat het hoog er toch niet uitgefilterd werd (vandaar dat je nooit stereo hoort bij dit soort boxen, faseverschuiving), het complete scheidingsfilter waren 2 condensatortjes, 1 voor mid en 1 voor hoog:erm: , en klinken deden ze toch al niet, dus laat dat repareren dan ook maar.

Ik heb een paar kleine MFB'tjes en die vind ik erg prettig klinken...ik heb ook een paar Tannoy reveals maar daar ben ik steeds minder over te spreken...Vooral de actieve eigenschappen van de phillips spreken mij wel aan...

Back