Minimale hardwaresampler

etaoin

Brodgar Tech
Ik heb vroeger een 8-bit sampler gehad met 64kB geheugen die als fijne optie had dat je kon reversen en trimmen zonder de sample te bewerken: de "programs" hadden slechts de parameters: start, eind (beide fysieke geheugenadressen), loop ja/nee, reverse ja/nee en afspeelsnelheid. Zo kon je op je C een stuk sample zetten op normale snelheid en op D dezelfde sample achteruit op een hele andere snelheid, etc.

Ik kan zoiets wel maken op mijn S6000, maar dan moet ik voor elke toets/optie de sample kopieren en bewerken. Als je dan later hetzelfde geneuzel op een andere sample wilt hebben, kun je al je samples opnieuw gaan maken.

Weet iemand een hardwaresampler (liefst minder dan 16 bits) die dit ook kan?

Ik dacht even aan de S01 die Sander te koop heeft, want die kan ook "in place" reversen, maar die heeft ook weer maar 1 sample per program, dus daar ontkom je ook niet aan kopieëren.

[beetje off topic]

ja.. die S01 wil ik ook kopen.. maar onzer Sander heeft veel mail gehad hier, zn PBbox zit vol =(

Dus mocht je dit lezen Sander.. heb je ook al 2x mail gestuurd, maar je blijftm maar omhoog schoppen op de marktplaats! ;)
Graag ff PBtje naar mij!

s700

s700

:okdan: en ook de x7000,maar dat is een bakbeest,en mischien de s612 ook wel..
En de prophet 2000,2002,emulator,1,2,3...

Korg Dss-1 12bit zelfs 6bit ssm filters, maar niet handig voor live ofzo, je moet het dan wel weer van de korg samplen lijkt me en het is een bakbeest!!!!

Korg Dss-1 12bit zelfs 6bit ssm filters

Die heb ik gehad. Die kan inderdaad dezelfde sample in meerdere multisounds gebruiken,
maar niet in de ene vooruit afspelen en in de ander achteruit. De reverse van de DSS1 gaat
op sample-niveau.

Re: s700

En de prophet 2000,2002

Heb ik net even de handleiding van gedownload (wat een boekwerk is dat zeg...), maar volgens mij heeft die een 1-op-1 mapping tussen "sounds" en "samples". Hij kan in een sound inderdaad de reverse aan en uit zetten, maar je kunt een sample niet delen tussen meerdere sounds.

Ouwe E-MU's zijn budgettechnisch niet zo handig ;)

Die Akai's ga ik nog even de manuals van checken.

mischien de s612 ook wel..

Die kan inderdaad wel op grappige manieren door z'n samples heen lopen, maar kent verder geen programs. Dus je kunt maar 1 set parameters tegelijk gebruiken. Helaas.

Nu de handleiding van de S700 nog vinden...

Ploatje:

Attachments

• sampler.gif
    sampler.gif
    4,2 KB · Bekeken: 110
van die start- en end gebeuren weet ik niet precies, maar de Akai S20 doet lollig reversen (met een heuse reverse knop!) Daarbij is het zowiezo een erg lollig apparaatje. Misschien dat dat start- en end gebeuren via sysex en een midi controller te doen is.

Origineel geplaatst door falafelbiels
van die start- en end gebeuren weet ik niet precies, maar de Akai S20 doet lollig reversen (met een heuse reverse knop!) Daarbij is het zowiezo een erg lollig apparaatje. Misschien dat dat start- en end gebeuren via sysex en een midi controller te doen is.

Heb je dan niet nog steeds maar 1 program die naar 1 sample staat te kijken?

Origineel geplaatst door falafelbiels
Ho eens, jij moet een Ensoniq hebben volgens mij!

Zou zomaar kunnen. Dat zou dan een Mirage of een EPS moeten zijn want de rest is 16 bit. Maar ik kan van beide zo snel geen manual vinden.

Origineel geplaatst door etaoin
Zou zomaar kunnen. Dat zou dan een Mirage of een EPS moeten zijn want de rest is 16 bit. Maar ik kan van beide zo snel geen manual vinden.

De Ensoniq ASR-X is 18/20 bits, maar je kan gewoon samples inladen van 12-bit, ze blijven dan lekker "crunchy"
Je hebt dan ook genoeg aan de floppy en de 2 MB standaard geheugen... Met de ASR-X kan je in ieder geval 1 sample hergebruiken met verschillende plekken start en eind punten... of je ook kan reversen per stukje weet ik nog niet.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Hmm in de manual van de ASR-X staat dat zodra je een wave toewijst hij daar een kopie van die wave voor gebruikt. Oftewel, wijzigingen in de sample werken ook dan niet direct door op alle programs?

Met de ASR-x kun je de sample omzetten naar een gewenste bit-frequentie. Houd er wel rekening mee, dat sommigen ASR-xen gammel zijn. Ik had toevallig een goed exemplaar, maar heb ze slechter gezien. Houd er rekening mee dat je met floppies moet gaan werken, hetgeen je na een paar dagen kan gaan storen.

Houd er rekening mee dat je met floppies moet gaan werken, hetgeen je na een paar dagen kan gaan storen

Nouja, het originele apparaat, wat nog ergens in een kelder in Amsterdam staat, zou ik ook op kunnen halen, maar dat werkt met 5,25" floppen. Dus 3,5 zou al een hele verbetering zijn :D

Origineel geplaatst door René
Met de ASR-x kun je de sample omzetten naar een gewenste bit-frequentie. Houd er wel rekening mee, dat sommigen ASR-xen gammel zijn. Ik had toevallig een goed exemplaar, maar heb ze slechter gezien. Houd er rekening mee dat je met floppies moet gaan werken, hetgeen je na een paar dagen kan gaan storen.

Je kunt natuurlijk ook je samples op je pc alvast 12 bit maken, ik gooi de frequentie van bepaalde samples ook nog naar beneden naar 22 Khz, er passen op die manier aardig wat samples op een floppy.

En ik heb inderdaad een gare, qua bediening, de waardes verspringen alle kanten op maar dit moet je kunnen fixen (nieuwe enconders / OS update). Het is verder een erg goede en uitgebreide sampler! mooie effecten (24 bit) over je crunchy samples...jammie.. :W

S700 idd, leuke sampler, beetje less is more qua interface hehehe Ik kan een manual wel uppen van het weekend.

Back