Korg X5 en X5D poly?

plankman

Nieuwkomer
Voor mijn bandje (Zvenix, ook wel bekend van X-rated op dit forum) zit ik een afweging te maken om een nieuwe synth aan te schaffen. Ik meen met mijn huidige info dat de X5 en X5D prima synth's zijn voor het genre muziek wat wij bouwen (melodic metal).

Het verschil tussen deze twee apparaten is ten eerste dat de X5 32 poly is en de X5D 64 poly. Ten tweede heeft de X5D meer samples (ik dacht alleen uitgedrukt in een hoop extra drumkit samples in de X5D, die ik niet hoef te hebben).

Voor de synth heb ik als minimale wens dat er programma's opgesteld kunnen worden waarbij meerdere samples gebankt worden onder de knoppen (een stuk of 5 per programma). De banks moeten bovendien opgebouwd kunnen worden uit verschillende samples, die elk via de equilizer een behandeling moeten kunnen ondergaan).

Dit bovenstaande is dacht ik allemaal mogelijk met beide apparaten, alleen weet iemand misschien wat het verschil in poly's voor mij in de praktijk betekend (misschien wordt dit al duidelijk als ik de term poly alleen al begrijp, wat ik ook nog niet helemaal doe denk ik). :stupid

Kortom, zijn de korg X5D en de X5 beide allebei even geschikt voor het makkelijk programmeren van samples onder de knoppen kijkend naar mijn wensen? Hierbij moeten de samples makkelijk uitgebreid bewerkt worden. (via equalizing en samenvoeging van samples).

gegroet,

Plankman

p.s. zit er ook zo'n coole oldschool hammondlike sound op de korg X5 en X5D? :dj:

Even voor de duidelijkheid. Een program bestaat uit 1 of 2 samples. Bij 2 samples (dual mode) halveert de polyfonie.

De X5(d) stelt je in staat maximaal 8 programs in 1 combination onder te brengen. Dit gaat echter niet via 1 druk op de knop zoals je wenst (?).

De X5's zijn sowieso geen fijne knoppenbakken, het editten is erg spartaans via menuutjes. Daarbij komt dat de drukknoppen zelf ook al niet al te best zijn (ze doen "klik-klak") :D.

"Uitgebreide" EQ is op zich wel aanwezig als effect. Er zit een 3 bands eq in. Aangezien de X5(d) maar 2 effect processoren heeft dus ook in combination mode, vraag ik me af of je daar voldoende aan hebt. Ook voor de effecten geldt dat je niet bang moet zijn om diep de menu's in te duiken.

Het is inderdaad geen feest om veel instellingen te gaan zitten wijzigen en presets te gaan tweaken met enkel de controls op de x5(d). De knoppen klikken inderdaad vrij hard en het duurt even voordat je de menustructuur onder de knie hebt. Nu zijn er gelukkig wel hopen presets voor de x5(d) van het internet te halen waar je waarschijnlijk meer dan goed mee geholpen bent.

Je kunt in een combination (soort van multi) mode 8 programs onder brengen. Per program kanaal kun je ook het volume/panning/effect sends/klavier range en midi kanaal etc. toewijzen. Dit kun je vrij eenvoudig instellen. Je kunt zo dus van te voren verschillende combination presets maken en opslaan, die je daarna met een druk op de knop kunt oproepen. Equalisen en effecten is wel een stuk beperkter, omdat je maar 2 effecten per combination (gelden dus voor alle 8 programs) kunt gebuiken.

Verder zou ik wel voor de x5(d) kiezen qua polyfonie, zeker als je programs gaat layeren en akkoorden gaat spelen.

Ik weet niet waar je woont, maar je bent van harte welkom mijn X5 uit te komen proberen.

Succes ermee!

Allereerst bedankt voor jullie moeite om dit te typen, want hiermee kom ik een heel eind verder! :okdan:

Het volgende is me echter nog niet helemaal duidelijk:
- Hoeveel en op welke manier kan ik samples (=effecten?) opslaan? Is een programma een
reeks van te voren vastgestelde samples die allemaal een eigen knopje krijgen? (dus

bijvoorbeeld programma 1 met onder knop 1 de sample piano, onder knop 2 een
vioolsample, onder knop 3 een orgel, etc?) Als dat zo is, hoeveel samples kan ik dan
maximaal onderbrengen in een programma?
- Wat kan ik allemaal wel en niet doen met een sample die in een programma is opgeslagen?
Betekend het gebruik van twee effecten hetzelfde als 2 effecten per sample? En
kan ik dan bijvoorbeeld maar twee samples met elkaar combineren en van die combinatie
ten tweede alles nog equilizen, maar ook echt niet meer?
- De rol van polyfonie is me ook nog niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dat het beperking
geeft aan de mogelijkheid om samples op een gewenste manier in te stellen, maar wat
beperkt het precies en hoe ver gaat deze beperking?
- Zit er ook zo'n coole oldschool hammondlike sound op de korg X5 en X5D?

Denken jullie verder dat wanneer ik live ga spelen dit apparaat goed kan gebruiken om bij elk song die we spelen snel bijvoorbeeld vier of meer te samples op kunnen roepen die tijdens het spelen met één druk op de knop onder de toetsen komt te hangen?

Mijn complimenten ook voor je werk als fifth entity. Ik zit nu stamina te luisteren (typische naam trouwens voor een nummer :p maar dat zal wel aan mij liggen). Ook al is het mijn muziek niet, klinkt het wel uitgedacht en ook aardig van kwaliteit. Alleen de drumkit klinkt een beetje als de trance van 10 jaar geleden, maar dat zal wel aan de korg liggen :eureka:

groeten,

Plankman

p.s. Alan nog bedankt voor je uitnodiging om langs te komen. Ik zou het graag doen, maar Z-Limburg is voor mij net iets te ver rijden. Misschien mag ik op de thee komen als ik mij toevalligerwijs weer eens met veel moed in de woeste outback van Nederland stort?:koffie:

Laatst gewijzigd:
Plankman,

Ik zou je graag meer uitleg willen geven, maar het lijkt erop dat we langs elkaar heen zitten te typen!
Waarschijnlijk ligt het eraan dat we andere benamingen/termen gebruiken voor het een en ander.
Het lijkt me zinvol als je eerst weet wat een 'sample' nu precies is in de x5 synth. En ik vraag me ook af wat jij bijvoorbeeld met knop 1 en knop 2 bedoeld... Volgens mij haal je sommige termen door elkaar heen, waardoor het bijna onmogelijk is een fatsoenlijk antwoord op je vragen te geven.

Omdat ik de beroerdste niet ben, zal ik t ff snel voor je uitleggen:

Mijn X5 heeft:

Knoppen -> drukknoppen om door menu's heen te gaan, instellingen te wijzigen en programs op te roepen
Toetsen -> zwarte en witte klavier toetsen
Programs -> 128 zelf gemaakte geluiden en 128 General Midi (onveranderbar) geluiden
Combinations -> 100 zelf gemaakte 'multi program' setups

Samples -> Er zitten ongeveer 320 samples in de X5 'gebakken' ofwel ROM (read only memory) sounds. Deze 320 samples worden dus gebruikt om alle denkbare programs te maken. Deze samples kun je niet weghalen of vervangen.

Effecten -> Geluidseffecten zoals delay, reverb, chorus, (phaser, flanger etc etc) en de Equaliser.
Polyfonie -> Het aantal SAMPLES dat de synth gelijktijdig kan laten horen

Wat kun je nu vervolgens op welke manier gebruiken?

Je kunt:

A. Met 2 samples, 1 program maken. Op dit program kun je maximaal 2 verschillende effecten zetten. Deze program kun je opslaan en weer terugroepen. Je kunt er dus 128 zelf maken en opslaan in 'Program mode'

B. Met maximaal 8 programs, 1 Combination maken. In deze combination kun je deze programs verschillende klavier ranges geven (onderste 12 toetsen alleen een zware bas program, dan wat drumkit program toetsen, dan 3 oktaven strings bijvoorbeeld). In deze combination stel je maximaal 2 effecten in, en je bepaald per program hoeveel het effect erop los gelaten moet worden. Je kunt dus 100 van deze combinations zelf maken en opslaan in 'Combination mode'

C. Het apparaat uit zetten :)

Wat leuk dat je Stamina hebt geluisterd, maar ik raad je toch eerder Sonic Relief aan, de nummer 3 in de sf-contest van 2005 :biertje:

Er zit ook orgel geluid op de X5, maar of die echt goed klinkt weet ik niet want ik gebruik niet zoveel orgel-sound

Groetjes

Ontzettend bedankt voor deze uiteenzetting. Het is me nu geheel duidelijk wat de mogelijkheden zijn van deze Korg, en dat ik sowieso één van de twee apparaten ga kopen (òf de X5 òf de X5D). De polyphonie zal ook geen beperkingen opleveren merk, omdat ik sowieso waarschijnlijk niet meer dan een stuk 20 samples tegelijk ga afspelen.

Ook lijken mij de mogelijkheden op het gebied van programmeren en combineren zeer geschikt voor mijn band, alleen zal ik waarschijnlijk wel goed moeten gaan studeren voordat ik het apparaat in de vingers heb (altijd leuk om dan een handleiding van een een stuk of 100 pagina's te gaan lezen :gaap:

Ik zit inmiddels in verregaande onderhandeling voor de aanschaf van de X5D. Die verwacht ik eigenlijk wel zeer binnenkort voor ongeveer € 200,- op de kop te kunnen tikken.

die laatste sample heb ik maar niet gedownload. 15 mb is me net iets te gortig (datalimiet :r)

kijk ook eens voor de gein op www.zvenix.tk onder "de muziek" en download dan "no titled man". Ben wel benieuwd wat jij er van vind, als tranceliefhebber.

plankman

200 is teveel joh, in ieder geval wel als er geen flightcase bij zit. heb er recentelijk nog wel een voor 125 en een voor 150 voorbij zien komen, en er stond er een op speurders voor 195 euro (daarvan heb ik de link wel op gitaarnet.nl/forum gezet in het topic van x-rated).

zoek ook even op www.veilingkijker.nl !

Succes ermee en doe x-rated de groeten van me :)

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
200 is teveel joh, in ieder geval wel als er geen flightcase bij zit. heb er recentelijk nog wel een voor 125 en een voor 150 voorbij zien komen, en er stond er een op speurders voor 195 euro (daarvan heb ik de link wel op gitaarnet.nl/forum gezet in het topic van x-rated).

zoek ook even op www.veilingkijker.nl !

Succes ermee en doe x-rated de groeten van me :)

Die krijg je terug :P

Origineel geplaatst door plankman
die laatste sample heb ik maar niet gedownload. 15 mb is me net iets te gortig (datalimiet :r)

kijk ook eens voor de gein op www.zvenix.tk onder "de muziek" en download dan "no titled man". Ben wel benieuwd wat jij er van vind, als tranceliefhebber.

plankman

Datalimiet? :confused: Hebben jullie boven de rivieren nog geen kabel dan 8o)

Ik heb jullie tracks net geluisterd. Klinkt zeker niet slecht. Het is inderdaad niet helemaal mijn muziek, vaak iets te agressief voor mijn doen. Er zit gelukkig wel genoeg melodie in voor mij om te blijven luisteren. Verder doet het me wel wat aan Within Temptation denken (wat een compliment is hoor). De zangeres is zeker een waardevolle toevoeging aan het geheel. De Korg X5D zal zeker tot zijn recht komen binnen jullie sound! En als je daar op uit gekeken en geluisterd bent, kun je nog altijd overstappen op een Korg triton :)

Succes met de aanschaf als je er nog geen hebt :biertje:

Plankman heeft hem vandaag opgehaald uit Arnhem :D We hebben al enkele favoriete fabrieks presets, maar we zien veel werk in het verschied ;) Bedankt voor de complimentjes! We vinden melodische metal het mooist van alles.

thnx voor deze waardevolle tip! Ik heb sinds woensdag inderdaad de Korg in huis en bij het leren beheersen van dit apparaat is alle versimpeling van harte welkom !

De synth is echt een goede aanvulling vanwege de coole samples die het al van zichzelf heeft en vanwege de pitch band waarmee ik wat leuke solo's mee in elkaar ga proberen te prutsen :duivels:

Ook de combinatie van de een hammondsound met de piano op m'n yamaha psr-350 is ook zeer gelikt :biertje:

groet,

Plankman

Nog even een nieuwe vraagje tussendoor. Voor het editen hebben we alleen nog de kabel nodig die erbij hoort. Is deze gewoon bij de reguliere elektronica zaak te halen of moet hij echt van Korg zelf komen?

Het gaat hier dan om een AG-001 - PC Serial Cable.

Iemand enig idee?

is dat zo'n ps/2 naar com poort ding? die zijn wel gewoon te koop dacht ik. Je kunt ook gewoon een midi kabel gebruiken toch (5 polige din kabel van het onderdelenhuis werkt).
eventueel heb ik nog wel een midi in/out - joystickpoort kabel voor je, die kun je aansluiten op bijv. zo'n soundblaster kaart met een joystickaansluiting

Back