Hi Synthiaks... gefeliciteerd met je mooie aankoop!
De service manual van de CS-50 heb ik wel, maar ik denk dat je gewoon even moet kijken op deze pagina.
http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/yamaha/cs80/cautionary.html
Let op, lees vooral eerst de eerste pagina, dus de caution. Lijkt erop dat toenertijd nog niet zo moeilijk werd gedaan over ESD (of dat Yamaha graag reserve onderdelen wilde verkopen). Tegenwoordig ben je behoorlijk in de aap gelogeerd als je tijdens het stemmen je KAS (keyboard assigner) chip opblaast; die zijn amper te krijgen.
Het tunen van een CS-60 (en 50) is niet bepaald moeilijk (zelfs ik kon het

) MAAR je moet wèl precies weten wat je doet en netjes de werkvolgorde aanhouden. Lees even de manual op de site, en met behulp van onderstaande weetjes komt het vast goed... Zo niet, stuur me maar even een PB.
Je zult iedere stem apart moeten afstellen (meer daarover later), waarbij iedere stem een apart voiceboard is in de synth.
Synth openmaken, en dan zie je 8 identieke boards zitten aan je rechterhand bovenaan.
Ieder voice board heeft een behoorlijke hoeveelheid trimpots, dus even goed kijken in de manual welke trimmertjes je moet hebben. De trimmertjes stel je het best met een speciale trimsleutel (best lastig te krijgen, maar kijk eens bij Conrad).
Let op, gebruik niet (!) de schroevendraaier - ik heb begrepen dat dit erg slecht kan uitpakken voor jezelf en voor de synth.
Je zal in principe iedere voice over meerdere octaven moeten stemmen; beginnend vanaf de hoge tonen, en dan naar beneden werkend (dus 2', 4', 8', 16'). Allereerst zet je het referentievoltage bovenaan het keyboard, dan werk je de keyspan op het hoogste octaaf af, en vervolgens de keyspan met de onderliggende octaven.
Om de synth mooi zuiver (+/- 0,1 cent) te krijgen gebruik je een gitaarstemmer of (gratis) software.
Echt zuiver blijft-ie trouwens nooit, maar je kunt het allicht goed afstellen als je toch bezig bent.
Het grootste probleem bij het stemmen, is dat je niet duidelijk kunt weten welke voice je precies aan het tunen bent, behalve dan door zorgvuldig te tellen (!) vanaf het moment dat je 'm aanzet.
De 1e toets die je aanslaat is board #1, de 2e toets board #2, etc.
Maar! Dan met uitzondering van board 8, die alleen wordt getriggerd bij het vasthouden van de toets die je voor de 7e keer indrukte, en tijdens het vasthouden een 2e toets aanslaan en de 1e toets loslaten.
Als je dat niet weet, lijkt het alsof je 8e voiceboard dood is! Na 7 keer 'normaal' aanslaan ben je terug bij voice #1
In principe kan je je meestal beperken tot het afstellen van de VCO tuning.
Als al je stemmen zuiver zijn, kan je wellicht ook nog de VCA afstellen zodat iedere voice even hard klinkt
Dit volgens vrijwel hetzelfde principe, ook gewoon makkelijk te doen, een scoop is niet echt nodig.
Succes!