Yamaha cs60 service manual (tunen)

Status
Please reply by conversation.

synthiaks

Gepokt en gemazeld
Ik zoek de service manual of tips om mijn cs60 perfect af te stellen. Als iemand iets weet of heeft hoor ik het erg graag!

Hi Synthiaks... gefeliciteerd met je mooie aankoop!

De service manual van de CS-50 heb ik wel, maar ik denk dat je gewoon even moet kijken op deze pagina.
http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/yamaha/cs80/cautionary.html

Let op, lees vooral eerst de eerste pagina, dus de caution. Lijkt erop dat toenertijd nog niet zo moeilijk werd gedaan over ESD (of dat Yamaha graag reserve onderdelen wilde verkopen). Tegenwoordig ben je behoorlijk in de aap gelogeerd als je tijdens het stemmen je KAS (keyboard assigner) chip opblaast; die zijn amper te krijgen.

Het tunen van een CS-60 (en 50) is niet bepaald moeilijk (zelfs ik kon het ;)) MAAR je moet wèl precies weten wat je doet en netjes de werkvolgorde aanhouden. Lees even de manual op de site, en met behulp van onderstaande weetjes komt het vast goed... Zo niet, stuur me maar even een PB.

Je zult iedere stem apart moeten afstellen (meer daarover later), waarbij iedere stem een apart voiceboard is in de synth.
Synth openmaken, en dan zie je 8 identieke boards zitten aan je rechterhand bovenaan.
Ieder voice board heeft een behoorlijke hoeveelheid trimpots, dus even goed kijken in de manual welke trimmertjes je moet hebben. De trimmertjes stel je het best met een speciale trimsleutel (best lastig te krijgen, maar kijk eens bij Conrad).
Let op, gebruik niet (!) de schroevendraaier - ik heb begrepen dat dit erg slecht kan uitpakken voor jezelf en voor de synth.

Je zal in principe iedere voice over meerdere octaven moeten stemmen; beginnend vanaf de hoge tonen, en dan naar beneden werkend (dus 2', 4', 8', 16'). Allereerst zet je het referentievoltage bovenaan het keyboard, dan werk je de keyspan op het hoogste octaaf af, en vervolgens de keyspan met de onderliggende octaven.
Om de synth mooi zuiver (+/- 0,1 cent) te krijgen gebruik je een gitaarstemmer of (gratis) software.
Echt zuiver blijft-ie trouwens nooit, maar je kunt het allicht goed afstellen als je toch bezig bent.

Het grootste probleem bij het stemmen, is dat je niet duidelijk kunt weten welke voice je precies aan het tunen bent, behalve dan door zorgvuldig te tellen (!) vanaf het moment dat je 'm aanzet.
De 1e toets die je aanslaat is board #1, de 2e toets board #2, etc.
Maar! Dan met uitzondering van board 8, die alleen wordt getriggerd bij het vasthouden van de toets die je voor de 7e keer indrukte, en tijdens het vasthouden een 2e toets aanslaan en de 1e toets loslaten.
Als je dat niet weet, lijkt het alsof je 8e voiceboard dood is! Na 7 keer 'normaal' aanslaan ben je terug bij voice #1

In principe kan je je meestal beperken tot het afstellen van de VCO tuning.
Als al je stemmen zuiver zijn, kan je wellicht ook nog de VCA afstellen zodat iedere voice even hard klinkt
Dit volgens vrijwel hetzelfde principe, ook gewoon makkelijk te doen, een scoop is niet echt nodig.

Succes! :)

Bedankt! Het gaat me eigenlijk om het afstellen van het filter, resonantie, pwm en de envelope mods. Ik zal eens kijken hoe ver ik kom. Wat vco pitch betreft is deze cs60 superstabiel!!

Ah, al die dingen staan op de site die ik noemde.
Ik denk wel dat je dan redelijk handig met de scope moet zijn.
Op het moment dat ik lees "desolder xxx and measure yyy" etc. - dan haak ik echt af.
De gedachte, met een soldeerbout in m'n CS... :o:

Origineel geplaatst door Hanz
Op het moment dat ik lees "desolder xxx and measure yyy" etc. - dan haak ik echt af.
De gedachte, met een soldeerbout in m'n CS... :o:

Koekie joh, gewoon rustig aan werken en een antistatisch bandje dragen ;)

Ik kijk wel ffies. Heb menig synth goed afgesteld zonder scope. En als ik het niet zeker weet, blijf ik er gewoon vanaf.

Meer tips zijn altijd welkom, er zijn hier wel wat cs bezitters en er moeten er een paar bij zijn die het onderhoud zelf doen.

Gr,

David

Voor de CS heb je toch echt wel een scope nodig voor de calibratie. Vooral voor de filters en adsr.
Maar dat merk je wel zodra je de manual leest...

@Hanz
Je hoeft trouwens nies te desolderen voor de calibratie.
Dit kan wel als alternatief voor bv. externe triggering van de losse voice boards.

Ik heb net nog even wat procedures gelezen maar denk dat ik veel dingen toch wel met het gehoor af kan stellen.

Ik heb ooit een keer een Moog Sonic 6 afgesteld door alles op gehoor te doen. In de manual stond ook dat je een oscilloscoop moest gebruiken maar het is me toch gelukt om dat ding werkelijk perfect af te stellen.

Nu wil ik niet beweren dat ik daarom de cs ook wel even doe zonder oscilloscoop maar ik kan me niet voorstellen dat ik iets hopeloos verkloot door geen scoop te gebruiken.

Anyway, misschien zijn er mensen die me kunnen helpen of advies hebben.

De problemen die ik tegen ben gekomen zijn:

pwm lfo is geen mooie sinus maar lijkt meer op een blokgolf. De verandering van de pw gaat te plotseling.

Het lijkt alsof er bij de envelope sectie voor het filter één stem is met een te lange attack. Als ik dus een soort percussie / bas achtige patch maak met de filter env. is er één stem die geen lekkere punch geeft. de attack van deze stem staat volgens mij een klein beetje open ook al staat de schuif helemaal naar beneden.

de intensiteit van de positieve en negatieve modulatie van het filter op de envelope is ook verschillend per stem. (wat een zin:P )

Het probleem waar ik wel het meeste mee zit is het volgende:

Links heb je die schuiven waarmee je de filtertracking van het keyboard kan regelen (lpf&hpf)
er is één octaaf dat niet op deze schuiven reageerd. k vermoedt en hoop daarom ook dat het een los draadje is o.i.d.

Verder is hij qua pitch lekker strak en het volume van de stemmen is ook goed.

Tips en suggesties zijn bij deze van harte welkom!!

Status
Please reply by conversation.
Back