desktopsynth schoonmaken

sten

Ouwe rot
Heb een 2e hands desktopsynth gekocht en wil deze schoonmaken (knoppen en frontplate). Waarmee kan ik dit het best doen? De knoppen zijn allen plastic/kunstof. Een dagje laten weken in warm water + afwasmiddel ?

En de frontplate met glassex ofzo? De laklaag moet iig niet worden aangetast :)

Pas op met glassex. Dat spul is agressiever dan je denkt. Ik heb ook wel eens verf van een synth aan m'n poetsdoek gehad na een poetsbeurtje en dat is niet de bedoeling. Staat er niets in de manual welke middelen je niet gebruiken moet?

Ik maak zelf met enige regelmaat spullen schoon (heb van het weekend nog een Akai DPS-16 een opknapbeurt gegeven).

Ik probeer als regel altijd zoveel mogelijk te demonteren als dit eenvoudig is. In ieder geval de knoppen dus (gaan apart in een bakje met een warm sopje) en zo mogelijk ook de frontplate. Bij mijn MPC2000XL was dit bijvoorbeeld goed te doen en dan kun je dus lekker boenen zonder bang te zijn, maar bij bij de DPS-16 ging dit minder makkelijk. In zo'n geval dus maar met een (licht) vochtig doekje en een heel klein beetje zeepsop voorzichtig tussen de knoppen door schoonmaken. Let er op dat er geen vocht in het apparaat loopt (okee, ligt voor de hand) en als je heel zeker wilt zijn laat je het apparaat gewoon nog een dagje uitstaan na de schoonmaak.

Let er ook op dat er geen vocht meer IN de knoppen zet als je die terugplaatst. Droogmaken met een stukje keukendoek of anders even op de verwarming zetten (moet die niet te heet staan natuurlijk :D).

Ik gebruik meestal gewoon Dreft en een simpel vaatdoekje; het apparaat moet wel bijzonder smerig zijn wil het daarmee niet lukken. Agressieve middelen NOOIT gebruiken want daar krijg je spijt van. Kunststof kan oplossen, letters losweken, enz. Glassex ook niet doen dus.

Succes!

Back