Roland EM 15 toets niet meer aanslaggevoelig

Marcel_lanaken

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb een Roland EM 15 keyboard.
Nu is er 1 toets die niet meer aanslalggevoelig werkt, deze geeft alleen volle sterkte.
Mijn vraag is nu heeft er iemand ervaring met zulke dingen. Kan ik als beetje technieker daar zelf aan beginnen?
Zou er iets stuk zijn of helpt meestal een nazicht?

Dank bij voorbaat voor uw eventueel antwoord.

Marcel.

Dat kan je best wel zelf doen.
Het rubber toetscontact dient te worden vervangen.

Heb ik ook eens gedaan bij een yamaha keyboard. Al waren die rubberen matjes best wel prijzig.
Ik geloof dat ik toen iets van Fl 80 voor betaald heb. maar ik heb niet echt ver gezocht naar die dingen.

Succes!

Ik heb dat keyboard ook. Je kan het bij Roland laten herstellen.

Hoe lang heeft het geduurd vooraleer het stuk ging, want je maakt me bang :confused:

Hallo,

Even antwoorden naar Mike: Meppel ligt een beetje te ver, ik woon vlakbij Maastricht.
Een antwoord naar Nicolas 2000: het keyboard is iets ouder dan 3 jaar en slechts enkele uurtjes per week gebruikt.
Het is mijn dochter die erop speelt.

Als ik in het weekend tijd vind dan doe ik het keyboard open...

Groeten,

Marcel

Ok.

Maar gebruik absoluut geen contactspray of iets dergelijks.
Dan kun je namelijk je keyboard meteen naar de schroothoop brengen en dat is doodzonde.
Gewoon een droog wattenstaafje is vaak al voldoende.
Jammer dat je niet in de buurt woont.
Ik los het graag voor je op.

Veel suc6,

Greetz,

Mike

Heeft iemand toevallig ook een tweak voor de EM-15 die geen nadelige korte- opf langetermijngevolgen heeft om de toetsaanslagen iets stiller te maken? Ik heb het dan niet over de klank, maar het getik als je speelt :).

je kunt overal stukken katoen tussen stoppen en kauwgom aan je toetsen plakken, maar of je er blij van wordt... (denk het niet!). Sommige toetsenborden maken nou eenmaal wat meer geluid. Liever dat, dan dat het speelt als een spons, toch?

Marcel, misschien een idee om het keyboard af te dekken onder een stofhoes als je 'm niet gebruikt? houdt een hoop vuil weg hoor...

Ik had gedacht aan een reep stof onder de cutout in de toetsen (een beetje zoals die strook fluwijn vooraan bij pianotoetsen :)). Deze moet dan dik genoeg zijn om op het einde van de slag te dempen, maar mag aan de andere kant niet zo dik zijn dat ik riskeer mijn toetsen te verbuigen of breken.

Denken jullie dat dit een goed idee is? Wat zijn jullie gedachten erover? Als ik speel is het toetsengeklik namelijk even luid als de muziek...

Hallo vrienden,

Deze namiddag heb ik het keyboard open gevezen, de toets eruit genomen en het gummietje van het contact een beetje "gemasseerd". Ik bedoel hiermee dat ik heb geprobeert er een beetje in te blazen enzo.
Alles werkt weer naar behoren, laten we hopen dat het nu ook zo blijft.
Nogmaals bedank voor uw advies en tot genoegen.

Marcel.

een al wat ouder topic (getuige de datum..) maar nog steeds bijzonder nuttig, heb een roland e70 op de kop kunnen tikken, had echter op f2 de aanslaggevoeligheid verloren, gezocht op google en kwam deze thread tegen, heb vanmorgen het apparaat uit elkaar gehaald, het klavier gedemonteerd en drukcontacten schoongemaakt, en printplaten gereinigd, daarna ook gelijk het hele binnenwerk maar even meegenomen... resultaat: helemaal klaar, kosten € 0,= en heel veel genoegdoening dat ik het zelf heb 'geflikt'.....

een al wat ouder topic (getuige de datum..) maar nog steeds bijzonder nuttig, heb een roland e70 op de kop kunnen tikken, had echter op f2 de aanslaggevoeligheid verloren, gezocht op google en kwam deze thread tegen, heb vanmorgen het apparaat uit elkaar gehaald, het klavier gedemonteerd en drukcontacten schoongemaakt, en printplaten gereinigd, daarna ook gelijk het hele binnenwerk maar even meegenomen... resultaat: helemaal klaar, kosten € 0,= en heel veel genoegdoening dat ik het zelf heb 'geflikt'.....
Als je hem uit elkaar had liggen had je beter alle toetsen schoon kunnen maken met contactspray en goed laten drogen dan gaat weer heel lang mee.

Dan heb je het topic niet goed gelezen. Contactspray wordt juist afgeraden.

Alcohol van de apotheek (IPA), een propere gom, wattenstaafjes, keukenpapier. En dan nog spaarzaam qua kracht en hoeveelheid. Als je materiaal wil gebruiken dat niet in voorgaand lijstje staat, ben je verkeerd bezig.

Dit in de veronderstelling dat het probleem (zoals vaak) gewoon vuil is op de rubbercontacten en/of de printplaat eronder.

Let op: je moet op tijd stoppen met het reinigen van de rubbercontacten. Er blijft zwart van komen, maar dat is al snel geen vuil meer maar gewoon het geleidend rubber!

Back