Uitwerken van trance riffjes/accoorden

sten

Ouwe rot
Misschien een beetje een rare vraag;
Ik heb vaak een beetje moeite met het uitwerken van goede pakkende trance riffjes en accoorden (terwijl ik meestal leuke ideeen in mijn hoofd heb).

Mijn muziektheorie-kennis is matig tot redelijk denk ik (ik weet een beetje welke "basis"accoorden er zijn (majeur, mineur, etc) en de rest doe ik op gevoel). Ik zie echter geen (accoorden-) logica in de sequenses en riffjes die goed in het gehoor klinken.

Heeft iemand tips waar ik veel aandacht aan zou moeten besteden (oefeningen, studie) zodat ik wat makkelijker uit de voeten zou kunnen met melodieuze (trance) riffjes/sequenses/accoorden !?

Een arpeggiator is gaaf wanneer je tegelijk een octaaf hoger programmeert bijv tegen de maat van het echte riffje. Zo kan je deze tonen er in en eruit draaien met je cutoff; een lfo op de cutoff is dus extra cool dan!

Met accoorden; ik snap er niks van, maar op een of andere manier gaat het niet om de noten maar om de verhouding tussen de afstand van de noten.... zo doe ik het altijd; wordt meestal jazzy dan; ik moet erbij zeggen dat ik uitermate slecht ben in melodie....... dusse...

Zijn er nog leuke dingen te doen met een arpeggiator ? De arpeggiators die ik in mijn NordRack 2 en Microwave XT heb zitten hebben niet echt veel te bieden. Althans, ik heb er nog weinig leuke dingen mee kunnen doen.
Of kan ik beter de arpeggiator van Cubase gebruiken !?

Origineel geplaatst door sten
Zijn er nog leuke dingen te doen met een arpeggiator ? De arpeggiators die ik in mijn NordRack 2 en Microwave XT heb zitten hebben niet echt veel te bieden. Althans, ik heb er nog weinig leuke dingen mee kunnen doen.
Of kan ik beter de arpeggiator van Cubase gebruiken !?

nou die arp van de nord is gewoon de standaard kan je opzich wel leuke dingen mee doen alleen is hij helaas niet syncen aan de midiclock.

Zelf gebruik ik nooit een arpeggiator. Ik heb het idee dat ik dan niet genoeg eigen controle meer heb in m'n compositie. Het kan wel erg handig zijn om te testen wat een leuk accoord is natuurlijk ;)

Wat je zou kunnen proberen is starten met de basisnoten die je in je hoofd hebt, in je sequencer te stoppen. Maak met deze basistoon (plus dezelfde noot een octaaf hoger) en lekker lopend riffje.. heb je wat ritmegevoel voor nodig :) dat valt niet echt uit te leggen... Pak daarna je octaaf hoger liggende riff en plaats die op de noten waar je denkt dat ze goed klinken... ga iig door tot je tevreden bent :)

Op deze manier werk ik ongeveer meestal...

Origineel geplaatst door EDP

nou die arp van de nord is gewoon de standaard kan je opzich wel leuke dingen mee doen alleen is hij helaas niet syncen aan de midiclock.

tuurlijk is die wel te syncen aan de midiclock. Gewoon naar special menutje gaan, dan naar nummer twee (1 is voor de LFO1) en dan kun je de sync instellen van 1 tot 7. De knop van de arp/lfo speed moet dan wel langzamer staan dan de syncsnelheid anders klopt het niet, dus als je hem gewoon helemaal naar links draait moet 'ie het doen.
Verder is het idd gewoon een standaard arp, maar toch gebruik ik 'em best veel, al is het maar om melodie ideetjes op te doen.

Ik geloof trouwens niet dat de arp in Cubase erg veel meer te bieden heeft.

wat ik altijd doe is een beetje een standaard arp maken bijvoorbeeld de volgende:

** ** **** ** **

dan op 1/16 zetten en op 140 bpm ofzo

dan zorgen dat de noten elkaar opvolgen, dus geen accoorden, maar een noot per step...

dus als je een c en een g zou spelen

cg cg cgcg enzovoort

en dan pak ik meestel aan lage noot een een noot die 2 octaven hoger ligt

zie volgende voorbeeld

2x 16 maten lang c2+c4 en dan 16maten c2+f4 en dan 16 maten c2+e4....

en dan verder wat spelen met accoorden zo. Als je maar een leuke arp hebt, maakt niet uit of hij standaard is of niet......dan inderdaad gewoon spelen met accoorden en kijken of het leuk klinkt.......tis meer een kwestie van gevoel.......en geloof me, ik zit soms weken te kloten voordat ik zo'n lekker melodietje heb, waar je van dat heerlijke kippevel van krijgt.....Het gaat niet zozeer om de noten/accoorden op zich, maar het gaat om het samenspel en de opeenvolging van elkaar. Blijf net zolang proberen met accoorden totdat je de juiste opeenvolging hebt gevonden en dan het hele zaakje opnemen en vastleggen! :)

Origineel geplaatst door King of Snake

tuurlijk is die wel te syncen aan de midiclock. Gewoon naar special menutje gaan, dan naar nummer twee (1 is voor de LFO1) en dan kun je de sync instellen van 1 tot 7. De knop van de arp/lfo speed moet dan wel langzamer staan dan de syncsnelheid anders klopt het niet, dus als je hem gewoon helemaal naar links draait moet 'ie het doen.
Verder is het idd gewoon een standaard arp, maar toch gebruik ik 'em best veel, al is het maar om melodie ideetjes op te doen.

Ik geloof trouwens niet dat de arp in Cubase erg veel meer te bieden heeft.

uhhh cool!!! waarom denk ik dan al die tijd dat het niet kon?

naja thanks voor de tipigg!:)

Back