Wat doen ze er toch mee?

Lennox

work in progress
je ziet ze vaak genoeg, synths waar knoppen zijn afgebroken, vol krassen en deuken zitten, goor zijn, andere kleur, een geur waar je U tegen zegt, geverfd etc. etc.

Het ligt er aan maar ik kan mij er behoorlijk aan storen, koop dit soort dingen ook niet snel (tenzij een naar paardenstal ruikende CS80 :{ ) , een keer een synth gekocht (in het schemerlicht) die later vergeelde toetsen van het roken had..

Wat is de meest toegetakelde synth of piece of hardware die je hebt?

Mijn allereerste synth, de Juno106.
In die tijd trad ik nog vaak op met groepjes, wekelijks wel ergens.
Ik had geen kist daarvoor en plaatste die voorzichtig achteraan in de auto. Maar dikwijls 'hielpen' we mekaar bij het inladen en het gebeurde wel regelmatig dat ik (na het halen van een ander stuk) zag dat men een microstatief of zo gewoon daar bovenop had gekeild. :(
Ook OP het podium gebeurde wel vanalles. Er is ooit een pint bier over uitgegoten door een zatte toeschouwer (in café's sta je heel dicht bij het publiek). En 1 keer was onze zanger zo heftig aan het bewegen dat hij mij EN mijn synths gewoon omver liep! Alles de grond op!

Wel, de Juno ziet er dus niet meer uit. Krassen alom, ook 2 stemmen kapot (maar dat zou wellicht zo ook gebeurd zijn) Maar geen knoppen of sliders stuk! Dus toch degelijk materiaal feitelijk. :)

hehe doet met denken aan t-raumschmiere.. die met zn synths op de speakers stond te hakken terwijl ie boven op zn mengtafel alle faders dr af stond te trappen :D

die heeft elk optreden nieuwe gear nodig volgens mij

nah das toch allemaal gehuurd :D

Mijn lelijkste bak is de korg 707... Ik ben ook voornemens om dit dingetje te pimpen :D.

-C-

Standaardprocedure bij ons voor 2dehands spul is bij thuiskomst eerst een flinke poetsbeurt om al die gore korsten er eens af te halen :)

M'n 909 is ook niet de mooiste, scheuren, krassen en deuken en de volumeknop miste (nou ja nu mist dus m'n 707 volumeknop :P ), die hebben ze zeker al eens laten kletteren =(

Ander slachtoffer is de 303 van m'n broer, waar de verf er gewoon vanaf gecutofft is :D

Helaas is bij mijn NordLead de mooie rode kleur er ook al een beetje af gepitchbend (eigen schuld :P )

bij mij me tb303 die geen verf meer heeft bij de bovenste 5 draaiknoppen en een arp odyssey welke gewoon battered is .. toetsen schots en scheef 1 afgebroken .. schuiven die afgebroken zijn en slecht schuiven ..

in de tijd dat ik nog veel defecte spullen kocht voor reperatie en restauratie kwam ik de raarste dingen tegen. je maakt een synth open en er zitten 7 vulpennen in of je vind een sigaret of pleisters en dan heb ik het niet eens over de buitenkant van zo'n apparaat. ik heb wel eens uit een kelder bij iemand een ms20 en een tr808 mee genomen in die hebben in het water gestaan en eigenlijk alles kon ik zo weggooien want het metaal was uitgezet het waren roestbakken geworden. ik heb ook een mc303 gehad die was tijdens een ruzie als hulp middel gebruikt voor de aanval en dan een tr909 die van een kast is gevallen tijdens een verjaardag partij daar was geen redden meer aan. een juno 106 waar een knop door de printplaat is gedrukt of hoe vaak ik niet een synth heb gehad dat de pitchbender is afgebroken of de de schuiven volledig weg zijn.
het gebeurd vaker als je denkt en dan zijn er altijd van die handige harry's die het wel even zelf kunnen maken of modificeren en dan gebeuren ook nog wel eens van die dingen die je niet wil mee maken zoals niet alle schroeven losmaken en trekken de synth met alle geweld uit elkaar gevolg kan je zelf wel bedenken. ik heb zat synth en andere studio apparatuur hier gehad die ik maar direct sloopte. ik zal maar niet praten over de oberheims, arp en sequentials...... ach het heeft ook zijn voordelen dat er zo weer onderdelen zijn voor al het vintage spul en die verkopen goed. ik heb uiteindelijk zelf leuke spullen aan over gehouden. en nee ik heb geen onderdelen meer voor de verkoop kijk maar op http://www.vintageplanet.nl/index.html en de rest blijft bij mij thuis in doosje liggen.:D

is dat jouw site matrixx ?? tering wat een partij parts .. zou bijna 2 odyssey toetsen van je kopen ..

Ik had lange tijd een Hammond C5 stage. Is misschien geen synth, maar dat ding was zo oud en toegetakeld. Het hout was verrot, de toetsen waren geel en de leslie (L of A 100) kon niet meer uit zichzelf starten. Voor een concert moest ik de horn een duw geven zodat ze begonnen te draaien. En het ding overstuurde gewoon altijd:) :halleluja heerlijk :halleluja

Dan valt 't bij mij nog mee: 'n minikorg 700s met gaten van een verwijderde mod, met 'n soort fietsband-rubber-gerepareerd knopje, zijpanelen met gaten op plaatsen dat je denkt: wat wou je daar insteken dan? En m'n prodigy mist vier witte knoppen en stonk naar de wiet bij aankoop. Bovendien moet je weleens een beetje douwen op de LFO-golfvorm-keuzeknop voordat ie moduleert... Ach ja, 't heeft ook zo z'n charmes: bij mij mogen de uitgewoonde synths lekker genieten van hun oude dag. :engel:

Mijn eerste synth-je was een Korg Poly800. Ik ging vanuit Landgraaf naar Amsterdam om dat beestje op te halen. Kom ik daar, blijkt ie helemaal blauw geverfd te zijn.. Maar ja, niet voor niets 2 en een half uur in de auto gezeten, toch maar meegenomen...

Daarnaast ook nog eens een Roland RA-90 gekregen bij een ruildealtje, deze was helemaal met kit en lijm besmeurd, hij had hem in een rackje ingekit/lijmt... de grapjas..

hier een hele slechte foto van de nog slechter geverfde poly800:

poly800.jpg

ooit een orgel uit iemands schuur meegenomen, hij lag helemaal uitelkaar, dus eigenlijk zo goed als een berg losse onderdelen met een rijtje toetsen. Het geinige was dat als je de stekker in het stopconact deed het rode aanlampje nog wel keurig ging branden!

Ooit heb ik hem verwerkt in een Sinterklaas surprise...................:)

Nord Micromodular: verf een beetje afgesleten (maar dat is niet de rode poedercoating, maar wat er daar nog op zit). Ik had eens het idee om het ding helemaal blank te schuren en 'm dan te laten verchromen, maar dat is schijnbaar een beetje duur, en ik weet ook niet wat er dan aan dikte bij komt. Zwart spuiten is ook een optie, het ding kost niks en de 4 knopjes spreken voor zich, maar spuitverf slijt ook. Gewoon voor het "wtf is dat voor een ding"-gehalte.

Korg TR-Rack: rechtse rackoor was een beetje gebogen, weer teruggezet, niks aan de hand.

M'n eigen Yamaha W5 : door het pitchbenden en modwheelen is het plastic naast de wheels glad geworden.

AN1x: ruikt nog een beetje naar sigarettenrook, moet 'm nog eens schoonmaken (maar wel voorzichtig, want het schijnt dat 't nog al gauw gaat afgeven).

De rest is gloedjenieuw of heeft geen bijzondere dingen... behalve de Juno-60 misschien, daar zit bovenop een bescheiden deukje.

Origineel geplaatst door Yoozer
Nord Micromodular: verf een beetje afgesleten (maar dat is niet de rode poedercoating, maar wat er daar nog op zit). Ik had eens het idee om het ding helemaal blank te schuren en 'm dan te laten verchromen, maar dat is schijnbaar een beetje duur, en ik weet ook niet wat er dan aan dikte bij komt. Zwart spuiten is ook een optie, het ding kost niks en de 4 knopjes spreken voor zich, maar spuitverf slijt ook. Gewoon voor het "wtf is dat voor een ding"-gehalte. ...

Ken je deze?

http://nm-archives.electro-music.co...ng_Threads/Folder/PaulMicroPaint/@u!Paint.htm

Helaas nog steeds een drie dubbele pagina, dus hij laadt langzaam, maar het is een optie ;)

Wout

Ik had een Korg 01/w die aan het einde van zijn dagen geen displayverlichting meer had, een afgebroken pitch/modulatielever had en onder de krassen zat (zelfde verhaal als Hermax; geen flightcase, maar altijd "voorzichtig" bovenop de stapel bandzooi gestaan in de aanhanger. Toch iemand heel blij kunnen maken, aangezien diegene Jarre-sounds spaarde (dus de synths die de goede man ooit gebruikt heeft), en ik hem wegdeed voor een zacht prijsje ivm de staat. Op het moment ziet alles in mijn studiootje er eigenlijk best netjes uit :)

Heb al een lading aan zwart geschilderde analoogjes voorbij zien komen...in de jaren 80 was iedereen doom en the cure dus alles wat er als hout uit zag moest zwart....Ook eens een pro soloist gekocht die op een orgel stond die in de fik vloog toen ie werd aangezet!!!! haha heel de kamer vol rook....verder heb ik een Moog Taurus zonder poten en helemaal in stukken aangeschaft en zo mooi opgeknapt (met dank aan P5 voor het opmeten van de poten) dat ie in Interface magazine terecht is gekomen...Het leukste wat ik in een orgel voor onderdelen heb gevonden toen ik hem opemaakte is een zilveren tientje....Is nu mijn gelukstientje..
Op zich kom ik meer goede instrumenten tegen dan slechte...

Origineel geplaatst door crx303
Standaardprocedure bij ons voor 2dehands spul is bij thuiskomst eerst een flinke poetsbeurt om al die gore korsten er eens af te halen :)

M'n 909 is ook niet de mooiste, scheuren, krassen en deuken en de volumeknop miste (nou ja nu mist dus m'n 707 volumeknop :P ), die hebben ze zeker al eens laten kletteren =(

Ander slachtoffer is de 303 van m'n broer, waar de verf er gewoon vanaf gecutofft is :D

Helaas is bij mijn NordLead de mooie rode kleur er ook al een beetje af gepitchbend (eigen schuld :P )

ha ha ha jullie hebben echt ACID in jullie handen :D

Origineel geplaatst door Yoozer
AN1x: ruikt nog een beetje naar sigarettenrook, moet 'm nog eens schoonmaken (maar wel voorzichtig, want het schijnt dat 't nog al gauw gaat afgeven).
Absoluut waar! Zelfs water met wat natuurazijn (ik heb de mijne redelijk vies gekregen, maar voor 177,50 euro hoor je mij niet hard klagen }:|) is al te agressief.

Zelf een Roland U-20 gekocht waarvan lang niet alle toetsen het deden. Na openmaken leek het ding tijdens een strandfeest gebruikt: toch wel wat zand uit dat apparaat gehaald. Verder was de laaklaag op veel plaatsen versleten en waren de toetsen ook nogal smerig en bekrast. Ik heb de metaaldelen en de toetsen opnieuw gespoten. Nu nog de toetsen daadwerkelijk repareren, maar daar ben ik al een tijdje niet meer aan toe gekomen... Ach, ik kreeg er ook nog een aantal Roland-kaarten, waaronder de M-256E en SN-U110-Orchestral String, en standaard bij voor een erg zacht prijsje :)

Mijn MS20 is ooit blijkbaar door een Roland fanaat "gepimped"... op de achterkant is een enorme Roland sticker geplakt, met daaronder nog in kleine lettertjes "Jupiter 4" er bij geverfd/gespoten. Het Korg logo is ook van de voorkant afgekrabd.

De lol van deze make over ontgaat me een beetje, maar in ieder geval kon ik 'm dus voor aanzienlijk minder meenemen dan een niet gepimped/verpeste versie.

Oh ja, en toen ik 'm openmaakte voor een schoonmaakbeurt vond ik er twee grote dode spinnen in (en natuurlijk spinnewebben).

Back