Studie: Sonologie of Audio/Sound Design?

ez`

.:.
Na al die jaren ploeteren krijg ik binnenkort, als alles goed gaat, m'n VWO-diploma. Eindelijk kan ik iets gaan leren wat me ECHT interesseert. Aangezien ik 90% van m'n vrije tijd besteed aan tracks schrijven, synths programmeren, kloten met MaxMSP en C++ DSP leek het me 't beste om te kiezen voor een studie die aansluit op die dingen waar ik me nu veel mee bezig houd.

Na een tijd rond te hebben gezocht op internet en allerlei 'informatie'-brochures van verschillende universiteiten en hogescholen te hebben doorgespit kwam ik uiteindelijk uit bij twee verschillende plekken: Den Haag en Utrecht.
In Utrecht lijken de studies 'Audio Design' en 'Sound Design' me erg interessant, met name 'Audio Design' vanwege de meer technische focus. In Den Haag heb je het conservatorium, waar je Sonologie kan studeren, wat mij ook een interessante studie lijkt.
Het liefst leer ik meer over de techniek achter digitale maar ook analoge synthesizers (ik begin binnenkort aan het bouwen van een Paia P9700S 'DIY' modular) en het ontwikkelen van audio soft- en hardware. Uiteindelijk lijkt het me fantastisch om sound design/soundtrackwerk voor games en films te doen, maar dat zie ik later wel.

Mijn vraag is nu: heeft iemand hier ervaring met één of meerdere van deze drie studies? Hoe zijn deze studies nou in de praktijk (heel wijs wordt je niet van al die informatie-brochures), is Sonologie bijv. meer op (experimentele) compositie gericht of juist meer op het ontwerpen van bijzondere interfaces? Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Audio Design en Sound Design.. en raden jullie deze studies eigenlijk wel aan? Heeft het conservatorium in Amsterdam ook een Sonologie afdeling (ik woon namelijk zelf in Amsterdam)? Etc... alle tips zijn welkom... en als jullie nog een goed alternatief voor een (technischere) electronische muziekstudie weten, dan hoor ik 't graag.

-Ezra

Kijk ook eens bij Den Haag naar de afdeling 'Beeld en Geluid', een samenwerking tussen KonCon en KAB.

Wout

Er is een hele uitgebreide Sonologie thread!!!

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=44236

Verder is binnenkort de open dag!

Waar je zogezegd 90% van je tijd mee bezig bent sluit prima aan aan wat we op sonologie doen, het zit alleen in Den Haag. Mocht je vragen hebben of een keer langs willen komen ik hou me aanbevolen, PB of mail maar!

Back