s3000xl 1.5 vs. 2.00

Daredevil

Stamgast
Ik heb een Akai s3000xl
met versie OS 1.5 (hardware chippie)

Maar ik heb ook een chip met versie 2.00 erop.

Wat is het verschil tussen deze twee OS'sen?
Kan ik die 1.5 chip vervangen met die 2.00 chip in me akai?

mvg.

Als het om dezelfde soort eprom gaat wel.
(ik neem aan dat er OS 2.0 op staat?)

Os 2.0 ondersteund SCSI beter in alle opzichten.

Waarom zit die OS 2.0 Eprom er eigenlijk los bij?
Vorige eigenaar niet meer aan toe gekomen?

Die 2.00 eprom had ik voor 5 euro gekocht van iemand.
(ter plekke op een live-gig)
DIE S3000 van die gast was naar de mallemoer en ik mocht die 2.00 chip voor een luttele 5 hebben :)
Ik wist dat ik zélf v1.5 had :)

Maar kan ik nu die eprom gewoon in me akai proppen?

Origineel geplaatst door mikemix
Als het om dezelfde soort eprom gaat wel.
(ik neem aan dat er OS 2.0 op staat?)

Os 2.0 ondersteund SCSI beter in alle opzichten.

Ja er staat op :

S3000XL
V2.00

1997 AMD.

En er is verder geen geluidsverschil tussen die 2.00 en 1.5?

Origineel geplaatst door Daredevil

En er is verder geen geluidsverschil tussen die 2.00 en 1.5?

Nee.

Let wel, het moet een Eprom zijn voor de S3000XL
en niet voor de S3000.

Ik las trouwens een tijd geleden iets dat jij persoonlijk de s3000cd of s3200cd (ofzo)
verkoos boven alle andere akai s-types.

waar ging dat ook alweer over en welke types bedoelde je ook alweer precies?
Afentoe raak ik in de war van al die s3000cd -xl 2300 bla bla ik hou ze niet uit elkaar

Ik vroeg me dus af waarom ook alweer je de akai sxxxxx beter vond klinken etc.

mvg.

zet je wel de eprom goed er in anders hebje kans dat je je s3000xl als nog stuk maakt. je kan het altijd proberen om hem er in te stoppen denk niet dat er veel mis kan gaan tenzij je hem er verkkerd om erinzet. als je het zeker wilt weten kan je boemtjak mailen die heeft nog een eprom lezer/brander die die chip kan uitlezen en evt de 2.0 versie er op kan branden. als je het zelf niet kan wil ik evt ook wel kijken voor je.

de ondersteuning van 2.0 is voornamlijk voor het scsi gebeuren al heb ik in het verleden ook met 1.5 via scsi gewerkt maar dat werkt niet zo lekker.

tussen de samplers zitten wel verschillen de s2000xl,3000xl en de cd3000xl klinken bijna het zelfde de andere series zitten nog wel wat klank verschil tussen. het ligt er een beetje aan wat je er mee wil gaan doen met de sampler. is het alleen maar om een sample te triggerren zou ik me niet zo druk maken wil je hem als synthesizer gaan gebruiken dat kan ook maar dan zou mijn voorkeur naar een andere akai gaan of zelfs naar een emu. maar op zich is de s3000xl niet verkeerd wat mogenlijkheden betreft bv via scsi maar het is ook niet de top sampler. ik kan je wel het verschil tussen jou s3000xl en de s3200xl laten horen. maar ik denk dat je beter lekker creatief er mee bezig moet zijn.

Ik doe het uit veiligheidsoverwegingen maar niet.
Die 2.00 eprom blijft er lekker uit. Ik heb die chip trouwens alweer beloofd aan iemand die
ook een akai s3000xl heeft. Ik heb em gewaarschuwd en hij zegt dattie meer ballen heeft dan mij.

Trouwens, ik heb de akai zelf net te koop gezet onder aangeboden: :P

Ik heb het geld nodig, en ben toch nog niet zo fanatiek bezig met synths en samplers.
Ik hou het voorlopig op een akoesttisch drumstel en binnenkort een gitaar :P

Back