Yamaha PLG150-VL / BC3 breath controller

Ik heb een breath controller aangesloten op m'n CS6x en 2 AN boards.
Over de combinatie met een VL bordje kan ik je dus niets zinnigs zeggen.

Het kan handig zijn en is wel grappig om mee te werken, maar je moet er wel de nodige tijd in stoppen om er mee vertrouwd te raken.
Ik gebruik hem wel om filterinstellingen mee te veranderen, maar het heeft een tijd geduurd voor ik dat met enige nuance kon. In het begin was het alles of niks en na een kwartier verkrampte wangen.
Na enige oefenig werd dat wel beter, maar sinds ik een PhotonX25 MIDI controller heb en een effect pedaal, geef ik hier toch de voorkeur aan.

groet

Tom

Origineel geplaatst door Tom 32
Ik gebruik hem wel om filterinstellingen mee te veranderen, maar het heeft een tijd geduurd voor ik dat met enige nuance kon. In het begin was het alles of niks en na een kwartier verkrampte wangen.

:D Dat ken ik. Bleek dat ik de BC3 niet goed had ingesteld (offset + gain), daarna hoefde ik niet meer keihard te blazen

Heb een VL1 samen met een BC-2 breathcontroler.
Wat Tom al zegt, het is vooral een kwestie van oefenen om het goed in de vingers / wangen te krijgen.
Bij een 'gewone' synth moet je breath control vaak mappen aan een parameter, waarbij het snel vrij onnatuurlijk wordt en een geforceerd effect geeft .... breath control over het filter of iets dergelijks...

Bij een VL synth is het toch anders, omdat de breath control daar op de een of andere manier veel natuurlijker is opgenomen in de synthese. Het is dus vrij intuitief (maar nog altijd niet makkelijk) om een instrument op de VL1 te leren bespelen. Zo moet je het ook echt zien: iedere patch op een VL synth is gewoon een ander instrument.

En als je het eenmaal door hebt, dan begin je pas te waarderen wat breath control met je spel doet... je leert aandacht te geven aan dingen waar je vroeger nooit op lette, met name frasering van een serie noten wordt gewoon heel anders, omdat je het met een beperkte hap lucht moet doen... speel je een fluit met je vingers, dan zou je oneinding door kunnen spelen.
Ook zorgt breath control er (mits goed gemapt, bijv. zoals in de Full Control banks die je op internet kan downloaden) voor, dat de klank van je instrument kan mee veranderen (bijv. door subtiel harder te blazen kan je een fluit "overblazen").
Dat maakt het allemaal net wat levendiger en minder statisch.

Om je een indruk te geven... Shakuhachi
Sorry voor de enorme bak reverb - ik vind het gewoon lekker... :D

Het aanblazen.
Ik sla een noot aan op het keyboard, maar je hoort nog niets.
Ik blaas zachtjes... je hoort de lucht door de pijp suizen.
Ik blaas harder, en er ontstaat genoeg 'luchtsnelheid' om een toon uit de fluit te krijgen.

Het 'flutteren' (tong effect, denk ik) doe je met aftertouch - dat had ik in het voorbeeld wat subtieler moeten gebruiken.
De pitchbender controleert bend, maar net zoals het op een fluit zou werken, je hebt algauw een 'snap' naar een toon van een octaaf lager.... dat hoor je een paar keer in die track.
Modwheel 1 doet de 'tremolo', dus het moduleren van de aanblaas-hardheid, dat hoor je helemaal op het eind.

Ik vind de voorbeelden wel overtuigend klinken....:okdan:

Mooie Shakuhachi Hanz!!

Leuk om te weten is dat shakuhachi Japans is voor 54 cm. (1,8 shaku (ca. 54,5 cm))
Wat kan taal toch eenvoudig zijn. :okdan:

When I want sax... I call Yamaha... ;)

Attachments

• sax.mp3
    369,4 KB · Bekeken: 104
Origineel geplaatst door Sjaak
Hanz, thx, dat is nuttige info. Zeg, is die VL1 qua sound een beetje vergelijkbaar met de monofone PLG150-VL?

Nou nee, echt niet...PLG150 is een plastic bekertje vergeleken met de 24 karaat goud Vl1...

Origineel geplaatst door Vl1
Nou nee, echt niet...PLG150 is een plastic bekertje vergeleken met de 24 karaat goud Vl1...

Heb eea gelezen op SoundOnSound. Over de PLG150-VL is niet heel veel te vinden, maar als ik het goed begrepen heb is tie qua synth engine gelijk aan de de VL70m...right? Dus monofoon, daar waar de VL1 wat geavanceerder is (oa dual mode) en dus beter klinkt. Moet zeggen dat ik de PLG150-VL demo gewoon goed vond

http://www.yamahasynth.com/products/plg150vl/demosong.html

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/download/mp3/10_musical_instruments/synthesizer/plugin_boards/PLG150_VL/index.php?country=uk

Ja is gelijk. De Vl in de EX5 is een Vl7, en je hebt de gewone Vl7 ook nog. Deze zijn echt veel beter dan de Plg en de Vl70, dus je kan eventueel beter een van die kopen...

Back