Geluid Rammstein du Hast -> Motif 6

Ronnie

Stamgast
Oke mensen help!!

Ik heb een Yamaha Motif 6 ( ook nog een Roland XP-80 )
We spelen nu het nummer Du Hast van Rammstein...
ik kan de sound niet zo krijgen...
Heeft iemand voor mij misschien Sound gebouwd op de Motif? Kan diegene dan stapsgeweis uitleggen hoe ik die sound zo echt mogelijk krijg??

Helaas heb ik even geen Rammstein bij de hand.. maarrrr - je Motif heeft een sampler. Kun je die niet veel beter gebruiken om het geluid op te nemen/na te maken? Een Motif kan behoorlijk veel, maar er zijn grenzen aan reguliere sample-based synthese; daarom kun je met de sampler compenseren.

Dit is overigens niks nieuws; mensen met workstations gebruiken het ding vaak genoeg (in een band) om complete stukken op te nemen en weer af te spelen - het is wat betrouwbaarder en makkelijker te bedienen dan een CD-speler ergens achter in een rack.

Okee, daarnet even Du Hast opgezet. Het begin-geluidje kun je het beste namaken op de volgende wijze:

1) start met een geinitialiseerde patch. Zet element 1 aan; alle overige elements uit.
2) gebruik voor Element 1 een multisample van Mellotron strijkers (vaak afgekort tot TronStrg - loop de bestaande patches na en kijk of er iets dergelijks in zit). Kijk ook even naar wat er in de preset genaamd C14 / 118 / "Old String" zit; dat klinkt zo alsof 't wel een Mellotron kan zijn :).
3) Bij Filter EG, zet de "invloed" van de envelope op 0. Zet de cutoff ergens op 70-80. De filter cutoff moet dus constant blijven. Zet er een hele zwakke resonantie op - 10 of 15 op z'n hoogst.
4) Bij Amp EG, zet de attack op 0, de release op 0, en decay en sustain op maximaal. Als je met een Time/Level envelope te maken hebt, probeer 'm in ieder geval dezelfde vorm te geven als bij een orgel-preset (ik weet niet of je de instellingen onderlink kan kopieren).
5) Zet de LFO van de pitch (PMD als het goed is - staat voor Pitch MoDulation) op een langzame stand (rate 5-10) en zet de invloed ervan op 10. Golfvorm : sinus.

Kopieer nu al deze instellingen van Element 1 naar Element 2. Stel de pitch van Element 2 nu in op +3 - 3 halftonen omhoog. Stel bij Element 2 de golfvorm van de LFO in als een cosinus.

Zet er als insert effect een chorus op, maar niet te zwaar. Je zou nu iets moeten hebben waar je mee vooruit moet kunnen voor het begin-geluid. Eigenlijk moet er ook nog een FMD (LFO op de filter) toegepast worden, maar dat mag je zelf uitvinden :).

Het tweede geluid dat er rond 0:09 bij komt wordt lastig; het is namelijk gebaseerd op oscillator sync. Behalve opwaartse sync heb je ook nog te maken met een filter erover. Daar de Motif geen oscillator synchronisatie kan doen ben je gebonden aan wat er aan samples geleverd wordt; probeer JustASync of ThinkSync (H02/H03), categorie Lead (Hard), en gebruik een FEG met een relatief lange attack (rond de 20 of zo), een lowpassfilter en een filter-invloed van 30-40 of zo.

"Ja maar, als jij het toch allemaal zo goed weet, kun jij dan niet even wat bouwen?"

Ik zou 't graag doen, maar nee. Ik heb namelijk helemaal geen Motif :). Sorry :D.

hey Yoozer das gaaf dat je dat uitlegt, ga er dit weekend mee bezig!! Kan je mij ook vertellen wat je met element bedoelt? Ik denk namelijk: Element 1 /2 /3 dat je Geluid 1 /2/ 3 bedoelt... en die op elkaar zet met die instellingen die je daar omschrijft klopt dat? Owja het intro Gaat in de Samplemodule van de drummer dus intro hoef ik niet na te spelen. Het geluid na het intro is wel hetzelfde bijna wat in het intro begint volgens mij...

Origineel geplaatst door Ronnie
hey Yoozer das gaaf dat je dat uitlegt, ga er dit weekend mee bezig!! Kan je mij ook vertellen wat je met element bedoelt? Ik denk namelijk: Element 1 /2 /3 dat je Geluid 1 /2/ 3 bedoelt... en die op elkaar zet met die instellingen die je daar omschrijft klopt dat? Owja het intro Gaat in de Samplemodule van de drummer dus intro hoef ik niet na te spelen. Het geluid na het intro is wel hetzelfde bijna wat in het intro begint volgens mij...

Patches in de Motif bestaan uit vier elementen (waveforms, whatever). Als je zelf patches gebouwd hebt dan weet je wat-ie bedoelt! En als je de tronwaveforms niet kunt vinden, dan moet je even kijken van welke waveforms de patch Tapestrings gebruik maakt, da's namelijk een schitterende tron-emulatie.

Kan je mij ook vertellen wat je met element bedoelt?
Wat Cheimoon zegt; een preset op de Motif bestaat uit 1-4 elementen. Daarom kun je bij sommige presets maar 16 noten spelen (64 noten polyfonie is eigenlijk 64 elemented polyfonie - gedeeld door 4 elementen = 16).

Owja het intro Gaat in de Samplemodule van de drummer dus intro hoef ik niet na te spelen. Het geluid na het intro is wel hetzelfde bijna wat in het intro begint volgens mij...
Kun je dan een mp3-fragment hier neerzetten met wat je wel bedoelt, of precies aangeven van welke seconde tot welke seconde je moet namaken?

Als je webruimte nodig hebt om de mp3 neer te zetten: smijt 'm maar op www.rapidshare.de of zo.

Origineel geplaatst door Yoozer

Ik zou 't graag doen, maar nee. Ik heb namelijk helemaal geen Motif :). Sorry :D.

Hoe weet je dat dan allemaal joh?

Omdat ik een Yamaha W5 heb die ook werkt met de terminologie van "Elements" en zo, en volledig sample-based is, en hetzelfde formaat display heeft als de Motif. Verder wordt LFO bij Yamaha zowel op de W5 als op de CS6x PMD, FMD of AMD genoemd (voor Pitch, Filter of Amplitude/Amplifier), en ADSR valt onder de noemer PEG, FEG en AEG.

Het lijkt me dan logisch dat Yamaha in de tussentijd niet van die namen is afgeweken en dat het op de Motif hetzelfde heet. Eigenlijk is het beginsoundje van "Du hast" denk ik eerder van een Roland-bak afkomstig (iets soortgelijks zit als preset in het Techno board) maar omdat je met een sample-based synth de luxe hebt dat je een andere golfvorm kan uitkiezen -en- niet de hele tijd met allerhande filters of waveshapers hoeft te rotzooien om een bepaald resultaat te krijgen is een Mellotron multisample met filter denk ik de snelste manier.

En natuurlijk ook omdat ik gewoon goed ben :D :D :D.

(en bescheiden)

Kijk aan, ik ga er snel mee bezig! Zit nu nog op mijn werk. Ik heb zelf ook een Roland Synthisiser, de xp-80. Alleen geen expensions. Ik hoop dat ik het goed krijg op de Motif! zou te gek zijn! Trouwens ik heb zelf patches gemaakt hoor. Je kan een aantal geluiden layeren... Had een leraar die me hielp met de sounds maar ben gestopt... ben zelf beter met sounds maken op de xp-80, zoals Jump van halen, ciske de rat, nena - 99 luftballons etc... maar nummer als Du Hast moet wel op de Motif...

ben er mee bezig... het geluid wat jij zegt zit niet in de Motif... pak een strings, doe wat jij zegt... heb alles in de soep momenteel niet grappig.. kun je me nog wat specifieker uitleggen??

ben er mee bezig... het geluid wat jij zegt zit niet in de Motif... pak een strings, doe wat jij zegt... heb alles in de soep momenteel niet grappig.. kun je me nog wat specifieker uitleggen??
Kijk gewoon of je geen String achtig geluid kunt vinden. Als je maar de attack maar snel maakt. Ik heb dit geluid redelijk snel gemaakt zelfs met twee zaagtanden. De resonantie is essentieel. Die moet je ergens bij 20-25% van je bereik fijn stellen.

Du hast?

Du hast?

Zit met zelfde probleem, heb motif xs hoe kan ik dat het beste aanpakken om dat nummer live te brengen?

Heb mijn motif wel al een dag!! heb mezelf net in diepe gegooid.
Is er niet standaard iets te downloaden?

En wat is dat met dat loyalty pack. Zou alle presets en sequenses overschrijven? Is daar een andere snelle mogelijkheid voor om dat te omzeilen?

Ik duik er weer ff in:eureka:

Ik heb dit nummer wel eens gespeeld op een Yamaha Keyboardje...Als je programmeren niet ziet zitten kun je het beste zoeken naar een 'patch' die je qua klank wel redelijk hetzelfde vind klinken. Probeer daarna nog wat met delay-effecten te spelen en ook de resonantie kan je dichterbij helpen.
Succes!

PS: wieweet staat er op motifator.com in het forum ook wel iemand die dezelfde vraag had..

Heb mijn motif wel al een dag!! heb mezelf net in diepe gegooid.
Is er niet standaard iets te downloaden?
"Beroemde" geluiden zijn niet te vinden maar gewoon na te maken, of in het geval van 1:1 factory patches gebruiken, te krijgen als je de synthesizer in kwestie koopt.

En wat is dat met dat loyalty pack. Zou alle presets en sequenses overschrijven?
Je zou natuurlijk een backup kunnen maken van alles voordat je het probeert ;)

Ben aan pielen nu met strings etc. en inderdaad resonantie etc kom wel lekker in de buurt maar nog niet tevreden, komt ook door alle nieuwigheden etc. maar goed, ik blijf pielen. Vooral dat lead geluidje is lastig dat na een seconde of 10 door het nummer snijd

Het geluid van Du Hast is een bestaande housesample wat ze vroeger ook veel in housenummers gebruikten.

Wat heeft het voor zin trouwens om een exacte cover te maken? Het origineel is altijd beter als die van jullie. Bedenk gewoon zelf iets.. of zoek een andere hobby.. kan ook nog.
Engel-se vertaling: You have (hate) me.
Overigens is Engel (english subtitles) bij Youtube mijn lievelingsnummer van Rammstein ;-)

Wat heeft het voor zin trouwens om een exacte cover te maken? Het origineel is altijd beter als die van jullie. Bedenk gewoon zelf iets.. of zoek een andere hobby.. kan ook nog.

Zit er eens niet zo te mekkeren man!
Wel eens gehoord van coverbandjes?

Ik heb zelf dit nummer ook gespeeld in een prof. coverband.
Je kunt die intro makkelijk sampelen en loopjes maken om onder het nummer te zetten, deze plaatste ik in de sequencer met een klik naar de drummer.... De meeste partijen speelde ik dan live op deze sequence na. Vooral het tussenstuk en het blieberdebliep solo vond ik te gek om te spelen:D

Dus ik zou zeggen..een beetje sampelen en de rest live.
Succes!

ps...ramstein heeft zelf ook alles op HD staan...(qua toetsen dan) Dus ik zou daar niet te moeilijk over doen;)

Back