Okee, daarnet even Du Hast opgezet. Het begin-geluidje kun je het beste namaken op de volgende wijze:
1) start met een geinitialiseerde patch. Zet element 1 aan; alle overige elements uit.
2) gebruik voor Element 1 een multisample van Mellotron strijkers (vaak afgekort tot TronStrg - loop de bestaande patches na en kijk of er iets dergelijks in zit). Kijk ook even naar wat er in de preset genaamd C14 / 118 / "Old String" zit; dat klinkt zo alsof 't wel een Mellotron kan zijn

.
3) Bij Filter EG, zet de "invloed" van de envelope op 0. Zet de cutoff ergens op 70-80. De filter cutoff moet dus constant blijven. Zet er een hele zwakke resonantie op - 10 of 15 op z'n hoogst.
4) Bij Amp EG, zet de attack op 0, de release op 0, en decay en sustain op maximaal. Als je met een Time/Level envelope te maken hebt, probeer 'm in ieder geval dezelfde vorm te geven als bij een orgel-preset (ik weet niet of je de instellingen onderlink kan kopieren).
5) Zet de LFO van de pitch (PMD als het goed is - staat voor Pitch MoDulation) op een langzame stand (rate 5-10) en zet de invloed ervan op 10. Golfvorm : sinus.
Kopieer nu al deze instellingen van Element 1 naar Element 2. Stel de pitch van Element 2 nu in op +3 - 3 halftonen omhoog. Stel bij Element 2 de golfvorm van de LFO in als een cosinus.
Zet er als insert effect een chorus op, maar niet te zwaar. Je zou nu iets moeten hebben waar je mee vooruit moet kunnen voor het begin-geluid. Eigenlijk moet er ook nog een FMD (LFO op de filter) toegepast worden, maar dat mag je zelf uitvinden

.
Het tweede geluid dat er rond 0:09 bij komt wordt lastig; het is namelijk gebaseerd op oscillator sync. Behalve opwaartse sync heb je ook nog te maken met een filter erover. Daar de Motif geen oscillator synchronisatie kan doen ben je gebonden aan wat er aan samples geleverd wordt; probeer JustASync of ThinkSync (H02/H03), categorie Lead (Hard), en gebruik een FEG met een relatief lange attack (rond de 20 of zo), een lowpassfilter en een filter-invloed van 30-40 of zo.
"Ja maar, als jij het toch allemaal zo goed weet, kun jij dan niet even wat bouwen?"
Ik zou 't graag doen, maar nee. Ik heb namelijk helemaal geen Motif

. Sorry

.