Mid range Studio monitors

anoniempje

hobby knooier
hallo

Ik heb al sinds 2003 de behringer thruths 2031a zo uit m,n hoofd, het waren me eerste monitors en tevens me eerste studio spulletjes naast een audio interface.

Nu 3 jaar verder begint me studiootje m,n behringers toch wel een beetje te ontgroeien,
en ik wil eens voorzichtig kijken naar andere monitors, ik zat eerst te denken aan mackies 824, maar ben eens verder gaan kijken naar bijv adam.

Eigenlijk heeft adam een hele hoop interersante monitoren in bijna elke prijsrange wel wat, maar ik kan eigenlijk nouwelijks gebruikers ervaringen lezen over de adams.

Ben eens aan het zoeken geslagen en ben wel geinterreseerd in :

de adam p33 A klik

of de adam s2 A klik

of adam P22 A klik
maar ook andere grotere monitors rond de zelfde prijs (dus als iemand nog wat leuks weet ).

En dan vooral de p33 A lijken me interresant met 2000 euro voor een setje niet eens zo veel meer als een setje mackie 824 .

Iemand die me hier meer over kan vertellen ? eigen gebruikers ervaringen ten opzichte van andere monitors etc?
dat ik niet voor niets een keertje in duitsland ga kijken.

groetjes

Laatst gewijzigd:
dankje fuse ik ken de topics maar ik zoek eigenlijk naar de grotere monitors en informatie die hier niet of nooit behandelt zijn

Origineel geplaatst door Jochen
Heb sinds gisteren de Adam S2.5a's
I'm impressed! Ik heb een tijd de P33a's gebruikt, maar de s2.5a blaast ze toch wel weg.

:okdan:

Dus.......

ALs je naar duitsland gaat bied ik je aan om ook even hier te luisteren . Persoonlijk heb ik het niet zo op bandjes tweaters en al helemaal niet op de hypex meerweg modules die gebruikt worden in de adam serie . Het zijn leuke speakers daar niet van maar de vervorming is op meer dan 90 db gewoon te hoog .

Ook als je geen belang heb bij mijn monitors kan ik je wel tips geven . Ik heb al erg veel systemen gezien en niet alleen gehoord maar ook gemeten .

2000 euro per setje noem jij mid range!?

voor dat geld verwacht ik wel wat beters ........

midrange betekend eigelijk op poten achter desk . Bouw je ze in de muur zijn het mains en als je mains voor je neus neerzet zijn het nearfields .

De 33 zijn dus geschikt om op pootjes achter een desk te zetten . Maar kan ook best als nearfield hoor.

ah ..... ik dacht midrange als in ... middelmatige kwaliteit .. verwarrend :D

Ik heb die 'doosjes' van Mischa met eigen ogen gezien en met eigen trommelvliezen gehoord, en ik was met recht... IMPRESSED. Hij heeft er ook een goeie afluister ruimte voor, dus dan kom je ook tot een veel beter / eerlijker oordeel. Tenminste, als ik het vergelijk met de 'normale manier' van speakers vergelijken bij voorkomende winkels - effe vlug vlug een 538 trance ceedeetje en dan schakelen tussen de op elkaar gestapelde berg speakers.

Ga je voor topkwaliteit maar heb je geen top-budget, dan moet je zeker eens met hem gaan praten!
Ten eerste is hij een echte liefhebber die het begrip 'verkoop quotum' nog niet heeft leren hanteren, en daarbij is hij iemand met de bereidheid om goed naar je wensen te luisteren en daar ook iets mee te doen....
... en nog een aardige vent ook! :okdan:

In Amerika wordt Adam bij de absolute top gerekend, maar hier hoor je er vreemd genoeg weinig van.
(check gearslutz.com maar eens)
Ik ben van Behringer truths naar de Mackies (hr824) en van deze naar de Adams (eerst P33a) gegaan. De P33a's heb ik omgeruild voor S2.5a's.

Ik heb vele merken gehoord (Dynaudio, Mackie, KrK, Genelec,...),maar toen ik Adam hoorde was ik verkocht. Heel persoonlijk allemaal natuurlijk!

Welk muziekgenre maak je?

Eender welke van de Adams die je daar opnoemt zijn beter dan de Mackies vind ik. Als je dance/techno/... maakt zijn Mackies wel leuk vanwege hun laagweergave, maar om op af te mixen: no thanks. (Ik vind ze vreemd in het lage mid en ik kreeg snel hoofdpijn van die krengen.)

Over persoonlijke smaak kun je eindeloos praten . Wat voor mij belangrijk is is kleurloos geluid en oren zijn helemaal ongeschikt om tijdens het vergelijken van systemen de beste eruit te zoeken .

Zo hebben sommige monitors gewoon teveel hoog en teveel laag . Als je hier lang naar luisterd en dan een vlakker systeem hoord klingt die als een schoenen doos . Pak eens een eq en verzwak eens 1khz met een 6 db . Luister hier een tijd naar en gooi dan die 6 db er weer bij. Je zult het vrezelijk vinden klinken maar na een 15 minuten ben je er weer aan gewend en is het weer goed.

Dus het vergelijken van systemen die gestapeld staan in een winkel in een totaal ongeschikte ruimte is gewoon kolder. Dan kun net zo goed zeggen ik heb hier 200 euro en doe er maar 2 .

Een goed monitor systeem kun je ook niet herkennen aan reviews of de halve metingen die in de folder staan . Je weet pas wat hij doet als je het presies gaat meten en zo zie en leer je presies wat er mis gaat en wat er goed is .

In een folder lees je nix over decay op alle freqenties , afstraalgedrag , vervorming op 90 100 en 110 etc

Een monitor met een woofer tweater combinatie die sterk bundellen in het hoog kan heel makkelijk beter klinken als een ander omdat door de bundeling er minder indirect geluid van de muren en desk komen . Maar het grote nadeel is dat gebundeld geluid sterk veranderd als je je hoofd 5 cm verplaatst .

Wat ik zelf maak is zo neutraal mogelijk en heeft erg veel instel mogelijkheden om in bijna iedere situatie een goeie respons te krijgen . Zo kan ik timing per unit corrigeren op luisterafstand en hoek . gebruik maken van bundeling of niet . Eindeloze filtering mogelijkheden . presets opslaan . limiters per unit tegen overbelasting . room eq etc etc

Ruimte genoeg dus voor persoonlijke smaak

Zeg Mischa, ik ben benieuwd: wat vind jij een goede monitorspeaker dan (van een commercieel merk)?
Begrijp me niet verkeerd, ik twijfel niet aan je kennis, maar blijkbaar elke speaker is iets mis mee behalve de jouwe? Je gaat me niet vertellen dat de grote merken zomaar wat in elkaar rammen zonder deftige metingen te doen. (Ik begrijp wel dat dit mooie gelegenheden zijn om reclame te maken voor je eigen speakers)

Ik vind het wel logisch dat je op je eigen gehoor afgaat bij de aankoop van speakers. Het is tenslotte ook met dat gehoor dat je tracks gaat maken en afmixen...

No offence overigens!

Ik snap je comment volledig en het is totaal niet mijn bedoeling om commerciele producten in de zijk te zetten . Sterker nog heel veel nearfield monitors zijn zo goedkoop dat ik niet snap hoe ze voor dat geld iets kunnen maken en dat ook nog sloten mensen hun geld eraan verdienen . Een fabrieks disign is zo gebouwd dat het makkelijk te produceren is het een grote doelgroep kent en de productie kosten laag zijn . Ook is het belangrijk dat het niet snel stuk gaat . Bij het ontwerpen van speakers moet je keuzes maken . Zo kun je de overname freq. van een tweater zo laag mogelijk maken dan heeft dit voordelen en nadelen . Nadeel is dat de tweater minder hard kan omdat ie meer moet doen en hier kiezen ze niet snel voor . Het grote voordeel is echter dat een laag ingezette tweater de woofer ontlast en zo de hoge tonen minder vervormen . Ook zit er vaak een sub filter in zodat ze 110 db in de folder kunnen Halen maar als die sub filter eraf gaat redden ze net de 100 . De opgegeven watts van de ingebouwde versterkers is bijna altijd ruimschoots overdreven . Ze hebben het dan over piek vermogen op 1 khz gedurende een paar ms en niet over sinus rms vermogen . bij de fs van een luidspreker waar hij meestal een 30 ohm of meer weerstand heeft kun je het piekvermogen gerust door 10 delen . Er zijn ook fabrieken die een zo goed mogelijk product proberen te maken en hier werken meestal freaks die echt weten wat ze doen . Nadeel is alleen dat deze monitors onbetaalbaar zijn .

Zodra iemand 1000 euro of meer over heeft voor een set monitors kan ik met speels gemak winnen omdat ik nu 1 maal geen lease auto heb geen fabriek met personeel die ook op ski vankantie wil en er is ook geen sprake van een distributie kanaal met nog een groothandel en een winkel als laatste stap .

Dit spreekt mischien niet iedereen aan maar een prijs bewust iemand die even wat meer zoekt als het bekende en het echte werk niet kan betalen moet gewoon een ker komen luisteren .

Origineel geplaatst door Bigbang
De ATC20ASL Pro slaat echter alles, ook de Adams. Lees de reviews maar op het gearslutz forum. Dit is in ieder geval het allerbeste wat ik ooit gehoord heb. Dit is de website van ATC: http://www.atc.gb.net/

http://www.vintageking.com/s.nl/sc.13/category.56/it.A/id.357/.f en ook een leuk prijsje idd !

http://www.studio-shop.com/detail_de-S0005774.html

deze is ook leuk een prima speaker kan ik wel zeggen , alleen ja die prijs

De foto is 1 van de systemen die ik bouw en die komt nog niet eens op 50 % van de prijs die het hierboven genoegmde product heeft en ik garandeer dat die van mij beter is .En dit omdat een strakke bassreflec beter is als een korte tl speaker ( hoorn ) Ik gebruik dan voor het genoemde systeem toevallig wel hetzelfde mid dome unit alleen een ander hoog die indeze speaker gebruikt word

http://www.frontendaudio.com/Earthworks_Sigma_6_2_3_Matched_Set_of_Three_Sigma_p/1734.htm

In het systeem hierboven kun je goed zien dat de spoel van de tweater verticaal in lijn staat met de woofer zoals het hoord . Alleen kan ik dus die timing offset electronisch traploos instellen .

Attachments

• benno 1.jpg
    benno 1.jpg
    19,7 KB · Bekeken: 123
Origineel geplaatst door Jochen

Ik vind het wel logisch dat je op je eigen gehoor afgaat bij de aankoop van speakers. Het is tenslotte ook met dat gehoor dat je tracks gaat maken en afmixen...

No offence overigens!

Ten eerste moet je als je monitors met elkaar wil vergelijken alles op dezelfde plek afluisteren en als de ruimte veel kleurd kun je helemaal wel ophouden . Er zal heust wel iets tussen zitten wat op het gehoor het leukste klingt maar is dit wel de bedoeling ? En als iets het beste klingt waarom is dat dan zo ? ( het bose verhaal )

je kunt idd flink in de war raken als je teveel systemen achter elkaar hoort en dan ook nog op verchillende plekken in de ruimte, omgevings lawaai etc...hoor je de subtiele dingetjes niet,,, je mot eigenijk eerst een goeie referency hebben , maar ja dat is ook weer zo'n verhaal:))

Mischa, ik ben wel benieuwd naar je monitoren en ik zou graag jouw monitoren met de ATC's willen vergelijken. Misschien kunnen we dat bij jou thuis doen? Misschien wil Jochen zijn Adam's wel meenemen zodat we daar ook mee kunnen vergelijken?

Back