Café d'Anvers - NIET TE MISSEN !

Ik heb de naam Kraftwerk nog niet horen vallen in heel het verhaal.
Waren zij niet de enige echte pioniers van alles wat later onder de noemer 'dance' valt ?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Waren zij niet de enige echte pioniers van alles wat later onder de noemer 'dance' valt ?

Nou ik denk dat er niet 1 pionier te benoemen is. Toen waren er op de hele wereld al best veel groepjes bezig met deze dingen. Alleen Kraftwerk is heel erg bekend geworden. Maar ze zijn heus niet de enige geweest..

BvO

Dat is een andere discussie :)

Origineel geplaatst door Nerve
En als je het echt over pioniers gaat hebben, Kraftwerk komt bij mijn weten nog steeds uit Duitsland. En Derrick May, Juan Atkins en de hele Chicago rimram zullen nooit onder stoelen of banken steken dat die mensen oerbelangrijk geweest zijn voor hen.

Origineel geplaatst door Nerve
Voor mij blijft New Beat een Belgisch fenomeen, daarom hoeven niet alle platen uit Belgie te komen, je haalt wat mij betreft de termen house en new-beat doorheen. Ik ga er echter niet over verderbomen. De New Beat is trouwens ook niet in Boccacio begonnen, deze had wel degelijk voorlopers als Ancienne Belgique en Prestige, 2 clubs in Antwerpen.

Wat het gabberverhaal betreft, het zal me eigenlijk worst wezen waar deze ontstaan is, wat mij betreft waren het de eerste vergiftigingsverschijnselen in het housewereldje :r

Ik vind het ook fout dat je Europa ziet als uitmelkers in het verhaal, zonder de aanvaarding van house/techno in Europa hadden de pioneers helemaal niet aan de bak gekomen (buiten hun zeer beperkte fanbasis in Detroit/Chicago/NY) en had deze stroming zich misschien nooit doorontwikkeld. En als je het echt over pioniers gaat hebben, Kraftwerk komt bij mijn weten nog steeds uit Duitsland. En Derrick May, Juan Atkins en de hele Chicago rimram zullen nooit onder stoelen of banken steken dat die mensen oerbelangrijk geweest zijn voor hen.

gabber heeft wel goede invloeden op de D&B scene gehad .. veel breakbeats die in de gabber werden opgepitched werden later ook zo gebruikt in d&b .. moet ik de 4 hero remix van amazon van UR er eens bijpakken ? misschien ver gezocht maar er is een dikke link !

En lees nog effe goed wat ik schrijf over europa .. je beaamt namelijk met 'zonder de aanvaarding van house/techno in Europa hadden de pioneers helemaal niet aan de bak gekomen (buiten hun zeer beperkte fanbasis in Detroit/Chicago/NY' precies wat ik ook zeg maar blijkbaar heb je er overheen gelezen .. ik zal mezelf nog wel effe voor je quoten 'voor de rest is europa wel van groot belang geweest voor het onstaan van het globale house en techno virus .. '

oftewel er staat niet dat europa de boel heeft uitgemolken .. dat hebben vooral de nederlanders gedaan met hun trance sound .. en hebben ook een hoop goede trance naar achteren geduwd wat mijn inziens een slechte zaak is ..

Voor de rest blijf ik er ook bij dat kraftwerk soms te vaak geneomd word .. stevie wonder werkte al met electronica voordat kraftwerk iets uitgebracht had .. midden jaren 60 en herbie hancock hetzelfde dacht ik ... ze zijn wel de eerste all electronica band geweest die doorgebroken is .. en hun invloed is zeker groot geweest maar voor de 3 helden uit detroit moet nooit de funk en soul achtergrond vergeten worden .. of latin waar het nummer strings of life vol mee zit .. om over de invloed van chicago op detroit maar te zwijgen .. al zat daar ook die kraftwerk link in .. er was meer dat hun inspireerde dan alleen kraftwerk .. waar sommige mensen bij zweren ..

voor de rest bedankt voor de uitleg over die 2 clubs .. dat kan je alleen weten als je er met je neus bovenop zat .. ;)

voor blanken zonder ritme gevoel misschien .. sorry maar als je dit schrijft snap je echt niks van dance of dansen ansich mij dunkt !
jazz in de jaren 20 was al dansbaar en werd al op gedanst ..

:doei:

Origineel geplaatst door MadR
gabber heeft wel goede invloeden op de D&B scene gehad .. veel breakbeats die in de gabber werden opgepitched werden later ook zo gebruikt in d&b .. moet ik de 4 hero remix van amazon van UR er eens bijpakken ? misschien ver gezocht maar er is een dikke link !

Huh, sorry maar je slaat de plank echt mis.
D&b komt voort uit jungle, jungle uit breakbeat, breakbeat uit hiphop, en hiphop uit de soul funk jazz en de mc's uit jamaica.
Gabber heeft gewoon de breaks uit de jungle hype gejat, en eigenlijk nog veel eerder uit de breakbeat scene, maar daar komt jungle ook vandaan.
In engeland hadden ze breaks en gingen ze niet hard op 4/4
Gabber bestond nog niet eens in nederland, toen ze in engeland hard op raves gingen.

Dus tja...

Origineel geplaatst door trash
D&b komt voort uit jungle, jungle uit breakbeat, breakbeat uit hiphop, en hiphop uit de soul funk jazz en de mc's uit jamaica.
Gabber heeft gewoon de breaks uit de jungle hype gejat, en eigenlijk nog veel eerder uit de breakbeat scene, maar daar komt jungle ook vandaan.
In engeland hadden ze breaks en gingen ze niet hard op 4/4
Gabber bestond nog niet eens in nederland, toen ze in engeland hard op raves gingen.

Dus tja...

noem dan eens zo snelle jungle plaat ? ik ben bekend met breakbeats maar dat was rond de 120/130 bpm .. in 90/92 heette het misschien jungle voor sommige mensen maar het had niet de snelheid die gabber in zich had ... 4 hero met mr kirk is geen jungle wat mij betreft ! en rond die tijd waren er al wel snellere gabber platen van rond de 160 bpm .. http://www.discogs.com/label/Rotterdam+Records

de oorsprong van breakbeat lag volgens mij weer bij meat beat manifesto o.a. (90) maar we moeten denk ik ook de nederlandse invloed van bubbling niet vergeten .. die al in 88 is onstaan en waar het oppitchen van beats of eigenlijk ipv 33 op 45 draaien echt ontstaan is ..

Origineel geplaatst door MadR
sorry maar als je dit schrijft snap je echt niks van dance of dansen ansich mij dunkt !
jazz in de jaren 20 was al dansbaar en werd al op gedanst .. :doei:

Ik had het duidelijk over electronische 'dans' muziek, dat was niet zo moeilijk te begrijpen dacht ik.
Enneuh, in de oertijd werd er ook al gedanst. Vroeger opstaan of minder blowen. :doei:

Origineel geplaatst door trash
D&b komt voort uit jungle, jungle uit breakbeat, breakbeat uit hiphop, en hiphop uit de soul funk jazz en de mc's uit jamaica.Dus tja...

Mis. Jungle is een verkapte stijl uit de Big Band. Bestond al in de jaren 40. Jungle vindt ook aansluiting bij de typische Motown beat.

Maar eigenlijk allemaal offtopic.

Mis. Jungle is een verkapte stijl uit de Big Band. Bestond al in de jaren 40. Jungle vindt ook aansluiting bij de typische Motown beat.

ehr ja zoals ook natuurlijk funk en blues, jazz.. Maar dat werd door de hiphop juist als eerste gebruikt als backing en als je die nog meer oppitched dan hou je jungle over.. Eerste echte jungle was ook nog helemaal geen in stukjes gesampelde zooi (wat je wel veel meer bij d&b hoort) maar een opgepitchte loop en een dikke bass en een mc die staat te lulle.

R

Ik had het duidelijk over electronische 'dans' muziek, dat was niet zo moeilijk te begrijpen dacht ik.
Enneuh, in de oertijd werd er ook al gedanst. Vroeger opstaan of minder blowen. :doei:

huh ? misschien gewoon duidelijker schrijven ? 'dance' is meer dan alleen electronische 'dans' muziek in mijn optiek
tis een verzamelnaam en niet een specifieke dansmuziekstroming ..

dat laatste is dan wel weer interesant .. die 'move on up' beat van curtis mayfield vind ik ook een typisch jungle of d&b voorloper ..

Back