live vst-effecten over zang.

tcindustry

Nieuwkomer
Vraagjes:

is het mogelijk om live vst-effecten over de zang te gebruiken? Zoja; wat is de beste manier om dit aan te pakken? Welke programma's zou je kunnen gebruiken? De laptop is er wel maar ik weet niet met welk programma je de zang zou kunnen doorsturen met vst-effecten er overheen. Ik dacht aan V-stack maar die kan alleen vst-synths gebruiken en ontvangt geen mic-input, maar ik kan het mis hebben. Ableton Live kan het misschien ook wel maar alleen voor de zang lijkt dat programma me wat overdreven.

Kortom; vst-effecten over de zang; welke software heb ik nodig? (als het uberhaupt kan)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Andre.

Geen enkel probleem. Ik doe het al zo nu en dan met Live, maar iedere VST host zou moeten werken. Bedenk wel dat je je beter kan beperken tot tijd gebaseerde effecten. Voor dingen als compressie is de latency nog vaak te hoog. Echo's, reverb en dergelijke gaat prima. En als je echt iets weirds wil probeer dan eens de Buffer Overide plugin van smartelectronix.

Zet gewoon een spoor in opname, VST erop, direkt naar je audio outputs routen en terug laten komen op je mixer, zoals ieder ander effectapparaat.

Groet,
Allert

Ik zet altijd g-snap over de stem dat is gratis autotune. met deze kan je de stem tunen met een keyboard.
http://www.gvst.co.uk/gsnap.htm

een ringmodulator is ook goed te gebuiken op vocalen. Makunouchi Bento vst van big tick is gratis en goed.
http://bigtick.pastnotecut.org/index.php?action=PROD&pcode=600

spaceman is ook zeer ok voor het vernaggelen van je stem.
http://mitglied.lycos.de/mbplugins/

O en een vocoder natuurlijk is ook de shizl als je vocoden nog niet beu bent.
maar een goede gratis weet ik niet zo.

het kan bijna in elke vst host: fl studio, live, cubase, en nog vele andere. je hebt alleen de juiste plugins(extra fx enz) nodig.

zoek gewoon ff op kvraudio.com onder hosts het kan misschien wel geheel gratis. maar ik ga niet alles voorkauwen.

KRISTAL Audio Engine

KRISTAL Audio Engine

Ik test op dit moment Kristal Audio Engine , een programma dat doet wat ik zoek. (en toevallig gratis is) Maar net zoals in Cubase, maar dan minder erg, zit er toch nog een vertraging op de stem. Ook al zet ik de buffergrootte op zijn laagst, dan nog is de vertraging vervelend aanwezig. Is die vertraging helemaal weg te krijgen of moet ik me er bij neerleggen dat de latency altijd te hoog is om de vertraging helemaal weg te werken? Is mijn Audigy 2 geluidskaart niet sterk genoeg?

Vragen vragen... :confused:

gebruik je asio drivers, en wat is je latency dan.

Origineel geplaatst door Pjotr G
gebruik je asio drivers, en wat is je latency dan.

Ik gebruik asio drivers en de latency is ongeveer een tiende van een seconde. Niet veel misschien maar voor zang vervelend en onacceptabel.

SNAG-0000.jpg

een tiende van een seconde is wel veel hoor, in asio termen.

Tijd om een geluidskaart te overwegen die speciaal is gebouwd voor opname? 5 milliseconden klinkt toch beter dan 100 lijkt me.

Origineel geplaatst door Pjotr G
een tiende van een seconde is wel veel hoor, in asio termen.

Tijd om een geluidskaart te overwegen die speciaal is gebouwd voor opname? 5 milliseconden klinkt toch beter dan 100 lijkt me.

Das misschien wel een idee. Heb je tips? Want de keus is groot en allemaal beloven ze veel.
Welke geluidskaart bezorgt mij een latency van 0? :D
Die bestaan niet vermoed ik.

XTA maakt digitale compressors die heel gaaf zijn maar bij een aantal technici toch niet populair omdat ze zeggen de latency te merken. Ik weet niet zeker of dat ook zo is, maar die XTA dingen hebben zeker een zo klein mogelijke latency. Bij AD/DA conversie is er zeker altijd vertraging, daar ontkom je niet aan. Dus compressie lekker analoog houden in het realtime domein.

Voor degene die zegt dat digitale tafels toch ook compressors hebben: Ja, dat klopt maar dan gaan alle kanalen door dezelfde hoeveelheid vertraging.

Groet,
Allert

De asio driver van je soundcard heeft hier volgens mij weinig mee te maken. Ik heb jaren met een soundblaser gewerkt op 5 a 10 miliseconden vertraging (in asio dus).

Volgens mij is het probleem ergens anders, trage computer(moederbord), verotte drivers e.d.

Maar een nieuwe kaart kopen kost centjes dus nu de tips:

Je soundblaster driver updaten.....of...
probeer eens een andere alternative driver zoals asio4all, ik heb er veel goeds over gehoort maar zelf niet gebruikt. Een gast die ik ken runt zijn soundblaster nu met veel plezier maar het instaleren van asio4all was redelijk moeizaam..zei hij...maar de moeite waard.

Ik werk nu op een emu1212 die bevalt mij zeer goed, veel betere kwaliteit opnames dan op de sb. een een goede prijs.maar of je nu minder latency krijgt is voor mij de vraag?

master dat je een gratis host hebt gevonden!!!....op eigen kracht daar hou ik wel van...

en die vertraging blijf je hebben in het digitale domein...maar het hoeft geen probleem te zijn:
IK HEB NOG NOOIT IEMAND HOREN ZEIKEN DAT ZIJN NORDLEAD VERTRAGING HEEFT MAAR DE NL STUURT WEL EERST DE FEEDBACK WEG EN DAN EEN MILISECONDE LATER DE ECHTE SOUND. maar niemand die zegt dat zijn nl latency heeft omdat het sneller gaat dan je brein.

Origineel geplaatst door plieuw

Je soundblaster driver updaten.....of...
probeer eens een andere alternative driver zoals asio4all, ik heb er veel goeds over gehoort maar zelf niet gebruikt. Een gast die ik ken runt zijn soundblaster nu met veel plezier maar het instaleren van asio4all was redelijk moeizaam..zei hij...maar de moeite waard.

Geweldig, je bent mijn held! :-) Ik heb de Asio4all driver geinstalleerd en de latency is nu te verwaarlozen. Grote klasse! Iets waar ik al jaren mee liep te modderen is opgelost.
Je weet niet half hoe blij ik ben.

I'm impressed. :D

En nu weer snel verder muziek maken. *D

Back