program change NORD RACK2

Neumann

batterie brother
de ruimte tussen het beeldscherm en de mixer
klein gekkkigheidje,

als ik vanuit ableton een program change uitvoer op mn nord gaat dat natuuurlijk prima.
het geluid is er zoals ik het laatst opsloeg. maar... als ik dan de btreffende program aanklik dus op a, b, c, of d
dan is er een kleine wijziging in het geluid dat hij voortbrengt. meestal word het iets helderder of scherper. heeft dit te maken met de stand van mn knoppen op het ding? dus als ik de patch "naar voren" breng daarmee meteen de stand van de knoppen uitvoer op mn patch? heeft iemand anders hier ook ervaring mee? of beter problemen?

Dat is inderdaad vreemd....

Al wat ik je ter verrificatie kan zeggen is dat dat op mijn Nord (Nord Rack 1) niet gebeurd. Zelfs al zou je in Ableton een sysex signaaltje sturen voor bijvoorbeeld een velocity ofzo, dan zou 'ie bij het naar voren halen van de patch met ABCD niet moeten 'terugspringen' naar het oorspronkelijke geluid. Het selecteren van de banks zou dus, kortom, geen invloed moeten hebben op de dan aanwezige patch.

Heb je een keyboard versie? Je zou 'ns kunnen zien of 'ie iets soortgelijks doet zonder dat íe aan een seqeuncer hangt. Zet bijvoorbeeld op zowel bank A als B dezelfde patch, druk een toets als íe op bank A staat, switch daarna naar bank B en zie of de patch is veranderd. Als dat zo is, lijkt het me dat het probleem in de Nord zit... (slecht contactje? geen idee...)

Edit: sorry, ik zie nu pas dat je een rack hebt...misschien met een andere midi sequncer of keyboard proberen?

Het heeft in ieder geval niets te maken met de stand van je knoppen op het paneel zelf.
Ik ken je sequencer programma niet, maar je geeft gewoon het commando dat er vanuit de interne bank een bepaalde Patch geladen dient te worden? Het is niet zo dat er een bepaalde sysex vanuit de computer gestuurd wordt, want dat kan misschien afwijken van de in de synth opgeslagen Patch.

Verder kan het zijn dat wanneer je misschien maar één Slot activeert, zodat er meer Voices beschikbaar komen, zodat eventuele fase verschillen tussen de Voices hoorbaar worden, maar dat lijkt me maar een kleine kans.

Ik zou zeggen, kijk eerst even of je alleen maar een change stuurt naar de Lead, of een volledige Patch (sysex)
In dat laatste geval wordt de Patch in een buffer geplaatst, die zodra er een verandering in het Slot plaats vindt meteen gewist wordt. Om die sound te behouden zou er eerst gesaved moeten worden.

Dus na de change, welke handeling pleeg je dan?

Wout

het is veel "simpeler" dan je denkt.

stel: op bank A zit patch 1
op bank B zit patch 2 die ik aan het "tweaken" ben.(die ik dus voor me heb)

nu stuur ik een Program change naar bank A om naar patch 3 te gaan..
dat werkt natuurlijk.

maar als ik nu dus van bank B naar A wissel (om te tweaken) dan hoor ik kleine verschillen!
maar niet zodanig dat opeens mn filter helemaal dichtstaat of zo. het zijn hele kleine verschillen.

:confused:

het is ook niet zo dat de program change continue herhaald word, waardoor die de hele tijd weer opnieuw zou laden. ik voer de PC maar 1 keer uit.
zou het te maken kunnen hebben met de endless rotary's die dus eerst weer een bepaald punt moeten passeren alvorens effect te hebben? dat dat niet goed zit of zo???
ik ben radeloos! :confused:
in ieder geval alvast bedankt voor jullie ideeen.
heb mn studio nu helaas niet tot mn beschikking (120 km verder weg) maar als ik er weer ben zal ik het wat verder uitzoeken.
en jullie suggesties even proberen!

Origineel geplaatst door Chinetti

Je zou 'ns kunnen zien of 'ie iets soortgelijks doet zonder dat íe aan een seqeuncer hangt. Zet bijvoorbeeld op zowel bank A als B dezelfde patch, druk een toets als íe op bank A staat, switch daarna naar bank B en zie of de patch is veranderd. Als dat zo is, lijkt het me dat het probleem in de Nord zit... (slecht contactje? geen idee...)

dat ga ik als eerst even proberen! als ik er weer eens ben.

THANKS!:halleluja

zou het te maken kunnen hebben met de endless rotary's die dus eerst weer een bepaald punt moeten passeren [/B][/QUOTE]

en nord rack 2 heeft toch geen endless rotarys???

IK weet wel dat mjn vorige nord rack2 af en toe ok w<el wat kuren had

Ik denk dat we eerst wat duidelijkheden moeten krijgen, want het verhaal is nogal verward...
Ten eerste: de NR2 heeft een viertal Slots, welke aangeduid worden met de hoofdletters A, B, C en D. Dit zijn eigenlijk vier verschillende synthesizers.
Ten tweede: volgens mij heb je geen NR2X, dus is er maar één memory Bank, namelijk gevuld met 40 vrije plaatsen en nog 59 vaste. onveranderlijke locaties. Gebruik je een Card, dan krijg je er nog eens 3 keer 99 locaties bij.
De NR2X heeft wel vier memory Banks, die zou je ook die hoofdletters kunnen geven...
Ik ken de NR2X niet zo goed.

Laad je een Patch in een Slot, dan blijft die in dat Slot aanwezig, tenminste, in een buffer. Daar worden ook de Sysex Patches geplaatst.

Als je nu in Slot A een andere Patch plaatst, via die Program Change, dan staat daar natuurlijk een andere Patch. Ga je nu van Slot A naar Slot B, dan hoor je natuurlijk in A Patch 3 en in B de verdraaide Patch, nummer 2. Nummertje 1 is gewoon verdwenen... Daar staat nu 3.

Wout

Origineel geplaatst door the tall lad
zou het te maken kunnen hebben met de endless rotary's die dus eerst weer een bepaald punt moeten passeren

en nord rack 2 heeft toch geen endless rotarys???

IK weet wel dat mjn vorige nord rack2 af en toe ok w<el wat kuren had [/B][/QUOTE]

nee ben ik effe stom! ik zou willen dat die knoppen endlesss waren!!

:stupid :bekdicht: :confused:

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik denk dat we eerst wat duidelijkheden moeten krijgen, want het verhaal is nogal verward...
Ten eerste: de NR2 heeft een viertal Slots, welke aangeduid worden met de hoofdletters A, B, C en D. Dit zijn eigenlijk vier verschillende synthesizers.
Ten tweede: volgens mij heb je geen NR2X, dus is er maar één memory Bank, namelijk gevuld met 40 vrije plaatsen en nog 59 vaste. onveranderlijke locaties. Gebruik je een Card, dan krijg je er nog eens 3 keer 99 locaties bij.
De NR2X heeft wel vier memory Banks, die zou je ook die hoofdletters kunnen geven...
Ik ken de NR2X niet zo goed.

Laad je een Patch in een Slot, dan blijft die in dat Slot aanwezig, tenminste, in een buffer. Daar worden ook de Sysex Patches geplaatst.

Als je nu in Slot A een andere Patch plaatst, via die Program Change, dan staat daar natuurlijk een andere Patch. Ga je nu van Slot A naar Slot B, dan hoor je natuurlijk in A Patch 3 en in B de verdraaide Patch, nummer 2. Nummertje 1 is gewoon verdwenen... Daar staat nu 3.

Wout

toen ik mijn vraag stelde was ik er blijkbaar niet echt bij met mn kop. het is allereerst de NR2X!
maar wat jij suggereert snap ik dan weer niet zo goed. bank en slots even duideljkmaken.
ik vergeet de banks even! dat is alleen maar de nummering van de patches A.1 t/m d.99 of zo.
het gaat me dus om de slots! A B C D. als ik die wijzig (lees oproep) verandert het geluid dus.
;{

Back