Welke module voor warme, brede, zoete, ademende pads?

Nog steeds op zoek? Van de door jou genoemde modules heb ik alleen ervaring met een TG500. Deze heeft tussen de presets mooie pads zitten. Kunnen ook zeker "ademen" al kan ik alleen maar gissen naar wat je daarmee bedoelt... Op internet kun je nog vele patches vinden, waarbij ook een aantal mooie patches zitten.

Maar ook voor andere geluiden zoals leads, orgels etc. kun je deze best gebruiken. Mooie bak voor onder de 150 euro!

Ik zoek dus een module, liefst 19", en zo goedkoop mogelijk die mooie warme pads kan genereren. Ik heb zelf een Alesis QS6 maar die is daar niet zo'n ster in (wellicht mis ik iets?). Mijn ex-CS-1x had wel een paar te gekke pads. Wat betreft goedkoop: rond de € 150,-, 2e hands natuurlijk.
Zijn dit kanshebbers?
-Korg Wavestation SR
-Roland JV880
-Korg NS5r
-Yamaha MU50 en hoger
-Yamaha TG500
-iets van Emu?

Als je de CS1x leuk vond is de TG-500 de 'Hi-Fi' versie daar van. Alleen is het wel zo dat het lastig blijft om je eigen waveforms er in te krijgen.

Ik vind de SY-85 misschien toch niet helemaal wat ik zoek, die geluiden zijn al zo 'af' dat ze niet bij de rest van mijn geluid passen.

Iets van Emu...

Ik gebruik de Emu Morpheus om warme pads te produceren. Een erg rijke 19 inch module, bekend om de Z-plane filters. En een betaalbare occasie.

Grtn

Gert

Laatst gewijzigd:
Ik zoek dus een module, liefst 19", en zo goedkoop mogelijk die mooie warme pads kan genereren. Ik heb zelf een Alesis QS6 maar die is daar niet zo'n ster in (wellicht mis ik iets?). Mijn ex-CS-1x had wel een paar te gekke pads. Wat betreft goedkoop: rond de € 150,-, 2e hands natuurlijk.
Zijn dit kanshebbers?
-Korg Wavestation SR
-Roland JV880
-Korg NS5r
-Yamaha MU50 en hoger

-Yamaha TG500

-iets van Emu?

De Yamaha kan je voor 'wenig' op de kop tikken en heeft een heerlijk geluid. Vier lagen van mooie, warme, tingelende, zoete, zwoele, frisse, dromerige strings, engelenkoren en pads.

De wavestation zou ik zo zeggen. Hier kan je prachtige pads mee maken welke ademen door gebruik te maken van wavesequencing.

Whoaaaaa! :koffie:

Maarehm...

Volgens mij kun je in principe elke pad warm maken, als je er maar een bak mooie volle galm over smeert!

Als ik dan toch apparaatjes moet noemen:
Roland M-VS1 is een 19" module met alleen maar een mooie verzameling "warme" pads.
roland_mvs1.jpg

De Kawai K4 kan ook extreem volle pads ten gehore brengen, maar dat is geen 19" module en de K4r is niet vergelijkbaar, want die heeft geen effect-engine, daar zou je zelf nog een goede galm achter moeten gooien. De K4 klinkt zo vol door de effecten die erin zitten en die zijn gewoon echt meesterlijk!
K4.jpg

ff een vraagje tussendoor,
heeft de kawai k4 een midi in out? uit welk jaar is die.

want dan gaat ie op mn lijstje ;)

Iemand was me al voor, maar de K4 is voor pads een prima ding. Inderdaad uit 1989, met midi, 16 stemmen polyfoon, 8 parts multitimbraal. Voor echt dikke pads kun je in multi-mode verschillende single patches (geluiden dus) layeren.

Er bestaat ook een rackversie, de K4r. I.p.v. effecten zoals op de keyboard versie heeft die 8 individuele outputs. Voor het geld hoef je het niet te laten, kocht vorige week zo'n module voor 50 euro. Doorgaans ligt de 2de hands prijs rond de 100, denk ik.

Ik zou zeggen: Novation A-station.

-warm analogig geluid
-behoorlijk wat effecten (chorus, delay, reverb, panning enz)
-150 euro
-redelijk goed verkrijgbaar
-direct te editten aangezien overal een dedicated draaiknop voor is dus geen gekut met editors.

De Juno 1-2 verbaast mij trouwens ook wat betreft zijn pad capaciteiten. Redelijk wat modulatiemogelijkheden qua chorus, lfo's, pwm.
Maar is dus geen 19 inch.

Truc voor pads is wat mij betreft toch de modulatie, detuning, chorus, pwm (beide uiteraard eig. ook modulatie) en velocity op de lfo, filter en amp. Zo krijgt iedere toetsaanslag feitelijk zijn eigen subtiel verschillende klank voor mooie volle akkoorden. De detuning, chorus, modulatie geeft dat zweverige ever-evolving effect. Zoals gezegd zijn de Juno's daar goed in.

De novation heeft echter ook nog de delay en reverb erbij zodat die pads maar blijven doorgaan.

Effe een opmerking over de Kawai K4: het is een prachtige machine om op te vullen en tapijten te leggen. Maar verwacht dat rauwe wat die K4 meebrengt. Een JD-990 produceert wel, hoe zal ik het zeggen, gedefinieerdere pads.

Beide machines hebben hun eigen karakter, al vind ik een K4 gecomprimeerder klinken. Niet slechter, maar anders.

Dat wou ik zeggen als fan van beide apparaten. Misshien iets meer JD fan nu, ;)

Zijn nu niet zo'n beetje alle romplers van pak hem beet 10 jaar oud opgenoemd?

Back