electro

Microwave D

correct lid
Ben al een paar jaar een zware electroFreak maar wil nu eigenlijk wel mn eigen shit proberen te maken, maar mn vraag is dan nu: HOE?
Heb geen idee welke hardware ik moet aanschaffen zoals vocoder, sampler, compressor enz. en welk software (ik kloot veel met reason maar hoor steeds dat reason het niet echt helemaal is voor mij)
Kortom: welke soft- en Hardware moet ik aanschaffen voor het maken van knusse electro?

Probeer Fruityloops software eens. Kost niks, kan je superveel mee en leidy je in in de beginselen van elektronische muziek. Samples kun je plenty op internet scoren.

Als je hardware wil, lijkt me de mc303 of mc505 wel ideaal om te leren.

Met beide dingen kan je in principe al hele nummers maken.

Succes.

Tja wat je veel hoort in electro zijn ouderwetse analoge synths voor basjes en leads en oude analoge drumcomputers, je kunt of die oude synths aanschaffen, of iets wat die oude synths imiteert, zoals een Nord Lead, Virus, JP-8080, etcetera.

Dit kan natuurlijk ook gewoon in software gedaan worden, in principe moet je daar ook goede electro mee kunnen maken.

Maar welke sounds wil je maken die je nu niet uit Reason kunt halen? Gaat het om percussie of juist om bassen of leads?

Origineel geplaatst door nick nova
Probeer Fruityloops software eens. Kost niks, kan je superveel mee en leidy je in in de beginselen van elektronische muziek....

Mmm ik heb er gewoon $99,00 voor moeten betalen hoor ..;)

feit blijft dat het in mijn ogen gewoon een ontzettend goede tool is om de software-matige electronische muziek mee te verkennen... Qbase vind ik voor mij nog niet interessant omdat ik me nog niet echt in het hele MIDI en hardware gebeuren thuisvoel. En laat je absoluut niets aanpraten qua apparatuur enzo... gewoon je eigen ding doen, je krijgt heus niet meer creativiteit of skills door een batterij aan apparaten aan te schaffen, IMHO:)

Ok ik gebruik wel ongeveer alleen analoog spul voor het maken van electro, maar er zijn zat mensen die alles met hun pc of hardware VA doen. Maakt helemaal niks uit, met alles kan je electro maken.

Origineel geplaatst door sander
Ok ik gebruik wel ongeveer alleen analoog spul voor het maken van electro, maar er zijn zat mensen die alles met hun pc of hardware VA doen. Maakt helemaal niks uit, met alles kan je electro maken.

Vraag beantwoord. ;)

Zoek ff op het forum.

met een comodore64, amiga of één van de eerste atari's kan je ook zeer wreede electro maken.
rauwe 8-bit blieps en herrie... heerlijk!

Origineel geplaatst door sander

Het gaat er om WIE de apparatuur gebruikt en niet zo zeer WELKE apparatuur er gebruikt wordt.

Het is zelfs zo dat beperkingen je juist dwingen om creatief te zijn.

je kan idd met alles electro maken...zowel met software als reason als met hardware.....het kost echter maanden/jaren om je apparatuur onder de knie te krijgen...veel oefenen dus...

qua software vinnik reason erg prettig......qua hardware zou ik zeker de Yamaha RS7000 eens uitchecken...gooi daar bv een novation K-station bij en je hebt er gelijk een leuk keyboardje, synth-engine en vocoder(!!!) bij....alles van de K-station kan je dan samplen in de RS7000 en verder bewerken...

je moet dus voor jezelf bepalen of je voor hard of software wilt gaan..als je ooit live wilt optreden is het beter om met een hardware setup in zee te gaan

Ik vind persoonlijk de Korg MS2000 en de Electribe ER-1 drumcomputer een goede combinatie voor Electro. De MS2K heeft een 16 bands vocoder, hoef je die ook al niet meer apart te kopen.

Origineel geplaatst door gnudde

...
gewoon je eigen ding doen, je krijgt heus niet meer creativiteit of skills door een batterij aan apparaten aan te schaffen, IMHO:)

hrmmm...
eerste deel ben ik het zeker mee eens. gewoon je eigen ding doen. 2e deel niet helemaal. voor mij was het een openbaring toen ik voor het eerst iets had waar knopjes op zaten...

creativiteit en motivatie gelijk op +300%

dat gold voor mij ook. Hoewel t helemaal waar: t gaat niet om de knoppen, maar om de man achter de knoppen (of vrouw, om die ENE dame op t forum niet voor t hoofd te stoten :D )

en voor mij geld dat ook nog steeds.. ik haaaat muizen

't ligt er natuurlijk aan WAT voor elektro je maken wil.
Een vriend van me heeft 't jarenlang gedaan met octamed op de amiga met wat goedkope synths (siel DK80/cz101/eps16) en heeft er toch een goede reputaie mee opgebouwd (oa. door livesets en releases op oa. bunker rec.)
Hij maakt minimale elektro.

Voor de detroit-achtige elektro als bv Drexcya worden veel oude analoge machines voor gebruikt. Hier liggen de kenmerken in de warme klanken van strings en mooie volle bassen en subtiele hihats

en zo kan je nog wel ff doorgaan!
Geef anders een paar voorbeelden van hoe je wil klinken. (namen van jouw helden) dan kan ik wel wat specifieker zijn.

Grtz,Bas

Origineel geplaatst door gnudde

gewoon je eigen ding doen, je krijgt heus niet meer creativiteit of skills door een batterij aan apparaten aan te schaffen, IMHO:)

Uiteraard gaat het erom wat je er mee doet maar goeie apparatuur is wel het halve werk.

Net als een timmerman ook betere dingen kan maken met een goeie gereedschapskist is het van belang dat je de juiste apparatuur vind die bij je past.

En daar kom je alleen achter door dingen te proberen. Als je merkt dat een bepaald apparaat je inspireert ben je op de goede weg.

verder zoek je het zelf maar uit :doei:

Laatst gewijzigd:
Of een micromodular. Is ook een leuke freak-bak waar wel wat electro uitkomt dacht ik zo. En dan in combinatie met Fruity-Loops heb je wel een goede formule voor electro.
Hee, had Da Goose er niet eentje in de aanbieding? :D
Maar serieus, micro is echt een goede synth om te leren.
zonder die synth had ik waarschijnlijk hier nieteens getypt

Back