Ik ben overgestapt van Protools naar Nuendo.
Ik had een Digi002. Dat was een prima apparaat, maar het nadeel van Protools is dat (het is al eerder gezegd) het alleen werkt met hun eigen hardware. Inmiddels hebben ze ook met M-Audio een overeenkomst gesloten zodat het met elkaar te gebruiken is, Pro TOols M-powered.
Maar die Digi002 bood mij (veel) te weinig digitale in- en uitgangen. Je zit zo aan je limiet. Ik heb nu een RME HDSP9652 en gebruik een RME converter en een Behringer DDX3216 voor mixen. Digitaal in en digiaal uit. Waarschijnlijk voor hetezelfde geld als een Digi002.
Overigens is Pro TOols wel fors verbeterd als het gaat om midi-toepassing. Het heeft een beetje de omgekeerde weg gevolgd als Logic en Cubase. Die zijn begonnen als midi sequencers en hebben zich ontwikkeld op audio reocirding. Pro TOols is begonnen als audio recording systeem en heeft later midi toepassingen geïntegreerd. Wat dat betreft hobbelen ze een beetje achter de feiten aan.
Ik zie de meerwaarde van Pro Tools niet meer. Qua audio zijn er vergelijkbare tools. Qua midi hebben ze altijd al een beetje achter de feiten aangelopen. Qua conversie zijn er betere en goedkopere opties. Het enige waar ze echt in uitblinken is het hooghouden van de prijs door de exclusiviteit van de hardware interfaces.
Ik zou zeggen: bepaal goed wat je nodig hebt. Zoek je een alles in één systeem dan is de Digi002 een optie. Wil je meer I/O's en flexibiliteit dan zou ik gaan voor een meer 'modulair' werkende DAW. En zoek naar een interface die je ligt. Routing bij Pro Tools zit toch anders in elkaar dan bij Cubase. Ik werd wel eens een beetje moe van al die AUX kanalen die je moest aanmaken om je midi tracks te kunnen afluisteren.
En, ook niet onbelangrijk: VST's waren niet rechtstreeks te gebruiken in Pro Tools. Wel een RTAS naar VST wrapper. Maar ik maak me sterk dat het handiger is om VST's te gebruiken in een DAW die vanaf het begin ingericht is op het gebruik ervan. RTAS plugins zijn duurder en schaarser.
Succes