Overstappen naar Protools

AlonsoMos

Vintage Schmintage
Ik heb net een videootje gezien van de Protools LE software.
Ik vind het erg prettig uitzien en vroeg me af:

1) heeft iemand wel eens de overstap gemaakt van Cubase (of iets vergelijkbaars) naar Protools en hoe beviel dat.
2) Welke hardware moet ik nou minimaal hebben om Protools op een XP-systeem te draaien?

Volgens hun site kan ik de gratis versie van Protools alleen draaien op een Windows98 systeem. Das natuurlijk jammer :erm:

Het nadeel van protools is toch dat ze alleen maar werken met door hun bepaalde hardware?
Wat ik me ook afvraag is in principe bepaald de hardware toch de kwaliteit van de audio niet de software?
Dus maakt het in dat geval uit of je een wav hebt in protools cubase sonar of wat dan ook?

Dus als midi cruciaal is geen protools dus?

Ik heb namelijk ook even zitten denken aan protools LE.
Ik heb nu Sonar en die wilde ik vanwege het midi gedeelte omdat ik dat al jaren ken.
En betreft het audio gedeelte ik neem wel audio op in Sonar maar mix ik af op mijn digitale mixer. Dus voor mij alleen essentieel dat Sonar audio basis goed kan opnemen. De rest van de audio toeters en bellen niet voor mij intterressant.
Vandaar protools afviel.

pas wel op met die LE variant.. die kan toch een stuk minder

ik gebruik ook protools.. omdat ik t dagelijks gebruik gebruik ik t ook voor mn muziekhobby zeg maar

maar koebeest zou ik liever hebben dan ptools LE

je zou LE op een digi002 oid kunnen draaien..

plus je zit met rtassen.. geen vst ondersteuning, dus die moet je rewiren

upgrades met digidesign is ook vaak kut. moet je ook weer elke plug upgraden wat zeker niet altijd gratis is

midi is wel l een stuk beter geworden in protools..

voor mij geldt:
editten>definitly protools
plugs/midi/muziekmakerij>koebeest

idd upgraden gaat niet altijd van een leien dakje MAAR ik ben vant principe als ik eenmaal een stabiel systeem heb dat ik het daarbij laat. Vandaar dat ikzelf niet geupgraded heb naar bv. M-powered 7.0

men moet ook afwegen of je LE wilt of M-powered ... het is maar wat een zot er wil voor geven.

Ik ben overgestapt van Protools naar Nuendo.

Ik had een Digi002. Dat was een prima apparaat, maar het nadeel van Protools is dat (het is al eerder gezegd) het alleen werkt met hun eigen hardware. Inmiddels hebben ze ook met M-Audio een overeenkomst gesloten zodat het met elkaar te gebruiken is, Pro TOols M-powered.

Maar die Digi002 bood mij (veel) te weinig digitale in- en uitgangen. Je zit zo aan je limiet. Ik heb nu een RME HDSP9652 en gebruik een RME converter en een Behringer DDX3216 voor mixen. Digitaal in en digiaal uit. Waarschijnlijk voor hetezelfde geld als een Digi002.

Overigens is Pro TOols wel fors verbeterd als het gaat om midi-toepassing. Het heeft een beetje de omgekeerde weg gevolgd als Logic en Cubase. Die zijn begonnen als midi sequencers en hebben zich ontwikkeld op audio reocirding. Pro TOols is begonnen als audio recording systeem en heeft later midi toepassingen geïntegreerd. Wat dat betreft hobbelen ze een beetje achter de feiten aan.

Ik zie de meerwaarde van Pro Tools niet meer. Qua audio zijn er vergelijkbare tools. Qua midi hebben ze altijd al een beetje achter de feiten aangelopen. Qua conversie zijn er betere en goedkopere opties. Het enige waar ze echt in uitblinken is het hooghouden van de prijs door de exclusiviteit van de hardware interfaces.

Ik zou zeggen: bepaal goed wat je nodig hebt. Zoek je een alles in één systeem dan is de Digi002 een optie. Wil je meer I/O's en flexibiliteit dan zou ik gaan voor een meer 'modulair' werkende DAW. En zoek naar een interface die je ligt. Routing bij Pro Tools zit toch anders in elkaar dan bij Cubase. Ik werd wel eens een beetje moe van al die AUX kanalen die je moest aanmaken om je midi tracks te kunnen afluisteren.

En, ook niet onbelangrijk: VST's waren niet rechtstreeks te gebruiken in Pro Tools. Wel een RTAS naar VST wrapper. Maar ik maak me sterk dat het handiger is om VST's te gebruiken in een DAW die vanaf het begin ingericht is op het gebruik ervan. RTAS plugins zijn duurder en schaarser.

Succes

Ik sluit me aan bij OJS.
Gebruik wat je het prettigst vindt. Alle programma's kunnen in principe hetzelfde en klinken allemaal even slecht ;)
Van Protools vind ik bevoorbeeld de mixer en automatisering stukken handiger en overzichtelijker dan bij Cuendo en bij Cuendo vind ik eigenlijk alles behalve bovenstaande beter dan bij PT.
Maar da's mijn mening
8)

ondertussen is er al pro tools m-powered, die kan je draaien als je een m-audio kaart hebt. digi heeft ook een expansie kit geleverd zodat je 48 audio tracks hebt in le (een beetje laag van ze maar toch geen slechte zet)
Het midi gedeelte in protools vind ik minder omdat je geen parameters van de effects kan remoten met een standaard midi controller die cc zendt.
Het audio gedeelte is best ok maar biedt ook niet meer dan een ander. Hetgene wat pro tools zo goed maakt is de interface, vind ik. En de stabiliteit van de plugins. Met een vst2rtas wrapper werken de vsts beter .. dan bv in Cubase of Live.

bedankt voor jullie antwoorden.

Ik vind het jammer dat ik het niet kan proberen als demo.
Ik ben niet bereid om hardware te kopen alleen maar om te kijken of het fijn werkt.
De reden waarom ik het vroeg is omdat ik het gevoel heb dat het professioneel vaak wordt gebruikt.

Ik las overigens in de computer music van afgelopen maand dat Acid 6 ook MIDI secuencing gaat ondersteunen.
http://www.sonymediasoftware.com/products/showproduct.asp?pid=999

ben beniewd of dat een nieuwe stroming in secuencer-land gaat veroorzaken.

volgens mi is het ook niet miogelijk om een digi001 te gebruiken voor je protools 7.
zo, dan zou ik mij toch flink genaaid voelen waneer ik dat 1.5 jaar geleden had aangeschaft.

Met een Digi001 kan je nog tot en met PTLE 6.4 draaien volgens mij.

Overigens heb ik het idee dat er steeds meer professionele studio's van PT afstappen. Ze merken dat er alternatieven zijn die minstens zo goed zijn en veel flexibeler. En vaak nog een stuk goedkoper. Bij de pro's zit ook nog een vertraging. Ze zijn van oudsher gewend om met PT te werken en dus blijven ze daar nog een beetje in hangen. Maar ik ken iemand die een top-of-the-bill studio heeft in de VS en die zweert bij Digital Performer. Ook Nuendo scoort goed en Logic wordt ook steeds meer gebruikt. Laat je dus niet foppen door die zgn. 'choice of the pro's'.

Back