Low budget midi-setup

Pipo

Nieuwkomer
dit moet ik effe kwijt

Heb voor 30 euries een Compaq PII en voor 31 euries een Yamaha seriele kabel (RS232C) gekocht en midi werkte direct..
Voor usb-meuk had ik flink moeten investeren in recente software en zwaardere hardware.

gr.v. Pipo

Tsja, goh, gaaf, uhm, leuk voor je!

Maar ik denk niet dat iemand zal ontkennen dat een midi-kabel goedkoop is (of een oude tweedehands pc), maarruh, al nagedacht over eventuele toepassingen van deze schitterende pc -plus-midikabel? Zoals een synthje, klavier, software? En de bijbehorende kosten...? :duivels:

Tja tis maar wat je voordeel noemt: Klik

7 euro meer en je had ook 1 midi i/o over USB. Eneuh.....investeren in zwaardere hardware? Hoezo dat? Een 1 i/o USB midi interface kost echt geen bakken cpu cycles hoor......zeker niet die van midiman want de drivers daarvoor zijn prima in orde.

Maar goed...leuk dat je het ff liet weten........:D

Owja.....en misschien leuk om te weten: USB is een standaard die nog wel even meegaat.....en de seriele poort is erg snel aan het verdwijnen op nieuwe pc's. Bij je volgende pc upgrade mag je dus alsnog gaan investeren.

Sorry kon het niet laten.....8o)

Origineel geplaatst door Acidfever
Owja.....en misschien leuk om te weten: USB is een standaard die nog wel even meegaat.....en de seriele poort is erg snel aan het verdwijnen op nieuwe pc's. Bij je volgende pc upgrade mag je dus alsnog gaan investeren.

Sorry kon het niet laten.....8o) [/B]

haha, stand: 1-0

Origineel geplaatst door Mr.Fish
haha, stand: 1-0

Ach het was maar een grapje hoor! ;)

Origineel geplaatst door Sjaak
Zegge...ik heb ook nog een P1 / Win 95 staan met Cubase SE Light.

oooh! Vintage!

-C-

Wat is jullie mening over een kabel die je op de game/midi port (MPU-401) aansluit? Zitten hier voor/nadelen aan ten opzichte van een usb kabel?
K heb hier een ouwe bak staan (Technics sx KN-701), die doet het prima op de midi port icm met Emagic Logic Audio Platinum 5.5.
K heb al wat songs gesequenced, het werkt allemaal oké. Ik ben alleen op zoek naar een low budget synthesizer om te gebruiken in plaats van de ingebouwde synth van Technics. Heeft iemand suggesties? Bedankt.

If it ain't broke, don't fix it!
Als het voor jou zo werkt, zou ik vooral niet veranderen. 't Is wat anders als je aan 16 kanalen niet meer genoeg hebt, of te veel apparaten om te daisychainen. Een 4in/4out MIDI interface kost ook niet echt veel meer tegenwoordig, zeker tweedehands....

waar is pipo nou gebleven?

Origineel geplaatst door Sjaak
Zegge...ik heb ook nog een P1 / Win 95 staan met Cubase SE Light. Bij mij staatie al een paar jaartjes uit maar het werkt lekker snel als je je beperkt tot midi. Mocht iemand interesse hebben, hij is te koop ;)
vraagprijs ;)

Origineel geplaatst door Yako
Wat is jullie mening over een kabel die je op de game/midi port (MPU-401) aansluit? Zitten hier voor/nadelen aan ten opzichte van een usb kabel?
K heb hier een ouwe bak staan (Technics sx KN-701), die doet het prima op de midi port icm met Emagic Logic Audio Platinum 5.5.
K heb al wat songs gesequenced, het werkt allemaal oké. Ik ben alleen op zoek naar een low budget synthesizer om te gebruiken in plaats van de ingebouwde synth van Technics. Heeft iemand suggesties? Bedankt.

ik doe het ook zo, simpelweg eigenlijk omdat ik het geld liever bewaar voor wat leukers

zo heb ik er 2 samplers en 4 synths en nog wat effecten en een filter aanhangen werkt best dat door lussen, ze zeggen wel eens wat over vertragingen door het doorlussen, maar zo lang de midi thruw port gewoon is doorgelust vanaf de midi in kan ik niet inzien dat de kabel of soldeerpuntjes vertraging oplevert. het wordt wel wat anders als een synth geen midi thruw heeft dan houdt het doorlussen op. en heb je meerdere midi outs nodig.

alleen met de inputs is het lastig want die kan je niet door lussen, en zal je dus elke keer het apparaat waarvan je midi wilt opnemen in de midi in moeten stoppen.

Origineel geplaatst door anoniempje
.... zo heb ik er 2 samplers en 4 synths en nog wat effecten en een filter aanhangen werkt best dat door lussen, ze zeggen wel eens wat over vertragingen door het doorlussen, maar zo lang de midi thruw port gewoon is doorgelust vanaf de midi in kan ik niet inzien dat de kabel of soldeerpuntjes vertraging oplevert. ...

De vertraging wordt dan ook niet veroorzaakt door kabels of pluggen, maar door het feit dat midi alle signalen achter elkaar door dat kabeltje moet proppen. Als je dan een x-aantal apparaten achter elkaar lust en allemaal aanstuurt vanuit 1 midi-poort, hoopt de midi-data zich op en krijg je vertragingen of een zwabbere clock/ synchronisatie. Als je weinig midi-data over een kabel stuurt, dan zul je waarschijnlijk meer apparaten achter elkaar kunnen zetten voordat je last krijgt van dat soort bijverschijnselen.

Origineel geplaatst door Yako

Ik heb niet zulke goede ervaringen met die game-poort interfaces. Als het eenmaal werkt dan is er een kans dat het ook blijft werken, maar zeker weten doe je het nooit. De kabel of de hardware is het probleem niet, het zijn de drivers bij de geluidskaart die meestal niet helemaal lekker zijn geschreven. NB. Sysx. is trouwens geen goed idee over zo'n soundblaster-midikabel, de software loopt dan hopeloos vast. USB-interfaceds kosten tegenwoordig echt niets meer. Zeker wanneer je gaat vergelijken wat je 10 jaar geleden voor een ISA midi-interface moest neertellen. Wat dat betreft leven we nu in betere tijden.

Midi-interfaces die ik (in het verleden) heb gebruikt:
MusicQuest ISA insteekkaart,
Gravis UltraSound joystick midi-adapter,
Korg X5D serial RS-232 PC connection,
Opcode 4 serial drama,
Emagic Unitor 8 (serieel, windows en mac OS),
Emagic AMT 8 (USB),
Midiman / M-audio MidiSport 2x2,
RME Multiface midi-interface.

Zeer triviaal, ik weet het...

Opzich heb ik ook problemen met die gameport aansluiting. Maar 2 apparaten werken rechtstreeks aan de gameport, de anderen doen niets. Nu heb ik dus de andere apparaten via die 2 apparaten die wel werken doorgelust.

Gelukkig krijg ik deze week een ESI M8U
midi_m8u.jpg
en is elles weer goed.

Origineel geplaatst door Eraser127
Opzich heb ik ook problemen met die gameport aansluiting. Maar 2 apparaten werken rechtstreeks aan de gameport, de anderen doen niets. Nu heb ik dus de andere apparaten via die 2 apparaten die wel werken doorgelust.

Gelukkig krijg ik deze week een ESI M8U
midi_m8u.jpg
en is elles weer goed.

Dan is het voltage op de gamepoort-midikabel te laag, dit moet ongeveer 5 volt zijn, als dit echter 20% lager is dan zijn er bijna geen midi-apparaat meer die het signaal nog kunnen lezen. Heb het ook al eens meegemaakt. Als je niet weet wat er aan de hand is dan blijf je je een ongeluk zoeken.

Als de weg die het signaal aflegt niet te lang is, en de apparaten zijn parallel geschakeld (wat meestal het geval is), dan zou het voltage geen probleem moeten zijn...

Back